Antikrist

kniha od:


Koupit

Podtitul: "Přehodnocení všech hodnot (fragment): Předmluva a Kniha první" Německý voluntarista odhaluje podstatu křesťanství a definuje principy nového hodnotového systému. Křesťanství sjednocuje všechno protikulturní, úpadkové, chorobné a protivědecké - zosobňuje pouhou "mstivost" vůči všemu velikému. Radikální kritika směřuje k popření významu existence křesťanství. Z křesťanské éry musí vzejít nová doba, jež prostřednictvím "přehodnocení všech hodnot" zrodí zcela revoluční hodnotovou koncepci, opírající se o ocenění boha života. Razantní odmítnutí křesťanství formuje zcela originální systém hodnot. (zdroj: Pc, mlp.cz)...celý text

https://www.databazeknih.cz/img/books/41_/41211/antikrist-41211.jpg 4.1224
Žánr:
Literatura naučná, Filozofie

Vydáno: , Votobia
Originální název:

Der Antichrist, 1895


více info...
Nahrávám...

Komentáře (33)

Kniha Antikrist

mirektrubak
14.10.2021

Číst si kritiku náboženství z pohledu zuřivě nepřátelského ateisty není pro věřícího člověka nic příjemného. Ale zároveň je to něco, co může být užitečné, něco, co nám ve vyhrocené podobě o nás řekne víc, než by nám řekla uhlazená, společensky přijatelná polemika. Protože lidé i organizace prostě čas od času potřebují zatřást, potřebují šok a razantní pohled na to, jaké pocity ve svém okolí mohou svojí činností vyvolat, jakou předrážděnost jsou schopni stvořit – ať už je to vlastní vinou nebo ne. Obecně se jistě dá říct, že každá zpětná vazba nějaký smysl má. A často značný, často nám ostře nepřátelské projevy připomenou (někdy bolestivým a zahanbujícím způsobem), že my sami jsme v naší sebereflexi něco důležitého opomněli.
Právě s tímhle pohledem na věc jsem se do Antikrista pustil, vybaven dobrou vůlí a trpělivostí a pevně odhodlán nenechat se snadno urazit nebo rozčílit. A to se povedlo, nepřijatelné pro mě nebylo, že Nietzsche agresívně uráží křesťanství, to je jeho vizitka a vizitka lidí, kteří mu nadšeně aplaudují – navíc jsem to slyšel už tolikrát, že už mě to víc nudí než vytáčí. Nepřijatelnost jeho spisku je pro mě v tom, že jeho myšlenkový svět je tak zásadně odlišný od toho mého. Takže nemám prostor, na kterém se s ním mohu setkat a nechat se obohatit. Soucitná láska, empatie, sebedarování... pro mě důležité a vzácné pojmy jsou pro Nietzscheho důvodem k opovržení. Ne, nemáme si o čem povídat.

Oproti dříve čtenému Zarathustrovy mě zklamala absence zajímavých postřehů (bylo opravdu jen pár těch, které by ještě dnes zůstaly originální a stály za hlubší promýšlení) i nepříliš poetický a dynamický styl – u Zarathustry jsem se bavil Nietzscheho vitalitou a tahem na bránu, jeho Haßliebe mě sice nelákala k následování, ale v jistém specifickém smyslu vyvolávala respekt a vzbuzovala dojem, že se - bez ohledu na míjení v postojích - setkávám s člověkem velkého ducha a bezbřehé odvahy. Antikrist se mi takový nezdál, Antikrist na mě působil jako dosti bezduché antiklerikální láteření, kterých jsem v různých podobách u hospodských stolů a na sociálních sítích potkal už nespočet - Nietzsche se od nich liší literárním stylem a filozofickým jazykem, ale obsahově zůstává podobně bezobsažný a nekonstruktivní.

Tragomir
16.06.2021

Tvrdá kritika křesťanství, ve které vidím paralelu s dnešní dobou. Kdy už církev nemá takovou moc nad touto krajinou, ale dere se sem nové "náboženství" z jiných stran. Náboženství nekonečného růstu -vláda a nekonečný růst státního dluhu. Náboženství nekonečně rostoucí spotřeby - korporatizmus. Náboženství menšin - aktivismus... Náboženství slabých - socializmus... Jak psal Nietzsche "Účinná soustrast se všemi nezdařilými a slabými - křesťanství." Neviditelná ruka dnešní doby každého nenápadně nutí zase k nějaké účinné soustrasti k něčemu.

Určitě bych mu nevytýkal, že kritizovat umí pěkně, ale nenabízí žádnou alternativu. Autor sám toto dílo nikdy nevydal, protože ho nedokončil. Antikrist je první část 4 dílného celku "Přehodnocení všesch hodnot". Který bohužel nedokončil, páč si to s nim chtěl asi bůh vyříkat a nechal si ho předvolat.
Nicméně celé dílo mělo mít tyto části:
1) Antikrist. Pokus o kritiku křesťanství.
2) Svobodný duch. Kritika filosofie jakožto hnutí nihilistického.
3) Imoralista. Kritika Nevědomosti nejosudnějšího druhu, morálky.
4) Dionýsos. Filosofie věčného návratu.
Dle mého názoru tedy alternativní cesty chtěl nabídnout, jen mu v tom asi vyšší moc zabránila, aby neztratila svou moc.


Bloney
04.06.2021

(na začátek rovnou předesílám, že jsem věřící)
Kam se hrabou tzv. "noví ateisté"! Jak jsem někde slyšel: jediné co je na nich nové je jejich arogance a neurvalost. Jejich argumenty jsou staré a trapné oproti kladivu německého bouřliváka; neboť ta nejtvrdší kritika křesťanství přišla sto let před nimi s koncem 19. století od Friedricha W. Nietzscheho.

Abych citoval mně neznámého moudrého muže, který takto mluvil o F.N.: "souhlasím s jeho otázkami, ne už s jeho odpověďmi". Vskutku. Se sugestivním (a krásným) stylem filosofa s kladivem se jen málo dá polemizovat. Nietzsche má vlastnost, že na velmi malém prostoru řekne mnoho a mnohdy si odporuje. Tak může mluvit o Kristu jako o "posledním křesťanovi" a zároveň - právem - zatracovat všechno, doslova všechno, co z něj vyšlo: církev. Ač sám jsem členem církve, nedá se nesouhlasit s Bédovým horováním: uměle vytvořený pojem "hříchu" (který dokonce i podle církevní teorie, nikoliv to praxe, je Bohem zničen, tedy že nám je odpuštěno), duševní i materiální parazitismus kněží toužících po absolutní moci nad davy, započatý kolem doby babylonského zajetí ("nalezení" knih Zákona a introdukce "hříchu" za nechutného fanatika Jóšijáše se mi zdá jako nejkrásnější krok zoufalého polozaniklého národa, který se chytá každého stébla aby si vysvětlil to, že Hospodin už jeho nepřátele neporáží a že už nedští na jejich města oheň a síru).
Chyběla mi tam ale adresovaná mystika, tedy proud v církvi, který hledá sjednocení s Bohem a který hledá onu autenticitu v přítomnosti, v přírodě, v nitru, v theosi, ve zbožštění, nikoliv s pouhou pochybnou nadějí na budoucnost.

Nietzsche je prorok autenticity. Jako takový u mě má nekonečný obdiv, nicméně nevím přesně co nabízí jako ekvivalent ke křesťanské morálce. Možná by raději měl islám, možná Řím, možná pohanství, nevím. Zčásti volá proti mentalitě a náboženství "čandalů", čímž křesťanství do velké míry je, nicméně chtěl bych ho vidět jak by se cítil, byl-li by on ten čandala, kterým všichni opovrhují. Jestli by byl schopen přijmout svoje místo a držet hubu když by mu nějaký bráhman či kšátrija diktoval co si myslet a čemu věřit, měl by můj respekt. Takhle je to jen tlučhuba, který utekl před lidmi do Alp. I tak ale má můj obdiv, protože zasel do myslí lidí semínko: touhu po životě, po autenticitě, znovu mít vůli k tomu žít naplno teď a tady (což nakonec učí i křesťanstí duchovní učitelé: do Království se vstupuje už za života). A odvážím se tvrdit, že v dnešní církvi (předně římskokatolické) je tato touha už otevřeně přítomna. Je-li to k dobru, to ať posoudí Bůh. I tak je F.N. prorokem života. Nedává alternativy ke křesťanství (a když už, nakonec z toho snad ani nemůže vzejít nic jiného než NSDAP), ale říká co je s ním špatně - a má pravdu. A to je jistě výzva pro nás, křesťany.

P.S. ale s tou svou megalomanií a neskutečnou inflací ega by měl Béda opravdu něco dělat...

ozzak
09.04.2021

jedna ze zakladnich děl od Friedrich Wilhelm Nietzsche

SydBarrett
11.03.2021

Rozhodně nemůžu říci, že bych pochopil nebo si zapamatoval vše, zvláště pak proto, že jsem jeho další knihy a filosofii celkově nijak do hloubky nestudoval. A upřímně do toho nemám ani příliš chuť. Ale na druhou stranu nemůžu říct, že bych s Nietzschem jakkoliv zásadně v jeho kritice nesouhlasil, jen by možná měl poskytnout za křesťanskou morálku náhradu, kterou jsem v knize nenalezl. Celkově už koncept hodnocení Nietzscheho podle jedné knihy je absurdní, takže mě prosím neberte vážně, stejně jsem to ale nakonec udělal, protože je to tu jak vidím běžnou praxí...

GerhartRoth
18.08.2020

Filozifické dílo, které je psáno energicka, tak aby člověka skutečně zasáhlo. Sám jej považuji za pilíř své životní filozofie a určitě ho může jen doporučit.

Miro.slav
12.08.2020

"Antikrist", "Tak vravel Zarathustra" a "Ako sa filozofuje kladivom" - tri geniálne pojednania, ku ktorým je radosť sa neustále navracať. Antikrista nevnímam v intenciách obráteného kresťanstva v zmysle Satana, Diabla či Lucifera. Ako sa na niektorých miestach vyjadruje aj sám Nietzsche, je potrebný návrat k predkresťanským hodnotám. A ja doplním, že pre mňa je dôležitý aj návrat k predkresťanskej "pohanskej" viere. Ako kniha je toto pojednanie inšpiratívne a pre lepšie pochopenie a vychutnanie odporúčam prečítať niekoľkokrát.

Kočičípracka
07.07.2020

Účinné antidotum na judeo-křesťanské toxiny!

Udeř tvrdě, udeř první, rovnou na hubu a bez smilování! Nejlepším odpuštěním je pomsta!
Tak jsem pravil Já!

1