Tvůrčí psaní a vydávání aneb pisálkové mezi námi

radkamysli29.12.2015 v 22:16

Fritaaa:
Tak to mám podobný problém,
mám v hlavě fiktivní postavy, nelogické děje a vyvrcholení příběhu. (s několikanásobným koncem)
Ale, abych z toho napsala alespoň stránku, dává pořádně zabrat...

Text příspěvku byl upraven 30.12.2015 v 11:10

Benjiki30.12.2015 v 08:36

Nechce se mi číst komentáře před tím mým, ale dodávám důrazně - je blbost psát knihu. Začínejte povídkami. Spoustou povídek. Až po delší době zjistíte, jestli máte na něco víc.

woodward30.12.2015 v 09:27

Já myslím, že dobrej autor píše prostě proto, že musí. Má co sdělit a musí to z něj ven - a nezáleží moc na tom, jestli ten autor je spisovatel, malíř nebo třeba muzikant, podstatné je, že má CO sdělit. To je totiž hlavní. Mít co říct. A pokud jste spisovatel - tedy psát o něčem.

tester30.12.2015 v 12:44

To woodward....musí něco sdělit.... a měl by to sdělit tak aby tomu bylo rozumět. Měl by vysvětlit CO tím chce sdělit, KOMU je to určeno a JAK se tomu má rozumět. Umělci mají svůj pohled na svět a mnozí předpokládají, že konzumenti jejich díla mají tentýž pohled. V tom bývají dosti často ve svém uměleckém zanícení omezení. SNOBI sežerou vše co se dá. Běžný konzument si vybírá a umělcovo dílo nedokáže ocenit-nemá měřítka. SNOB je má - peníze.a cena díla, kterou stanovili další snobi.

marlowe30.12.2015 v 13:25

Tester: Z mé strany, bohužel, zásadní nesouhlas! Autor (podle mého) rozhodně NEMUSÍ nikomu vysvětlovat "CO chce svým dílem říci", v žádném případě NEMUSÍ definovat "KOMU je kniha určena" (Andersenův tatínek např. předčítal malému Hansi Christianovi, ležícímu v kolébce, Shakespeara – a určitě tím chlapce nijak – v záporném smyslu – nepoznamenal) a už VŮBEC NEMUSÍ nikomu vysvětlovat, "JAK jeho románu máme rozumět" ("Touto básní, milé děti, chtěl básník říci toto:…").
Ano, umělci mají "svůj pohled na svět" (ten mají ostatně i "neumělci") – ale to, jak umělecké dílo vnímám já coby "konzument", je čistě MOJE věc – a právě V TOM (na rozdíl např. od technického rysu nebo receptu na svíčkovou) spočívá celé kouzlo umělecké tvorby: v MOŽNOSTI SVOBODNÉ INTERPRETACE PŘEDKLÁDANÉHO…
Kdyby Kafka, nebo Tolkien nebo Ladislav Fuks dopředu stanovili "návod", jak máme jejich díla chápat, neštěkl by po nich dneska už ani pes…

woodward30.12.2015 v 13:29

ad Tester: to jsou blbosti. umělecké dílo je určeno lidem. tečka. kdo si z něj co vezme nebo nevezme záleží na něm. snobi s tím mají co dělat jen pokud jde o ekonomickou stránku věci. umělců, kteří umřeli v bídě, protože jeho dílo pochopily až pozdější generace, je spousta. jak říkám, autor musí mít co sdělit a jediným měřítkem je pravdivost a síla toho sdělení.

Text příspěvku byl upraven 30.12.2015 v 13:31


marlowe30.12.2015 v 14:09

Woodwarde, vidím, že nás to nadzvedlo oba - psali jsme současně, takže se naše názory trochu překrývají... :-)

simecef07.01.2016 v 15:13

Tímto bych rád lehce zabrousil do tématu knižní trh v ČR a možnosti publikování. Spousta z nás se jistě pokoušela něco svého vydat a spoustě z nás se to i podařilo. Diskuse možná pomůže utřídit současná vydavatelství tak, aby lidé neposílali svá díla zbytečně tam, kde to ani nebudou číst, protože to např. nesouvisí s žánrovým zaměřením vydavatelství.

Povídku Svobodná volba (http://www.databazeknih.cz/knihy/svobodna-volba-250035 ) jsem vydal v elektronické verzi u Bezvydavatele.cz. Velkou výhodou je, že přijímají všechny rukopisy. Na druhou stranu, děl je tam hodně a to Vaše zřejmě velmi rychle zapadne, pokud neinvestujete do jeho propagace. Nevýhodou je také to, že honorář posílají až ve chvíli, kdy zisk z Vaší knihy činí min. 1000 kč. V takovém případě musíte mít ale jistotu, že si ji stáhne dostatečný počet lidí. Od roku 2016 je také zavedeno nové pravidlo: Za každé nové dílo musí autor zaplatit 200 kč. Cílem je zamezit praxi, kdy autor dílo nahrál jen kvůli ISBN a záznamu v databázi a poté jej z webu stáhl.

Dovolená v Dubaji (http://www.databazeknih.cz/knihy/dovolena-v-dubaji-250032 ) už mi vyšla v kamenném nakladatelství, a to u Petra Štengla, který si všímá sociálně kritické prózy a poezie a vydává také díla zahraničních autorů. I když jde o malé nakladatelství a autor ze své knihy nemá žádný zisk, mohu doporučit, co do komunikace s autorem vše fungovalo na jedničku. Žel množství rukopisů, které se na vydavatele každoročně valí, je tak velké, že i undergroundový Petr Štengl letos vyhlásil stop stav a nové rukopisy již nepřijímá.

Obecně si myslím, že hodně elitním klubem je Host a Argo, kde preferují spíše své kmenové autory, nicméně znám takové, kteří poslali namátkou svůj rukopis a uspěli i zde (namátkou třeba A. Mornštajnová a její Hotýlek).

Lamanai08.01.2016 v 15:59

tester: Já jsem kdysi používal Storybook a ještě jeden zahraniční program. Je to docela pěkné, ani jsem možná neobjevil všechny funkce nebo se je nenaučil používat. Pře lety to mělo problémy s exportem češtiny, muselo se to pak vykopírovat. Ale možná by stačilo použít ten SW na kostru příběhu, logiku návaznosti, přehled postav, rekvizit a scén. A samotné kapitoly mít jinde. Možné také je, že už i Storybook češtinu umí (kdysi býval problém i v jiných programech, teď má většina Unicode a je to ok).

Lamanai08.01.2016 v 16:01

...doplňuji (pro testera): ještě yWriter jsem používal.

woodward08.01.2016 v 16:12

ad programy: Vydavatelé berou ledacos. Oni si to pak grafici do těch rámečků nějak nalejou. já jsem kdysi v dřevních dobách pro jedno vydavatelství musel převádět přeložené knihy do t602 protože paní grafička neuměla s Wordem, ale od té doby jsem těch knih přeložil několik desítek a word berou všichni. a myslím, že pokud někdo fakt umí psát, tak se o něj poperou i kdyby jim o poslal naškrábaný na pergamenu.

Totojsemja03.02.2016 v 18:30

Tý jo ja žasnu nad tím kolik jsem vlastně přečetl knih. jenom tady si to mužete opravdu uvědomit.

nokid15.02.2016 v 14:49

Oslovil mě jeden známý. Měl docela bohatý život (na zážitky) a píše paměti. Jak postupuje, ukazuje se že ví lecjakou "pikantnost" na mnohé osoby, známé z politiky a obchodu. Má teď starost, aby po uveřejnění těchto faktů nemusel čelit žalobám... Některé věci by totiž asi obtížně dokazoval, že se skutečně staly...
Co má s tím dělat? Já mu poradit nedokážu.

reader.00715.02.2016 v 15:18

vydat to jako román a změnit jména.
Kromě toho když řeknete někomu "ty jsi vůl", je to urážka na cti a tudíž žalovatelné, kdežto když řeknete "myslím, že jsi vůl", je to osobní názor a za ten se může protějšek třeba vzteknout a nenadělá nic

R.E.M.15.02.2016 v 15:33

Pokud by se autor rozhodl změnit plán a vydat své zážitky jako román, stačí lehce změnit jména (čtenář si skutečné osoby domyslí) a přidat upozornění, že všechny postavy díla jsou vymyšlené a jakákoliv podobnost se skutečnými osobami atd. je zcela náhodná. Jinak asi vždy bude hrozit žaloba.
Dobrým řešením by byl právní rozbor odborníka na tuto oblast práva. Pro jistotu - ještě lépe dvou odborníků.

simecef15.02.2016 v 18:28

Přesouvám příspěvek z jiného tématu, který asi admin smáznul, neb jsem se dubloval.

Tímto bych rád lehce zabrousil do tématu knižní trh v ČR a možnosti publikování. Spousta z nás se jistě pokoušela něco svého vydat a spoustě z nás se to i podařilo. Diskuse možná pomůže utřídit současná vydavatelství tak, aby lidé neposílali svá díla zbytečně tam, kde to ani nebudou číst, protože to např. nesouvisí s žánrovým zaměřením vydavatelství.

Povídku Svobodná volba (http://www.databazeknih.cz/knihy/svobodna-volba-250035 ) jsem vydal v elektronické verzi u Bezvydavatele.cz. Velkou výhodou je, že přijímají všechny rukopisy. Na druhou stranu, děl je tam hodně a to Vaše zřejmě velmi rychle zapadne, pokud neinvestujete do jeho propagace. Nevýhodou je také to, že honorář posílají až ve chvíli, kdy zisk z Vaší knihy činí min. 1000 kč. V takovém případě musíte mít ale jistotu, že si ji stáhne dostatečný počet lidí. Od roku 2016 je také zavedeno nové pravidlo: Za každé nové dílo musí autor zaplatit 200 kč. Cílem je zamezit praxi, kdy autor dílo nahrál jen kvůli ISBN a záznamu v databázi a poté jej z webu stáhl.

Dovolená v Dubaji (http://www.databazeknih.cz/knihy/dovolena-v-dubaji-250032 ) už mi vyšla v kamenném nakladatelství, a to u Petra Štengla, který si všímá sociálně kritické prózy a poezie a vydává také díla zahraničních autorů. I když jde o malé nakladatelství a autor ze své knihy nemá žádný zisk, mohu doporučit, co do komunikace s autorem vše fungovalo na jedničku. Žel množství rukopisů, které se na vydavatele každoročně valí, je tak velké, že i undergroundový Petr Štengl letos vyhlásil stop stav a nové rukopisy již nepřijímá.

Mám dopsanou novou prózu (v současnosti probíhají korektury) a vydání by mohlo klapnout koncem roku 2016. Ovšem kde a zda vůbec, to je ve hvězdách.

Obecně si myslím, že hodně elitním klubem je Host a Argo, kde preferují spíše své kmenové autory, nicméně znám takové, kteří poslali namátkou svůj rukopis a uspěli i zde (namátkou třeba A. Mornštajnová a její Hotýlek).

nokid15.02.2016 v 19:45

To by jistě šlo, jenže to by pak nebyly memoáry a nemělo by to autenticitu. U románu, byť s upozorněním- dle skutečných událostí -nikdy nevím, co je fakt a co už je přimyšleno.
Pokud vím, tak žádný umělec nebo politik nehalil paměti do hávu románu. Jak oni to dělali? Přiznám že v téhle oblasti literatury mám poněkud mezery.

nokid20.02.2016 v 21:30

Zajímalo by mě, proč některý moderátor smazal moje téma "Co byste poradili autorovi memoárů" a příspěvky - napřeskáčku!" - hodil sem, kde se ztrácejí souvislosti.

tester24.02.2016 v 04:02

To nokid...mazání se provádí v případě že příspěvek není DK korektní.

nokid24.02.2016 v 13:52

A co na něm jako nebylo korektní...? A smazáno bylo téma, nikoliv jednotlivé příspěvky!

vendy.b.23.04.2016 v 14:23

Zkoušeli jste sami někdy něco napsat? Nemyslím jen nějakou krátkou básničku, ale něco obsáhlejšího. Já jsem asi jako 12 letá četla knihu Divoké kočky a tak se mi zalíbila, že jsem zkoušela na podobné téma napsat knížku. Nakonec jsem ji nikdy nedopsala, protože mi nešla sepsat hlavní zápletka a tenkrát mě to i přestalo bavit. Škoda jen, že jsem ji vyhodila. Dnes by to bylo zajímavé počtení.

bamba23.04.2016 v 14:24

to je nič, ale nájsť k nej čitateľov a donútiť ich aby si to prečítali! To je šichta!

MarkétaLore23.04.2016 v 14:34

ano , co vím tak hned 3* , a to nemluvím o básničkách a povídkách. vždy to skončilo kolem strany 20 . Takže dodnes nevím, jak psát, aby to mělo smysl. Jak moc má být příběh promyšlený do předu? Má si člověk dělat osnovu na 100 stran, a nebo má prostě psát? A jak to udělat, aby psaní nepřestalo bavit. říká se, že aby se to čtenářům líbilo, tak autor musí při psaní plakat dojetím . Myslím že hlavní problém, a ne jen můj, když člověk začne psát, to jsou zkušenosti. Všimněte si např. Fimfárumu od Werich, z toho čiší životní zkušenost, i je vidět že autor celý život tvořil. Proto nemám ráda knihy mladých autorů a ani je nečtu .

bamba23.04.2016 v 18:08

ja som sa držala skutočnosti a v tom prípade sa ti nemôže stať, že nevieš ako zabiť hrdinu už na 20 strane. Pamätám si ako jeden renomovaný básnik vyčítal inému, že jeho verše nie sú odmakané, a že z nich cítiť, že sa mu píše ľahko v reči viazanej. Básnik sa má potiť, inak to nestojí za veľa./koniec citátu ren. básnika/

bamba08.06.2016 v 09:06

Dovedete si představit že jste v 18ti letech donucení psát? Do novin, do rádia, do televize. To je na mašli.



Vložit příspěvek
8 ...