Knižní obálka a její působení na čtenáře/kupce


yoshimii
yoshimii 25.02.2013 v 19:10

Několik let studuji grafický design a poslední dobou se zaměřuji na obálky knížek, protože ráda čtu a často se tak dostávám do kontaktu s tímto médiem. Bohužel často narážím na skutečnost, že i kvalitní literatura, nejenom ta braková, u které jsme na to zvyklí má nepatřičně ošklivou obálku a odrazuje mě tak od její koupi. Chci se tímto zeptat, jak vnímáte poměr obsahu a vizuální formy u vašich oblíbených knih? nebo je vám jedno jak vypadají... Děkuji za každý Váš názor.

Text příspěvku byl upraven 25.02.13 v 20:17

Lachenauerin
Lachenauerin 26.02.2013 v 01:57

Jak jen to napsat... Smutná pravda je taková, že nakladatelé zatraceně dobře vědí, proč i kvalitní díla vybavovat příšernými, prvoplánovými obálkami. Drtivou většinu tržeb totiž dělají lidé, kterým tyto obálky vyhovují, resp. graficky čistá, nepodbízivá obálka by je "vyděsila". Řekli by si něco ve smyslu: "To je něco moc intelektuálního, do toho já nejdu."

Proto se stává, že např. dobře a osobitě napsaný román dostane obálku, která odkazuje spíš někam do žánru červené knihovny. Proč? Protože mj. obsahuje i citově-milostnou linku; a to přesto, že tato je pouze kostrou, na niž je navrstveno množství podnětných úvah a zajímavá, netuctová autorská výpověď jako taková.

Jenže není tak úplně fér lát nakladatelským domům do hamižníků a chamtivců. Vydavatele totiž až na velmi vzácné výjimky opravdu nepohání nějaká "touha po mamonu", ale bohužel boj o holé přežití.

A protože náročných čtenářů, které odradí "blbá" obálka, je několika- až mnohonásobně méně než těch méně náročných, které odradí obálka "příliš sofistikovaná", je volba většinou celkem jasná. Lidé mají zažité určité vizuální stereotypy, podle kterých se při koupi knih rozhodují. Když se vrátím k modelovému příkladu z předpředchozího odstavce, tu tržbu zkrátka udělají čtenáři, kteří přečetli už 50 zcela pitomých románků -- a teď si chtějí koupit číslo 51; a taky si ho koupí, přečtou, třeba se jim i líbí, třebaže možná ani nezaznamenají, že je "nějaký jiný" než ty předchozí. Nicméně ironií osudu jsou to právě oni, kdo svými penězi vydávání dobrých knih vůbec umožňuje.

Samozřejmě najdete nakladatelství, která si na pěkné obálky potrpí, což svádí k postoji: "Vida, jde to, když se chce." Ale to jsou většinou nakladatelství poměrně malá, prakticky bez zaměstnanců -- takže nemusejí myslet na výplaty, a hlavně úzce vyprofilovaná, tj. mají svůj stálý okruh a typ čtenářů. A zhusta uživí jen vydavatele samotného, maximálně ještě tak jeho rodinu, a to leckdy opravdu horkotěžko.

Na závěr chci ještě uvést některé pozitivní příklady: Za naprosto famózní a jedinečnou považuju grafiku nakladatelství Trigon (a jsme přesně u toho: docela "odtažitá", hodně náročná produkce), vyzdvihla bych třeba i Torst, Atlantis nebo Dybbuk.

kattyV
kattyV 27.02.2013 v 11:18

Nezbývá než souhlasit s výše uvedeným. Pokud jde o mne, knihy, které si koupím si elkem pečlivě vybírám - čtu recenze, vyhlížím knihy oblíbených autorů, pomáhají i komentaáře čtenářů tady. Tam mne obálka neovlivní, jdu po obsahu.
Když si půjčuji knihy v knihovně, tam se obálkou řídím více, prostě, vezmu do ruky knihu, která mne nějak zaujme. Ale stejně se pak podívám, o čem kniha je, než si ji půjčím.
Ale z hezké obálky mám samozřejmě radost. Naposledy se vybavuji knihu Pomalý valčík želviček. Knha vcelku dobrá, čtivá, ale zase žádný zázrak. Obálka, podle mne, velmi povedená. Podobné to bylo i u prvního dílu této knihy - Žluté oči krokodýlů.
Takže to mám tak napůl. Jsou knihý, které mám ráda a na obalu nesejde. Jsou knihy, kde obal předčí obsah. Když se to sedje, je to malý zázrak.

Gnomo
Gnomo 27.02.2013 v 12:18

Jednoznačně mohu říct, že přebal knihy mě zajímá až v momentě, kdy mám knihu prakticky vybranou. Pěkný přebal potěší, ani vedlejším ukazatelem však při výběru není.
Vzpomínám na pěkný přebal, který má kniha "Terror" od Simmonse, nebo jedno z posledních vydání Tolkienových knih. Je jich určitě mnohem víc...
Něco jiného je to s výběrem knih u dětí (hlavně těch malých "pimpulíků"), kde hraje obálka určitě první housle a podle nichž knížky vybírají. Tam by do toho mohli vydavatelé občas trochu víc šlápnout…

Sorry - Lazy
Sorry - Lazy 27.02.2013 v 13:21

Obálka je velmi důležitá. Velmi často se stane (skoro vždy vlastně), že si koupím hezkou knihu o které nic nevím, než knihu známého autora ve škaredém obalu. Například poslední vydání Pána Much jsem si jen vypůjčil a byl po dvou týdnech rád, že ji zase vracím. Takový obal při čtení ve vlaku ani moc ukazovat nechcete...
Navíc beru čtení knih jako dobrý způsob přiučování se angličtiny a tak se stačí podívat na anglické knihy, kde je úroveň obalů nesrovnatelně lepší. Vlastně díky tomu jsem nečetl žádného Stephena Kinga v české verzi, protože zrovna u něj bych musel ty knihy něčím zakrývat...

Mako123123
Mako123123 27.02.2013 v 15:19

knihy si vyberám premyslene (vdaka recenziam, komentom odporúčaniam) a učelovo, už teraz napríklad viem akých nasledujucich 8 kníh si tento polrok kúpim.(okerm iného) avšak obalka na mna vplýva tiež, i ked viem že kniha je alebo bude kvalitná, trochu sa zanu "hanbím" ked má nejaký divný- nepatričný obal, hoc obal vôbec nedosahuje kvalitu deja. Malokedy kúpim knihu koli zaujímavému obalu (nadpisu) len tak impulzívne. Napr: kód smrti (od preston, child) je jedna z tých kúpených, naštastie tú kúpu som neolutoval...


Zlord Antiježíš
Zlord Antiježíš 27.02.2013 v 16:39

U mě obálka rozhoduje do té míry, že se rozhoduju zda knihu koupím novou, nebo se porozhlédnu zdali nejde sehnat ve starším vydání, antikvariátně. Naopak pěkný obal mě dokáže rozhoupat k prodeji staršího vydání a pořízení si nového. U knih jednoho autora, případně sérií také rozhoduje kompletnost a jednotný vzhled. Takže například Asimova v tuto chvíli nakupuji výhradně v nových (kvalitou i vzhledem perfektních) vydáních.
Dost mi v současné době chybí ilustrace, která tu především v žánru sci-fi měla do nějakých 70. možná 80. let vysokou úroveň. Nevyžaduji nutně u všech knih barevné obrázky zachycující momenty z děje, ale například lehká ilustrace pod nadpisem kapitoly určit potěší a kniha pak působí celkově hodnotnějším dojmem než konzumní holé texty. Bohužel doba ilustrování se těžko vrátí, dnes spíše vše směřuje k elektronickému provedení a když už papír, tak na jedno použití (možná dvojí, jednou přečíst a podruhé si tím vytřít...).

Posuďte sami, když si čtete a najednou na vás bafne dvoustránka:
http://4.bp.blogspot.com/__7icpmp8voA/TIFiVwuBryI/AAAAAAAAAAc/9DGHNwFxk54/s1600/kosmokrator.jpg
S.Lem - Astronauti (il. Theodor Rotrekl)

O Burianovi ani nemluvím...

Text příspěvku byl upraven 27.02.13 v 16:43

Azizi
Azizi 01.03.2013 v 19:23

Obvykle sa mi obálky páčia alebo ich vnímam aspoň neutrálne. Knihy si obvykle vyberám podľa žánru, autora, odporučenia, obsahu... Takže aj keď sa mi nejaká obálka nepáči, nemalo by ma to odradiť od prečítania knihy. Naviac teraz si už väčšinou knihy na prečítanie vyberám na internete, zvlášť tu na DK, takže v obchode je často krát úplne iná obálka (iné vydanie). Ale tak úplne jedno mi to samozrejme nie je, teším sa, keď obaly majú nápad, doplňujú atmosféru knihy a tak.

Text příspěvku byl upraven 01.03.13 v 19:24

ponorka
ponorka 19.03.2013 v 19:52

Hnusné obálky mě odrazují např. od nových vydání klasiků. Raději si
v knihovně půjčím vydání starší, než nové se škaredým přebalem.
A ze stejného důvodu si klasickou knihu radši koupím v antikvariátě.
Lepší grafika, víc ilustrací, míň chyb.

Dáma s hrnstjm
Dáma s hrnstjm 20.03.2013 v 15:37

Souhlasím, také mě nevkusné a nepochopitelné obálky odrazují. Například Válka s mloky z roku 2009. Naopak občas mě obálka navnadí k nákupu knihy, naposledy např. tento týden Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti - jednoduchá, tajemně laděná obálka opatřená krásným písmem. A také mám ráda obálky knih T. Pratchetta, které vyšly v češtině hlavně v 90. letech.
Co se týče ilustrací, upřednostňuji knihy bez nich. Ilustrace ve mně vzbuzují pocit, že mi kdosi vnucuje svoji představu děje a to já nerada.

Dudek
Dudek 28.03.2013 v 20:44

Neznám lepší pocit, než když v ruce držím kvalitní knihu, které nehladí jen čtenářským zážitkem, který podává, ale je též skvostem po stránce řemeslné. Ano, obálka, font, použitý papír, grafika atp. mají na mě veliký vliv. A někdy stačí i málo, aby to celé výborně fungovalo. Jsem v tomto ohledu dokonce tak hloupý, že dobrou knihu se špatným "obalem" nekoupím.

Viki9
Viki9 04.04.2013 v 21:35

Ač nejsem až tak umanutý jako pan Monk či Sheldon z Big bang theory, tak se tetelím blahem, když na mě zhlíží z mé knihovny deset dílů Dějin umění - jednoduchý nápis a číslování, vše stejně velké a začínající ve stejné výšce - nádhera. A zkuste si dnes koupit třeba jen tři díly čehokoliv. Jediné co vás napadne, je to, že ve vydavatelství ty díly nikdo nikdy vedle sebe nedal. A o obálkách nebo ilustracích ani nemluvím.
Když si vzpomenu na svého milovaného Nilse (Podivuhodná cesta Nilse Holgerssona Švédskem, 1967) s těmi všemi překrásnými ilustracemi a vidím dnešní kýčovité dětské knihy, tak je mi smutno.
Takže shrnuto - pro mě je pěkný přebal a výpravnost knihy stejným zážitkem, jako sama četba. Kniha by měla být vždy i malým výtvarným dílem.

Gerty
Gerty 03.08.2013 v 20:13

Uživatel svůj příspěvek odstranil.

kazatell
kazatell 05.08.2013 v 01:38

Pro mě je obálka hodně důležitá, ale až k tomu jestli chci knihu do knihovny, nebo jestli ji přečtu jen v e-podobě. Nejhorší je že mnoho knih má v původním vydání obálku dokonalou (1984, MY,Farma zvířat... ) ale k nám, nebo pozdější vydání jsou už jen jednoduché nepromyšlené obálky často i bez myšlenky dané knihy

aurora
aurora 06.08.2013 v 18:53

Často se stává, že i kvalitní kniha má nevkusný přebal. Je to snaha knihu prodat. Bohužel, mnoho lidí na to slyší, což je poznatek knihovnice.

elfos
elfos 23.10.2013 v 01:04

Uživatel svůj příspěvek odstranil.

yoshimii
yoshimii 25.12.2013 v 10:32

Děkuji všem za Váš názor. Vaše příspěvky mi pomohli při psaní závěrečné práce na téma Knižní obálka.

Nikola Klímová
https://www.behance.net/nikolaklimova

marcuswang
marcuswang 23.01.2015 v 11:43

Obálka je opravdu tvrdý oříšek. Zatím jsem napsal jen jednu knihu. Pokusil se popsat reálný pohled muže na vztahy humornou formou a obálku si navrhnul sám. Vydavatel neprotestoval. Cílem grafiky nebyl umělecký záměr, ale zaujmout, vypíchnout ji z hlubokého oceánu konkurence. Použil jsem fotografii polonahé slečny, čím jsem chtěl nadzdvihnout ženy k mírnému pohoršení a máločtoucí muže přimět k zastavení nad knihou.
Zejména od žen slýchávám mnohé kritické rady a poznámky: grafika je vulgární a urážlivá, tuhle knihu si žádná žena nemůže vzít do ložnice nebo číst na veřejnosti, škoda, že obálka není jiná! Ale jaká?
Znám drsnou statistiku prodeje nových autorů: jen 5% vyvolených prodá více než tisíc výtisků. Já jsem se marketingově trochu snažil a prodal téměř pět tisíc kousků. Jak mám na obálce dalších vydání a rozepsaného pokračování zapracovat, abych nebyl většinou čtenářek opovrhován?
Ke knize jsem vymyslel dárek, nafukovací multifunkční polštářek. Efekt nic moc. Příště zkusím neprůhledný přebal, buď černý nebo růžový. Ten snad neurazí. :P
Děkuji za jakoukoli praktickou radu.

lenkaknel
lenkaknel 23.01.2015 v 19:21

Už párkrát jsem se při výběru takto "spálila" (nadšená z přebalu, zklamána obsahem), takže obálka je u mě při rozhodování až na druhém místě.

Eicherik
Eicherik 17.10.2015 v 11:39

Určitě si nekoupím knihu, protože má hezký obal. Ale když si kupuji knihu, tak se nejprve podívám s jakým obalem kdy vyšla. Jako příklad mohu uvést Pevnost - Francis Paul Wilson. Raději jsem si koupil v antikvariátu vydání z roku 1993 nežli novou v knihkupectví z roku 2011. A cena naprosto nerozhoduje.

woodward
woodward 17.10.2015 v 12:11

Obálka má svůj význam, když brouzdám u Kanzelsbergera s úmyslem koupit si "něco ke čtení". Knih je tam spousta, takže člověk začne přirozeně sahat po těch, které ho nějak upoutají na první pohled. Když mezi prvními pár svazky nenajdu nic co by mě zaujalo, otráví mě to a začnu poctivě číst autory a tituly na hřbetech jeden po druhém. To mě brzy taky otráví a zase začnu vybírat jen tak namátkou. Sežere to spoustu času a občas se stane, že nekoupím nic a občas se stane, že co koupím, brzy zase odnesu do antikvariátu (pokud o to mají zájem). Ale když se povede pěkná knížka s vkusně řešenou obálkou, je to radost.

MondyMonday
MondyMonday 19.10.2017 v 12:35

Musí mě zaujmout jak název, tak obálka knihy a stručný popis knihy. Kolikrát to nevyjde, ale tak to je jasné :)

intelektuálka
intelektuálka 20.10.2017 v 17:47

Jako ženu mě pěkná obálka určitě zaujme. A pak se podívám na anotaci a pokud i ta zaujme, je to jasné

An52imal
An52imal 19.11.2017 v 17:05

Obálka je pro mě hodně důležitá. Podle obálky a názvu soudím, zda by se mi kniha líbila, samozřejmě se dívám, o čem knihy jsou. Mé oblíbené knihy mají sice hezké obálky, ale kvůli tomu mými oblíbenými knihami nejsou.

Nermal
Nermal 07.05.2023 v 19:18

Považuju za hloupost posuzovat podle obálky vhodnost knihy ke čtení, nebo podle ní odhadovat, jaká kniha bude. Vždyť se na některé ty obálky podívejte - je na nich svalovec, nebo nějaký chytlavý výjev - jen aby se kniha dobře prodávala. To se týká např. erotických románů, ale i beletrie vůbec. Je to stejné jako u textu písně a jejím videoklipu; kolikrát spolu nemají vůbec nic společného.
Pokud se obálka knihy opravdu povede, je to pak samozřejmě radost.

Text příspěvku byl upraven 10.02.24 v 03:29



Vložit příspěvek