Využívání komentářů pro reklamní účely


mariva 14.05.2019 v 13:01:59

Už před časem jsem zjistila, že komentáře, které tu většina uživatelů píše k jednotlivým knihám, jsou využívány některými nakladateli k reklamním účelům. Např. v reklamních materiálech nakladatelství Albatros a Grada je často vedle anotace knihy uvedeno "Jedno z hodnocení na databazeknih.cz:...." To používají sami nebo to mají nějak ošetřeno s majitelem Databáze? Jejich reklamní oddělení má ušetřenou práci, když si jen zkopírují to, co sem napíší uživatelé. Nepřijde mi to právě etické.

Koka 14.05.2019 v 13:35:15

mariva:
V podmínkách užívání DK, (které jsme museli všichni povinně přijmout, neboť nám byly dány k odsouhlasení pod rouškou souhlasu s GDPR - jinak by nás už provozovatel DK nevpustil ani do vlastního profilu!), se praví:

"Obsah, který bude Uživatelem na Portál nahrán (s výjimkou osobních údajů a osobních zpráv) není považován za důvěrný ani soukromý, a může být Provozovatelem kopírován, distribuován a zveřejňován třetím stranám."

Tudíž každý, kdo píše ke knihám recenze či komentáře, které se jejich autorům, vydavatelům či distributorům hodí do krámu, je vlastně neplaceným tvůrcem reklamních sloganů, posudků, vět. Provozovatel DK může - to si vymínil na každém z nás! - vzít kteroukoliv moji větu z kteréhokoliv mého příspěvku a použít ji na cokoliv - třeba i prodat k použití "třetím stranám", aby se při každém dalším vydání nějaké knihy mohly ty třetí strany ohánět třeba tím, že nějaká Koka z Databáze projevila nad knihou nadšení slovy "... " :=))
Je dobré vědět, čemu všemu a komu všemu sloužíme ...

Lenka.Vílka 14.05.2019 v 13:57:58

No, on to ani majitel webu vědět nemusí, že? Jak jsme zjistili nedávno, když úplně kompletní stránku databáze někdo skopčil ke svému rejžování (podvodnemu) na ebookách. Nejsem si vědoma, jak se vyřešilo tohle.

Ale na druhou stranu. Vám by nebylo příjemné najít na knize váš komentář a pod ním mariva z databazeknih.cz? Je to reklama pro všechny. Jestli zadarmo, ví dvě strany (šéf databáze a vydavatelství, kde to je), ta třetí (místní uživatel), se to nejspíš nikdy nedozví. A vážně je to tak podstatné a důležité? Na facebook lidi píšou, kdy nebudou doma, aby nalákali zloděje, ale je jim divno, když jejich část komentáře skončí jinde. Já komentáře nepíše primárně pro sebe, ale pro ostatní. Neberu je jako duševní vlastnictví, protože většinu času jsou značně oduševnělé :O a tohle vážně neřeším.

Jenom bych brala jako slušnost, kdyby se alespoň potom vydavatelství třeba ozvalo uživateli. Aby věděl.

Z místního rybníčku vím o jednom uživateli, kterému se toto poštěstilo. A byl z toho nadšenej. Asi je to tedy o jednotlivých lidech a jejich přístupech....

mariva 14.05.2019 v 14:10:52

Nakladatelé to zveřejňují bez přezdívky autora, takže svůj nick tam nenajdete. Já si osobně nemyslím, že by mé komentáře zrovna byly tak excelentní, že by jich někdo využil. Jen jsem si říkala, že by o tom ti, kteří píší komentáře, mohli vědět, protože nakladatelé je o tom určitě neinformují. Viz např.:

Zmizení Sáry Lindertové

Jedno z hodnocení na databazeknih.cz:

Napínavé a tajemné. Jen lehké fantastično, takže to třeba nezaujme všechny, ale rozhodně vás z toho bude mrazit!

Osvětimská ukolébavka

Jedno z hodnocení na databazeknih.cz:

Již po pár stránkách přišly slzy. A chtěly se drát ven po celou dobu čtení. Helene je velmi statečná žena, která pro záchranu svých dětí a dětí ostatních udělá vše. Postaví se dokonce nejznámějšímu "doktorovi" z druhé světové. Konec mě velmi zasáhl. Knihu jsem přečetla na jeden zátah. DOPORUČUJI.

Lenka.Vílka 14.05.2019 v 14:30:22

Mariva: vždyť jsem to psala. Záleží asi na slušnosti vydavatelství. Crew a epocha nick uvádí...

Koka 14.05.2019 v 14:33:28

mariva - přece nejde o to, aby to byly "excelentní komentáře". Třeba právě ty dva, které cituješ, v mých očích rozhodně žádnou mimořádnou hodnotou nevynikají. Vydavatelům jde spíše o to najít jednoduchá a všem srozumitelná slova, které splňují doporučující účel, ať je jejich autorem kdokoliv, a používají u toho autoritu DK, jakože "vidíte - i v tak znalé komunitě, jako jsou uživatelé DK, se ví, že tato kniha je .... dojemná, napínavá, jednodechá .."
Kdysi se v českém literárním životě (v literárních časopisech, v kavárnách, salonech, v redakcích, ve společnosti ....) říkalo či psalo: "F. X. Šalda si o knize myslí to a to" .... "Bedřich Václavek text označil za takový a takový .." jednoduše citovali se autority. Dnes autority nejsou, a tak literární vkus a prodejnost knih ovlivňují iksypsiloni z Databáze knih.
Dobře nám tak!

mariva 14.05.2019 v 15:31:46

Oni ti vydavatelé zase nemají tolik na výběr, protože pokud je to první vydání nedávno vydané knihy, komentářů je tu jen pár. Jen jsem si říkala, že by uživatelé databáze měli vědět, kde všude se může ocitnout jejich komentář.

Lenka.Vílka 15.05.2019 v 09:17:21

Už mám knihu v ruce i s důkazem, že záleží jenom na slušnosti vydavatelství:
https://webshare.cz/#/file/425637G52o

mariva 15.05.2019 v 10:23:53

Tak to abych si začala dávat pozor na to, co píšu do komentářů :)

Lenka.Vílka 15.05.2019 v 10:29:54

Mariva: já se nestydím za to, co mám v komentářích. Za to dobré ani špatné pro knihu. Ani ty infantilní reakce, které mívám často. A rozhodně se kvůli tomu nebudu cenzurovat, co kdyby náhodou to chtěl někdo někde použit. Jediné, co cenzuruju jsou sprostá slova, i ta povolená v rámci citace knihy. Jistota je jistota ;)
Ale když to budete psát dobře, možná se tam dostanete taky :)

Naias 15.05.2019 v 10:50:27

Na tieto účely nie je nutné písať dobre, je nutné písať pozitívne. Ani ten najlepší komentár, ak knihu zavrhne, nemá šancu. Ráta sa len nadšenie, a to vyjadrené akokoľvek, originalita, fráza, všetko jedno. A čím emocionálnejšie, tým lepšie. Triezvosť a kritický postoj sa v reklame nenosí.

Lenka.Vílka 15.05.2019 v 14:55:33

A potom je ještě jedna věc. Co lépe přesvědčí čtenáře, zda koupit knihu, než vynikající recenze na knihu v době, kdy má kniha vyjít až třeba za den? Recenze od místních uživatelů, kterým knihy dalo vydavatelství, takže mu za to závěru i poděkují. To je taky moc hezká reklama :)

bamba 15.05.2019 v 15:25:35

mimochodom zlá reklama je niekedy účinnejšia. A treba si uvedomiť, že internet je verejný, čiže čokoľvek niekam napíšem, môže byť použité proti, alebo za mňa - teda premňa - zamňa .

Naias 15.05.2019 v 16:14:45

Ja keď vidím na obálke knihy, kto všetko ju uveličene odporúčal, osypávam sa. A predpoklad, že na to skočím, uráža moju inteligenciu.
A tunajšie vynikajúce recenzie často pozostávajú z anotácie, popisu deja, úryvkov, vysvetlenia, ktorá postava bola sympatická, ktorá nie, a z dvoch troch riadkov o skvelom pocite z knihy. Povedané ľudovou terminológiou, recenzie ako poďme na jahody.

alekis 15.05.2019 v 16:50:48

Naias
u nás sa zasej povidá: "jak poďme dom"

Vložit příspěvek