Knižní obálka a její působení na čtenáře/kupce


yoshimii
yoshimii 25.02.2013 v 19:10

Několik let studuji grafický design a poslední dobou se zaměřuji na obálky knížek, protože ráda čtu a často se tak dostávám do kontaktu s tímto médiem. Bohužel často narážím na skutečnost, že i kvalitní literatura, nejenom ta braková, u které jsme na to zvyklí má nepatřičně ošklivou obálku a odrazuje mě tak od její koupi. Chci se tímto zeptat, jak vnímáte poměr obsahu a vizuální formy u vašich oblíbených knih? nebo je vám jedno jak vypadají... Děkuji za každý Váš názor.

Text příspěvku byl upraven 25.02.13 v 20:17

Lachenauerin
Lachenauerin 26.02.2013 v 01:57

Jak jen to napsat... Smutná pravda je taková, že nakladatelé zatraceně dobře vědí, proč i kvalitní díla vybavovat příšernými, prvoplánovými obálkami. Drtivou většinu tržeb totiž dělají lidé, kterým tyto obálky vyhovují, resp. graficky čistá, nepodbízivá obálka by je "vyděsila". Řekli by si něco ve smyslu: "To je něco moc intelektuálního, do toho já nejdu."

Proto se stává, že např. dobře a osobitě napsaný román dostane obálku, která odkazuje spíš někam do žánru červené knihovny. Proč? Protože mj. obsahuje i citově-milostnou linku; a to přesto, že tato je pouze kostrou, na niž je navrstveno množství podnětných úvah a zajímavá, netuctová autorská výpověď jako taková.

Jenže není tak úplně fér lát nakladatelským domům do hamižníků a chamtivců. Vydavatele totiž až na velmi vzácné výjimky opravdu nepohání nějaká "touha po mamonu", ale bohužel boj o holé přežití.