Tvoje tvář má známou knihu

blog

26.10.2016 v 19:59 / mone (528 views)
Tvoje tvář má známou knihu
Četla jsem na iDNES recenzi na knihu, která před pár dny vyšla. Jmenuje se Bez jablka – určitě jste o ní už slyšeli, a jestli ne, věřte, že o ní uslyšíte. Na recenzi Moniky Zavřelové, která knihu bez nějaké přehnaně sentimentální adorace doporučuje, mě zaujala především poslední věta: „Autorům chybí známější obličej, který by jim zaručil vyšší prodeje. Ale s tím se už nedá nic dělat.“ (Nedá. Řešit narychlo v tuzemských podmínkách transplantaci obličejů není jen tak. U dvou by se sice možná dala vyžádat skupinová sleva, ale…)

Jak se ukázalo, zcela legitimní předpoklad, že obličeje prodávají, se zatím nepotvrdil. Z rovnice známý = prodejnější, je v tomto případě zatím nerovnice. A já jsem za to ráda! V žebříčku nejprodávanějších knih internetového knihkupectví Martinus.cz se během pár dnů kniha vyšvihla na první místo a porazila i nejnovější díl Harryho Pottera. O tom ale mluvit nechci. Bez jablka je o stereotypech mezi mužem a ženou, mě by ale zajímal jiný, výše naznačený stereotyp, a sice ten, proč by mělo stále platit, že známější obličej prodává?

Proč to my, čtenáři a zákazníci malých i větších knihkupectví, dovolíme?

To, že někdo hraje v nekonečném seriálu, tančí v osmnácté sérii hvězdné show, má slavného partnera, a proto i slavnější rakovinu, o které se dá leccos napsat, by přece z knížky prodejnější knížku ještě dělat nemělo. Anebo ano?

Komentáře (7)

siena
21.07.2017

Já bych odlišila "obličeje" na obálkách knih, které jsou rozhovory s dotyčnými. Na nich nevidím nic špatného, podbízivého.

Eorin
21.07.2017

Není to pravidlem, nicméně jako knihkupec musím s lítostí potvrdit, že často čtenáři přijdou pro "tu knihu od chlapa, co se tak vtipně směje a byl v Show Jana Krause" - takoví čtenáři vidí jen titul, který tam pan Hartl propagoval a zalíbily se jim jeho historky, avšak kniha jako taková už je vlastně nezajímá a nevědí, že před Okamžiky štěstí napsal ještě dvě další knihy.
U knihy Postel, hospoda, kostel je to zrovna tak - vlastně ani nevědí autora a kolikrát ani titul, jen to, že je to "ten kněz, co byl onehdá v televizi".
Přesto si nemyslím, že by to vyloženě bylo způsobeno "známou tváří", jako spíše úspěšnou reklamou.
Knihy současných celebrit (či o nich) příliš úspěšné nejsou, ačkoliv uznávám, že kuchařky se známým obličejem se prodávají častěji než ty jiné. Tam je to napůl - Kristýna (Kamberská) a její kuchařským pořadem v TV známá kuchařka trhala o vánočních svátcích rekordy, ale "Vaříme podle herbáře" už takový úspěch neměl - pár kusů a dost.
Na druhou stranu kniha P.S. od Ani Geislerové nejspíš prošla mnohem menším marketingovým tahem, protože lákala spíše ilustracemi a zpracováním knihy, přičemž se lidé spíš divili, že to vlastně napsala TA Aňa Geislerová.
Takže za mě - především prodává dobrý marketing a ten je nejlepší, projde-li televizí, protože tam je ta "masa" ovcí, které si jdou knihu koupit, aniž by ji vlastně chtěli a věděli, o čem vlastně kniha aspoň rámcově je. Může to být neznámý sedlák z Dolní Lhoty, ale když na pohovce u Krause zaujme diváky, má prodejnost téměř jistou.

Jana_Hlus
31.10.2016

Já si myslím, že známý obličej skutečně prodává knihu lépe. BOHUŽEL. Dívala jsem se teď na prodej Kosmasu za říjen a tam O jablku vůbec nefiguruje. Na druhém místě po Bočkovi je Postel, hospoda, kostel kniha rozhorů s Zbigniewem Czendlikem, farářem ulice, který je známý z TV pořadu Uchem jehly. A je tam taky třeba Pohlreichova kuchařka.

Naštěstí je ale stále hodně lidí, kteří si knížku koupí úplně kvůli jiným věcem, než je známá tvář autora:-).

mone
30.10.2016

Ally74, já jsem si ji chtěla koupit včera, ale nikde jsem ji v Knihách Dobrovský ještě neviděla, tak to zkusím za pár dní znovu. Snad se vám bude líbit :) Myslím, že jo, protože jsem poctivě četla jejich blog...

ally74
29.10.2016

P. S. Ještě jsem zapomněla! Děkuji za tip na další knihu, kterou si ráda přečtu.

ally74
29.10.2016

Pokud má někdo rád knihy a příběhy uvnitř, určitě ho nenaláká slavná tvář. Aspoň mě tedy ne. Spíš to u mě vyvolá opačný účinek. Takže za mě, ať si je na obálce, kdo chce, nezajímá mě to :-). A potom, pro mě dneska nikdo opravdová hvězda není.

katy238
29.10.2016

Knihy s obálkou slavné tváře mám pouze dvě. Rudý kapitán od Dominika Dána, kde byl paperback s Oldřichem Kaiserem výrazně levnější a pak slavný Marťan, protože tou dobou už se mluvilo o filmové adaptaci, vydavatel se toho chytil a pokud existuje vydání bez Matta Damona, tak ho nechci. Protože ho mám sakra ráda. Ale pořídila bych si příběh i bez něj. To je pravda.
Knihy kupuji dle jejich tématu, sem tam i ohlasů čtenářů, ale to bývá často velká chyba, jak jsem se přesvědčila, a žánru. Promo akce vydavatelství se známými tvářemi mě odpuzují, většinou se pod velkým huj skrývá i stejně velké fuj. Není to pravidlo, pouze zkušenost.
Ani nevím, zda nějaká slavná tvář prodeji knihy propůjčila svou tvář. A pokud ano, není to pro mě rozhodující. Je mi to z duše jedno. Paní ze zpravodajského serveru považuje propagaci za důležitou. Já zase příběh. Ale tato logika mi skutečně přijde velice podivná. Slavná tvář a vyšší prodeje... Nevím. Asi ne. Alespoň u knih. Auta, lednice a krémy na intimní místa to potřebují více.