A přesto říci životu ano: Psycholog prožívá koncentrační tábor

A přesto říci životu ano: Psycholog prožívá koncentrační tábor https://www.databazeknih.cz/img/books/30_/300501/bmid_a-presto-rici-zivotu-ano-PAl-300501.jpg 5 754 114

Kniha spojuje dva slavné texty Viktora E. Frankla (1905 - 1997), psychiatra s českými kořeny a zakladatele logoterapie. Spis Psycholog prožívá koncentrační tábor vznikl během necelých dvou týdnů v prosinci 1945. Autor v něm popisuje, jakými fázemi odlidštění museli vězni procházet a jakou oporou jim byl duchovní rozměr života. Hra Synchronizace v Březince z roku 1948, napsaná působivým skicovitým způsobem, je myšlenkovým i literárně-dramatickým experimentem. Propojují se v něm Franklovy osobní zážitky z vyhlazovacího tábora s pomyslnou reflexí a živým dialogem tří filozofů, kteří mu byli blízcí Sokrata, Spinozy a Kanta. Podle Frankla vždycky zůstává v člověku prostor svobody a odpovědnosti, kterého se nesmí za žádnou cenu vzdát, a to i v extrémní situaci: Nic nemůže udolat člověka, který si vědomě přeje mít životní cíl.... celý text

Literatura světová Biografie a memoáry Psychologie a pedagogika
Vydáno: , Karmelitánské nakladatelství
Originální název:

Trotzdem ja zum Leben sagen: Ein Psycholog erlebt das Konzentrationslager , 1946


více info...

Přidat komentář

MiroslavŠkraba
30.11.2019 4 z 5

Knihou neustale rezonuje, ze i v extremnich podminkach si lze zachovat lidskost, ktera vsak v urcitych chvilich musi byt vykoupena cenou nejvyssi. Ti nejlepsi nezustali. Skrze nasi jedinecnost a neopakovatelnost okamziku muzeme dojit smyslu. Pokud budeme kracet vzprimene a nedovolime vychladnout cloveku v sobe, uzreme jej i ve chvili utrpeni. Nepromluvil a padl, zvolil lasku nad zivotem.

morte
19.10.2019 5 z 5

Výborná kniha.


matej.kulistak
25.07.2019 5 z 5

Během četby jsem ji několikrát musel odložit a s hrůzou přemýšlet, jakým způsobem bych se zabil, kdybych se dozvěděl, že mám nastoupit do transportu. A pak mě vždycky udeřil do očí název té knížky, když jsem ji bral znovu do rukou.
Ta kniha není jen o životě v koncentráku, je o životě každého, kdo ji čte. Každý v něčem zkouší. Někdo má problémy v práci, někomu někdo umřel, jiný trpí depresemi. A Frankl otevírá cestu tam, kde život začne postrádat smysl. Podobně jako u Malého prince je tato teňounká kniha na jedno odpoledne tak hluboká, že je třeba nad ní meditovat nepoměrně déle, než kolik času zabere její čtení.

Lilda
10.07.2019 5 z 5

Při četbě takové knihy si vždy připadám provinile. Provinile, že nejsem dkst vděčná. Že nejsem neustále radostná nad tím, co všechno mohu dělat, co mi bylo darováno a jak můžu žít. Vidím ty maličkosti. V kavárně čtu tuto knihu a pomalu se stydím za to, že si neuvědomuji, ten dar obyčejné kávy, kterou si můžu koupit a v klidu vypít. Jsem ale ráda. Člověka to vyvádí z bubliny toho, jaký svět podle něho je. Tato kniha je velký poklad, protože je od uznávaného psychologa, který vším, co popisuje prošel. Jedna z Franklových myšlenek o tom, co vlastně může pomoci člověku přežít, je rozhodnout se pro vyšší svobodu. A taky pro naději. Jelikož v koncentračních tábor vězni prožívali - časově neomezené provizorium své existence - museli se utíkat k naději, k něčemu, jinak podle Falknera neměli šanci. Dosvědčuje to i příklad toho, že největší náhlá úmrtnost byla v období Vánoc, kdy lidé ztratili naději, že je budou slavit doma. Znalost psychologie Franklovi umožnila pohnout mnohé lidi k zamyšlením se nad životem. Nad tím, co je člověk. Sám to vystihuje.,, Člověk je ten, kdo vymyslel spalovací pece a zároveň i ten, kdo jde do plynových komor vzpřímeně a s modlitbou na rtech. " Frankl taktéž upozorňuje na důležitý aspekt vězně. A to stavu po propuštění. Kdy se z člověka bez moci stane člověk s mocí a najednou je v něm strašlivý, ale oprávněný hněv, který musí být zpracován. Odplata. A taky to, když sen o budoucnosti neodpovídá realitě budoucnosti.

Kirrie
08.07.2019 5 z 5

Kniha, která vám umí zničit odpoledne. To vám řeknu. Ale měla by být povinnou četbou ve škole. O tom si myslím, že není pochyb.
Frankl ve svém díle popisuje vnitřní psychické procesy, které prožíval: v první fázi, kdy ho přivezli do Osvětimi, poté popisuje průběh v koncentračních táborech a v poslední fázi ,,osvobození". Nemůžu zapomenout na geniální dodatek dramatu, kde rozjímají tři filosofové a krásně uzavírají poučení z celé knihy.
Nevzdat se svých hodnot a zůstat své pravdě věrní i přes utrpení. Má to tedy znamenat, že naším životním smyslem má být cesta k ,,celosti"? Jenže co to znamená a kam ta cesta vede? Do ráje?
První však musím věřit. A tito lidé museli věřit taky, jinak by neměli žádnou šanci. Páni, já se snad ještě obrátím k Bohu!

ibs
28.06.2019 1 z 5

Na svoju dobu to musela byt velmi silna kniha, ale nejak nezaujala.

lubosvnenk
02.06.2019 5 z 5

obsahove kratka, presto velmi silna autenticka knizka vykreslujici pohled na koncentracni tabor z prvni osoby cloveka, ktery ho cely prozil a prezil.. je desive, co vsechno jsme schopni jeden druhemu udelat.. zavedl bych jako povinnou cetbu uz na zakladnich skolach, aby se uz nikdy! nic podobneho nemohlo opakovat.

Balsekar
24.03.2019 4 z 5

Kniha není špatná, je opravdová. Ale např. Schindlerův seznam mě "dostal" daleko víc.

Sova15
14.03.2019 4 z 5

Velmi silná kniha obsahem, až útlá, co dopočtu stran. Ale řekne vše, co je potřeba. Neumím, a asi ani nechci (pokud budu sebekritická), si opravdu představit, co se v koncentračních táborech dělo. Dneska jen trochu strádáme a už se z toho hroutíme. Hodně lidí v táborech zemřelo, ale jak se ti přeživší měli se vším, co prožili, se ztrátou bližních vyrovnat? Do Osvětimi se chystám, návštěva Terezína byla silným zážitkem. Přesto všechno si myslím, že osobní zkušenosti těchto lidí, ač se o nich píše, mluví, točí filmy (je to dobře), je nepřenosná. Ale musí být varováním!
"Na zemi existují dvě lidské rasy. Ano, pouze tyto dvě: rasa lidí slušných a rasa lidí neslušných. Obě tyto "rasy" ze najít všude: pronikají do všech skupin a prolínají se. Žádná skupina není složená jen a jen ze slušných lidí, v tomto smyslu není žádná skupina "rasově čistá". Tak se tu a tam našel nějaký slušný chlapík i mezi strážemi."

danielpernik
11.03.2019 5 z 5

Velmi zajímavá kniha, která vám zprostředkuje náhled do života a strastí vězně v koncentračním táboře. Hlavně ale nabídne zajímavé odpovědi na některé otázky, které si alespoň jednou každý přemýšlivý člověk položil.

Kachora
08.12.2018 5 z 5

Jedna z těch knih, které nelze hodnotit v intencích "baví/nebaví". Slovy ukradenými ze světa herců bychom asi mohli říct, že v této knize se "nepřehrává". Stroze popisuje, jak to v lágru chodilo a vlastně ještě víc než v lágru, tak jak to chodilo uvnitř hlavy/srdce/duše člověka vězněného v lágru. S jakými výzvami se musel dennodenně potýkat. A jasně tu vidíme, že třeba výzva popasovat se s hladem nebyla vůbec ta nejzásadnější. Daleko víc závisel budoucí život a přežití člověka na tom, jak se popasoval s hlasy svého nitra, které už to třeba chtěly vzdát, neviděly budoucnost... Ale právě jen ten, kdo pořád viděl smysl i tam někde, za kopci a lány, za bůhví jak dlouhou dobou, která ještě musela uplynout, jen ten měl sílu hlad, zimu a strádání přemoct, protože to podle něj mělo smysl. Nastavit si v hlavě, že budoucnost pro mě ještě něco chystá, že ještě mám něco, za čím si chci v budoucnu dojít - to se v této knize jeví jako recept na překonání podobných hraničních zážitků.
Vřele doporučuji přečíst si jako takový doplněk k této knize od Frankla ještě knihu Utrpení z nesmyslnosti života.
* Tělesná bolest způsobená ranami není to podstatné, u nás dospělých vězňů stejně tak jako u trestaných dětí. Jde o duševní bolest. To, co v té chvíli bolí nejvíc, je rozhořčení nad nespravedlností a bezdůvodností.
* Člověk ví obvykle až po pěti nebo deseti letech, k čemu bylo to nebo ono v jeho životě dobré.
* Člověku v koncentračním táboře lze vzít všechno kromě jednoho: kromě nejvyšší lidské svobody, která mu dovoluje zaujmout k daným poměrům adekvátní postoj.
* Často právě taková vnější obtížná situace dává člověku příležitost, aby vnitřně přerostl sebe sama.
* (Bismarck) V životě tomu je tak jako u zubaře: stále si myslíme, že to vlastní teprve přijde, a mezitím už je po všem. / Většina vězňů v koncentračním táboře si myslela, že všechny možnosti k uskutečnění sebe sama jsou ty tam, a ony spočívaly de facto právě v tom, jak člověk naloží se svým životem v lágru.
* Na zemi existují dvě lidské rasy. Rasa lidí slušných a rasa lidí neslušných. Obě tyto rasy lze najít všude. Žádná skupina není složena jen a jen ze slušných nebo jen a jen z neslušných lidí.

Eridan
31.10.2018 5 z 5

Frankl v této knize dovedně spojuje racionální znalosti z psychologie s emocionálním zážitkem koncentračního tábora. Přitom ani jedna rovina není přehnaná (není to suchopárné vysvětlování ani emocionální záplava). Navíc jeho hlavní myšlenka, hledat smysluplný život, je přenositelná, inspirativní a můžete jí obohatit svůj současný život. Kromě samotných zážitků 4.vydání obsahuje ještě divadelní hru z roku 1948 o hledání smyslu utrpení prostřednictvím rozhovorů filozofů Sokrata, Kanta a Spinozi nad životem v lágru a výňatek z řeči Frankla. Autor je humanista, není černobíle uvažující (přiznává, že i mezi vězni se kradlo nebo že i někteří příslušníci SS se chovali lidsky). Jednoznačně doporučuji!

Klamm
06.10.2018

Jednoznačně silná výpověd a poselství. Vidět smysl v každé životní situaci je jistě povznášející. Můj názor je, že se spíš jedná o dar a osobní nastavení a ne každý je tohoto pozitivního postoje schopen.
Osobně bych asi v tak obtížné situaci našel smysl pouze v sebelítosti a mučednictví. Vzpomínka na to krásné co jsem kdy prožil, by mě nepovznášela, ale spíše deptala důsledkem nenávratné ztráty. Při troše štěstí by následovalo ,,karmajogické" odevzdání se osudu a vykročení k následné smrti.

PS: Před Franklem, klobouk dolů!

Vikk
24.09.2018 5 z 5

Povinná četba pro všechny, kteří tápou ve tmě!

ttommikk
06.08.2018 5 z 5

Frankl se snaží popsat nepopsatelné a zprostředkovat člověku pocity vězně v koncentračním táboře. Jako lékař psycholog se snaží na myšlenkové procesy vězňů nahlížet skrze psychologii. Tím se jeho postoj odpoutává od prostého popisu dojmů a pocitů v mysli vězně, či od vyprávění vězeňských zážitků. Jednotlivé poznatky může každý čtenář využít ve svém životě, který se neodehrává uvnitř ostnatého drátu.

Autora lze obdivovat pro jeho poválečný postoj. Přes neskutečné utrpení na těle i na duši, přes ztrátu celé rodiny včetně mladičké manželky a nenarozeného dítěte, celý svůj poválečný život vytrvale odmítal kolektivní vinu.

ditul
10.06.2018 5 z 5

V knize je hodně silných myšlenek, nad kterými člověk přemýšlí během čtení i po dočtení knihy.
Jak některý člověk věří, že se tam odtud dostane a představuje si, co pak bude dělat (je to pro něho taková hnací síla žít dál) a někteří to vzdají a někteří se smíří se svým osudem a vidí v něm i mnohem víc..
Např. tento kratičký příběh ženy: Tato mladá žena věděla, že bude muset v nejbližších dnech umřít. Když jsem s ní mluvil, byla přesto veselá: "Jsem svému osudu vděčná za to, že mne tak tvrdě zasáhl," řekla mi doslovně, "neboť ve svém dřívějším maloměšťáckém životě jsem byla příliš zhýčkaná a své spirituální ambice jsem nebrala dosti vážně."

malpet
06.06.2018 5 z 5

Autor psycholog zpětně hodnotí svoje zážitky z koncentračního tábora pohledem lékaře, bez zbytečných líčení hrůz a zvěrstev. Zaměřuje se na obyčejný každodenní život a vnitřní svět vězně. neuvěřitelně poutavá kniha.

Angel_Castiel
29.05.2018 5 z 5

Během čtení jsem si několikrát vzpomněl na Zápisky z Mrtvého domu. Dostojevského psychologické postřehy ze sibiřské věznice mi v mnoha ohledech přišly velmi podobné těm Franklovým. Ve filosofických a existenciálních rovinách, ale i v drobnostech, v popisech, jak vězni prožívají život ve vězeňském táboru, jak se snaží najít svobodu a smysl i v tak těžkých a prakticky nepředstavitelných podmínkách. Koneckonců asi není nic tak zvláštního na tom, že se lidé v extrémních situacích chovají do velké míry shodně a prožitky jsou univerzální, bez ohledu na časové nebo geografické rozdíly.

v.kalabova
13.03.2018 5 z 5

Knihu jsem několik let odkládala a hanba mi, že jsem si ji přečetla, až když se mi hodila do čtenářské výzvy. Kniha místy tak strašlivá, až se mi křivil obličej. Místy tak dojemná, až jsem neskrývaně plakala a při čtení dalších slov si rukávem utírala slzy. Plná silných myšlenek, které je čtenář až povinen si zapamatovat. Zhltla jsem ji během jednoho dne a v myšlenkách se k ní neustále vracím a myslím, že dlouho vracet budu.

Lightman
11.03.2018 5 z 5

Je to jedna z nejlepších knih, kterou jsem kdy četl.

Obrovská úcta k dr. Franklovi a jeho statečnosti se postavit tomu, čemu čelil, za to čemu věřil i za to, v čem viděl smysl.

Zhruba polovina knihy je věnovaná jeho pobytu v koncetračních táborech, kde tamní život popisuje maximálně svým profesionálním pohledem psychologa s maximálně možnou objektivitou, se kterou se člověk prakticky nesetkává. Z jeho popisu toho, co se v koncentračních táborech dělo, jsem necítil ani zlobu, ani sebelítost, ale zodpovědnost za svůj život a za to, co chtěl ještě v životě vykonat.

V druhé části knihy (v českém vydání je to v jiné knize) pak popisuje základy oboru, jehož je tvůrce - logoterapie. Sice mi přijde, že je zbytečné zavádět vědecky znějící pojmy tam, kde je podstata jasná, ale jak mi bylo ozřejmeno, vědecký svět si to zřejmě vyžaduje, aby dokázal metodiku uznat. Neubírá to však na skutečnosti, že i cizí pojmy pomocí příkladů ze své mnohaleté praxe popisuje srozumitelně a naprosto skvělým způsobem využívá "moudrost věků" v pomoci lidem.

Srozumitelně i dává logoterapii, založenou na hledání smyslu života, do kontrastu s freudeovskou psychoanalýzou (jejíž princip vychází z touhy po uspokojení) a adlerovskou psychologií (založenou na touze po moci/nadřazenosti).

Je až neuvěřitelné jak dokáže taková kniha motivovat k neztrácení života zbytečnostmi ... toto by měla být "povinná" četba ...