Kniha je zboží, ale....

Jana28308.04.2019 v 08:33

Knihy si kupuji obvykle přes internet - většinou zde na DK nebo v knihkupectví Kosmas. Do nejbližší trochu větší obchodu to mám 40 km, a tak se tam dostanu jen zřídka (o to větší nálož to pak je...). V sobotu jsem se po dlouhé době jedno knihkupectví navštívila. Chtěla jsem jednu novinku z minulého týdne a chtěla jsem ji HNED. Musela jsem se probojovat haldami a hromadami vystavených bestselerů (z nichž mnohé si toto označení nezaslouží) a dlouho pátrat než jsem objevila jeden zastrčený výtisk. Mrzí mne to. Vím, že nakladatelé mají různé strategie, ale ten tlak, kteří někteří předvádí, abyste si koupila další knihu plnou psychopatů a rozřezaných mrtvol, kuchařku rádoby celebrity či dávno vyčpělého mača Míšu je fakt neuvěřitelný. A novinka české autorky je schovaná v koutku... Ale pokud nepodlehnete a uděláte si čas, najdete v poličkách tiše a nenápadně čekající skutečné perly...Dost mne ten tlak knihkupců mrzí. Proč musí mít nový "hit" těch hromad 10 a vy se tím proplétáte s hrůzou, abyste některou neporazily. Nestačila by police novinky? Kde jsou ovšem (na rozdíl od mnou hledané knihy) vystaven pouze 3 knihy, ale každá ve 20 kusech. Jiné novinky jako by neexistovaly. Ovšem stejné 3 knihy se "prsí" i v poličce bestselery a pro jistotu jsou v policích označeny několika štítky "doporučujeme". Nepodlehla jsem, odnášela jsem si tři skvostné úlovky pečlivě ukryté před zraky návštěvníků, ale s pocitem, že už i v chrámu knih mne chtějí mít za konzumního blbce podléhajícího sloganu "to musíte mít".

Adhara08.04.2019 v 13:46

Nuž, všetko je to o peniazoch. Ak si autor alebo vydavateľstvo priplatí, vystavia mu jeho knihu do výkladu, urobia z nich pyramídu a podobné upútavky. Bez príplatku môže byť rád, že mu knihu vôbec zastrčia do rohu. Len v novinkách, pokiaľ viem, sa môže ocitnúť aj nezasponzorovaná kniha. Ale iba z tej strany odvrátanej od vstupných dverí. :-)

Tiež ma ale irituje, keď sa momentálny hit vyskytne na troch výrazných miestach kníhkupectva - medzi novinkami, bestsellermi a jeho žánrom. Nie som slepá (to by som asi do klasického kníhkupectva nešla, že) a keď raz tú knihu nechcem, tak ju raz nechcem, ani keby sa v celom kníhkupectve nachádzala iba tá jediná.

encyklopedie08.04.2019 v 14:47

....co jsou to ty "tři skvostné úlovky" ?
...dobře to v knihkupectví dělají ....jinak by zdechli hlady......

baghira09.04.2019 v 07:43

Manželka je autorka populárně naučné knihy a pokud vím, její výtisky byly normálně na polici mezi ostatními, prodej se nijak nevymykal očekávání a o nějakých příplatcích nic nevíme.

Nicméně kniha je opravdu zboží jako každé jiné a podléhá stejným marketingovým pravidlům, jako čokoláda nebo vruty.

ijcro12.04.2019 v 11:00

Jsou knihy a "knihy" (srovnávat to s vruty mi nepřijde zase tak vypovídající). Většina z nich je zbytných a jsou to většinou ty sponzorované a propagované, aby se prostě v tom ohromném přetlaku titulů prostě pár kousků prodalo. Bohužel, u těch nezbytných (mám na mysli učebnice nebo příručky) tomu tak nebývá (nejedná-li se zrovna o hobby knížku Ládi Hrušky, normálně proti němu nic nemám, šikovný redaktor, který neumí moc mluvit, ale uměl vyhmátnout díru na trhu (některé z těch jeho vychytávek nejsou zase tak úplně blbé) a má za sebou šikovný marketing).

xmarek13.04.2019 v 01:20

To o čem tady hovoříte je umění prodat: http://bit.ly/2FSTaZc A většina českých autorů (a nejenom) funguje na principu, že spoléhají na druhé.
Na to já kašlu: Ber neber. Otravuji, a sleduji zda to lidi čtou. Pokud ne, tak se nic neděje. Žádná ztráta, nulové náklady.
Takže když eliminuji ztrátu tak se logicky dostaví pouze ZISK (byť virtuální). Norbekov tomu říká ABSENCE PROHRY. A v tomto ohledu se mají ti marketingoví experti ještě hodně co učit. :D A nejenom oni. Zkuste jim říct co dělají špatně a pochopíte i ten název knihy.


ijcro25.04.2019 v 13:54

@xmarek: Pokud jste autorem, tak jistě víte, jak nesnadné je prorazit coby neznámý pisálek. Záleží na povaze tvůrce. Exhibicionisti to mají jistě jednodušší, ty ostatní povahy tak nějak očekávají vstřícnost od svého případného nakladatele, anebo chtějí rovnou zůstat v anonymitě (což asi jde).

Někteří noví autoři ani neskrývají skutečnost, že vydali svou prvotinu přes známost (známý redaktor, dopisovatel, majitelka nakladatelství, osobní přátelství), takových případů je relativně hodně, a autoři pak o tom hovoří po tom jako o štěstí. Někdy opravdu ani nejde o peníze.

Spoléhání na druhé je dobrá věc, pokud by to společensky fungovalo. Kalkul prodejnosti je fajn, ale začínající autor určitě nesčítá budoucí (nevirtuální) zisky jako nakladatel, vždyť mnohdy ale nemá ani na nezbytné výdaje.

Velká nakladatelství posílají začínající autory k menším nakladatelským domům, které automaticky očekávají, že poskytnutý rukopis je "vyladěný", viděly ho alespoň dvoje oči korektora a mrknul na to nějaký jazykový poradce nebo editor. Ideálně ještě pokud je rukopis už v zalomené formě (v nákladech min. 2 tis.), aby mohl být rovnou zadán do tiskárny k povinnému počtu výtisků. Kámen úrazu je v tom "vyladění", korektor stojí pro běžnou knihu cca 8-15 tis. je třeba ještě revizora, což je takových 5-6 tis. Práci samozřejmě může zhatit, podle povahy díla, také jazykový poradce (5-6 tis., učitelé češtiny jsou prý levnější), pokud je potřeba zasáhnout do obsahu, může se korektura opakovat. Takže suma sumárum, začínající autor, který si je už jist, že jeho kniha je zralá k vydání (což se samozřejmě špatně rozpoznává), vrazí do své knihy 25-30 tis (a to jsem ani nezmínil grafika). A ještě ji ani nedrží v ruce.

Tohle si mnozí odpustí a vydají ji jako e-book u některého e-vydavatele, který dokáže obstarat ten backend – má vazbu na prodejní portály (alza, kosmas, ereading…), zajistí ISBN, atp.. Je to v podstatě komisní prodej a díky tomu mohou být náklady tlačeny k nule. Takže lze vypustit výše zmíněné výdaje (dnes je možné poměrně jednoduše dostat strukturovaný text do pdf svépomocí, programů je dost), a pokud se na portálech dílko uchytí, může z toho spadnout i nějaká ta roztančená kačka (korektora to asi nezaplatí, ale na dobrý pocit to mnohdy stačí).

A propos – ta propagace. Tady se vracím na začátek, jářku, exhibicionisti to mají snazší než autor, který se ostýchá nahlas předčítat i cizí texty, natož pak vlastní.
:)

Text příspěvku byl upraven 25.04.2019 v 13:58

bamba06.12.2019 v 15:14

isbn si zaistí človek aj bez známostí a bez vydavateľa.



Vložit příspěvek