Psaní komentářů

blog

02.02.2013 v 13:08 / Coonan (3389 views)
Psaní komentářů
V tomto článku bych chtěla poukázat na to, jakých chyb
se lidé dopouštějí při psaní komentářů, vysvětlit, co to vlastně komentář je a
ukázat jak by správně měl takový vypadat, byť ve zjednodušené formě.

 



Komentář = (z lat commentarius – deník, záznam) informace o
textu literárního díla a o textologově práci. Obsahuje vysvětlivky, jejichž
úkolem je objasnit souvislosti, narážky, historické okolnosti, vztahy a jiné
nejasnosti.

 



Komentář se skládá z různých věcných, odborných, osobních a
podobných vysvětlivek, ediční poznámky, která obsahuje literárně–historické
údaje, které ukazují vznik a případný vývoj a proměnu vydávaného literárního
díla (textu), a textologické údaje jako popis textologovy práce s textem,
odůvodnění výběru a charakteristiku práce s výchozím textem a úprav při tvorbě
textu kanonického, a kritický aparát, což je především seznam různočtení, tedy
snaha o vysvětlení původní autorovy myšlenky a záměru u pasáží, kde není původ
nebo význam jednoznačný.
 
Zdroj: Wikipedia

Abych to řekla srozumitelně. Komentář je vlastně vyjádření
svého názoru. Nikoli kritika, která se zabývá daleko více obory. Nicméně
hranice je zde poměrně tenká.

 


Takže jaké že vlastně chyby lidé dělají? Úplně tou největší
je hodnocení, aniž bychom knihu dočetli. Takto není možné si udělat plný
obrázek. Co? Nemáš paměť na jména? Kniha se moc vlekla? Nezaujala tě? Ano, stát
se může, ale pak prosím knihu nehodnoťte. Za prvé tím dalšímu čtenáři
nepomůžete a za druhé, budete vypadat jako idioti.

 



Další chyba je napsat pouze: „Kniha se mi líbila,“ „kniha za
nic nestojí, nekupujte si ji.“Proč je toto špatně? Tak opět proto, že tím jinému čtenáři,
který o knihu jeví zájem, nic neřeknete. Jednoduše si z toho nic nevezme.
A za druhé toto píšou lidé, kteří nemají dost představivosti a hlavně jim chybí
vitamín IQ.

 
 

Samozřejmě je možné napsat „kniha se mi líbí,“ ale je také
nutné napsat PROČ. Proč se vám kniha líbí, či nelíbí. Tedy:
 

+: Kniha je čtivá, jednoduše čtenáře drží, dokáže překvapit,
děj má spád, dobrý humor až jsem se chytala za břicho, postavy jsou rozmanité a
dobře popsané, autor se vžívá do jejich jednání a myšlení, atd.



-: kniha se dosti vleče, je zde více povídání o ničem nežli
konkrétního děje, postavy jsou jak přes kopírák, průběh příběhu je průhledný,
je přehnaný, až neuvěřitelný, atd.

 



Jednoduše zde jde o to jinému čtenáři přiblížit to, jak na
vás kniha celkově zapůsobila, co si o ni myslíte, její silné a slabé stránky.
Nikdo po vás nechce odbornou kritiku nebo nějaké dlouhé referáty, ale pouze dát
ostatním bližší náhled. Přeci jen spousta lidí si před pořízením knihy pročítá
i některé komentáře a ne jen o čem daná kniha je, jelikož to samo o sobě často
moc neříká.

 



Příště až budete psát komentář, zkuste se více zamyslet.
Neříkejte, že nedokážete dát dohromady pár vět, kterých by danou knihu
vystihlo.

Komentáře (17)

Vlastula.P
20.03.2013

"Další chyba je napsat pouze: „Kniha se mi líbila,“ „kniha za nic nestojí, nekupujte si ji.“Proč je toto špatně? Tak opět proto, že tím jinému čtenáři, který o knihu jeví zájem, nic neřeknete. Jednoduše si z toho nic nevezme. A za druhé toto píšou lidé, kteří nemají dost představivosti a hlavně jim chybí vitamín IQ."
? Prosím ? :D Tady jsou ke komentářum nějáká pravidla? :D Pokud někoho zajímá o čem kniha je, může si přečíst komentář přímo u knihy, případně se obrátit na někoho kdo ji četl a zeptat se na názor. Ovšem pokud má někdo svou hlavu, asi nebude číst knihy podle toho, co na ni říká někdo jiný. Prostě si knihu přečtu a udělám si na ni svůj názor :) Ale psát tady články o tom, že někdo nechápe význam slova komentář, mi přijde opravdu zbytečné :D Když už tedy někomu chybí vitamín IQ, těžko si z toho článku něco veme a změní ;) Hezký zbytek večera :)))

Rocker-Tialk
20.02.2013

Já si dovolím zásadně nesouhlasit.
Zaprvé: "Zdroj: Wikipedia", to je jako "Zdroj: Jedna bába povídala", čerpat odtud definice a faktická data, to může být scestné. (Netvrdím, že zrovna teď je ta definice špatně)
Zadruhé: Když říkáte, že komentář je "vlastní názor", proč by "vlastní názor" nemohl být kritický? Kritické komentáře jsou také komentáře.
Zatřetí: S hvězdičkovým hodnocením knihy, aniž bych ji dočetl, mám problém, ovšem pokud knihu nedočtu, tím spíš bych měl přidat komentář a vysvětlit, proč jsem ji nedočetl. Rozhodně si nemyslím, že dotyčný bude jen proto, že komentoval nedočtenou a nadobro odloženou knihu, vypadat jako idiot. Autoři některých komentářů tak sice působí, ale většinou tito knihu dočetli.
Začtvrté: Krátký stručný, třeba i obecný komentář je vždycky lepší, než žádný komentář. Z profilů a přečtených knih těchto uživatelů si člověk taky může udělat obrázek o tom, které čtenářské skupině se kniha líbí nebo nelíbí. Problém s hladinou hodnotou IQ v těle mají většinou ti, co se jí dovolávají u jiných. Když se mi kniha líbí nebo nelíbí z mnoha různých důvodů a mně se nechce rozepisovat a analyzovat je, tak to ani není nutné, prostě napíšu, že se mi líbí nebo nelíbí.

Tolik k mým argumentům.

Co bych u komentářů uvítal je spíše lepší oddělování spoilerů a nebo rovnou implementace nějaké "fíčury", která by je automaticky schovávala a odkrývala, pokud je uživatel nechce vidět.

Andrys
13.02.2013

Naprostý souhlas.

Přiznám se, že mě dost překvapily nesouhlasné komentáře.

Když nechci ostatním čtenářům něco předat, na něco upozornit či znát názor, tak knihu pouze ohodnotím. Je to celkem jasné 4-5* = kniha se mi líbila ... Když budu chtít znát pouze hodnocení v tomto rozpětí, tak si rozbalím celkové hodnocení a podle hodnotících uživatelů se rozhodnu, zda by se mi kniha mohla líbit. Popřípadě oslovím čtenáře s dotazem na podobnou knihu.

Když se chci dozvědět o knize více, tak si pročítám komentáře a popřípadě se kouknu do profilu čtenáře, zda by jeho názor odpovídal mému. Právě kvůli komentářům u knih jsem tu. Baví mě číst si o knihách a pak se nechat zlákat komentářem u knihy, kterou bych jinak nečetla.

Nevím, proč bych měla zbytečně spamovat větou: Kniha se mi líbila. (tak ji prostě jen ohodnoťte a má to stejnou výpovědní hodnotu).

Nebo se na to můžeme vykašlat, místo tvoření něčeho sbírat pouze body a když si někdo dá práci s interpretací vlastních myšlenek a názorů, tak ho ukamenujeme vykřičníky.

Když si pročítám různé komentáře, tak by sem tam nějaké to gramatické cvičení nikomu neuškodilo ;) ...

evickakyticka
13.02.2013

Já taky nesouhlasím...

....kdyby každý mermomoci plodil nesmyslné věty, aby jich bylo co nejvíc a ještě k tomu stylistycky správně... Tak takhle asi ne. Ať si každý píše, jak chce. Pokud se mu líbí, ať si klidně napíše. že ano. Už toto je pro mě signál, že byl někdo spokojen a nemusel se rozepisovat.

Nejsme na gramatickém cvičení, Coonan. Ani na sběru vitamínů!!!!!

HankaOr
11.02.2013

Já nesouhlasím.

Nevadí mi, že si lidi dělají svoje věci, jak chtějí (či umějí).
A myslím, že měřit jiné svými "normami" je ošklivý zvyk.

Chápu samozřejmě, že nějaká pravidla musí platit všude ..
Hlasovala bych pro to, abych nemusela škobrtat o komentáře vulgární, ne k věci, či spamové reklamní hlášky.......
Od toho jsou na webech admini. Ale o těchto komentářích článek není.

Takže já s ním nesouhlasím - a navrhuju přesný opak: co tak zkusit respektovat právo pisatele - sám se rozhodnout, co do svého komentáře dá? ................ Pokud neporuší ta úplně nejzákladnější pravidla (o slušnosti, spamu, etc, viz výše).. Napsat jednu větu do komentáře tahle základní pravidla neporušuje.

Mně osobně třeba informačně chudší komentáře vůbec nevadí.
Klidně je vezmu jen jako čárku: ok, další, komu se líbilo/nelíbilo. Taky informace.

A když chci víc - tak se přesně jako Berry - podívám do profilu pisatele.
Podle výsledku pak má u mne to líbí/nelíbí - větší, nebo menší váhu..

Ještě nestačí? Ok, tak jdu - a přečtu si sama. Nebo nechám být.
A tuhle možnost máte všichni, které zdejší komentáře neuspokojí (to je má odpověď, to je má rada teď).

Nelíbí se mi snaha, aby něco tak svobodně vypadajícího, jako text komentářů - bylo násilně regulováno. Vidím člověka, jak píše komentář.. nemá potřebu říct víc, než už řekl - a pod dojmem obecného mínění o tom, jak má "správný" komentář vypadat (důrazně i tetu Wiki vzali na pomoc!).. vydává, co vydat nechtěl. Ta slova "správný komentář" bych nejraděj dala do tuplovaných uvozovek...

A už vůbec nemluvím o tom, jak se mi tyto snahy nelíbí v případě, kdy dotyčný kromě potřeby - nemá schopnost!

Fakt nevím, proč být tak nesnášenliví - a psát proti němu filipiku.
Každý jsme jiný - a jestli jeden nedokáže napsat pár vět, které by líp vystihly knihu - zas třeba umí fantasticky něco v oboru, kde by si zdejší brilantní komentátoři neškrtli. Uživatel komunitního webu není za komentáře placený, tedy nemusí plnit jakékoli informační penzum!

No.. a to by stačilo.

Jak vidno z délky mého komentáře, až se rozhodnu napsat nějaký komentář o knize - jedna věta to určitě být nemusí (pokud se tak nerozhodnu!).. Nejsem tedy ta příslovečná potrefená husa. Přesto mi nedalo, trochu nezakejhat na obranu potrefených... kteří třeba radši příště nenapíšou nic. A mně bude chybět jejich čárka.

Ale chápala bych je. Kdo by taky chtěl být tu za svůj skromný příspěvek na tapetě a číst si o ubohosti a chybějícím vitamínu IQ... že??

Je tu podle mého krátkého pozorování mnoho velmi sečtělých, inteligentních lidí, jejichž myšlenkami lze jistě obohatit svůj vnitřní svět. To je prima. A ještě víc je prima - vidět, jak velikosti sluší pokora..

A úplně nejvíc prima....... je vidět, jak šťastnému uživateli vitamínu IQ - nechybí důležitý provitamín EQ...
A z jeho mnoha složek obzvláště pak laskavost a tolerance k jinakosti druhých..

Neb na životě je krásná právě ta jeho pestrost.
Nechte (i) maličkých přijíti k sobě...

vic11
10.02.2013

Článek mě donutil si projít vlastní komentáře, jsem vinen téměř všemi zločiny... Doufám že odpustíte nadšenému scifistovi (nejsem si jistý zdali se vůbec jedná o slovo), že čas od času povystrčí hlavu od pokusů o ovládnutí lidstva, jeho zničení, ochranu před vetřelci nebo jinou srandou a napíše nějaký komentář. Možná ne přesně představ ostatních a třeba i zbytečný, psát komentář k několikáté knize v řadě a spoilerovat mi přijde docela dost blbé. Napíšu jenom jestli se mi kniha líbila nebo zapadá do série. Viz komenty u knih Davida Webera. Občas předpokládám že čtenář nepřijde náhodou k žánrům a autorům co čtu, proto dám pouze odkaz na jinou sérii od autora, většinou známější viz. Wiliam King a série Zabíječ. Nedočtené knihy, no tento zločin mi přijde nejvíce absurdní, v podstatě dočtu téměř cokoli pokud se nejedná o manuály. Jedna kniha mi trochu uvízla v paměti, dočetl jsem do poloviny a řekl jsem NE!! dal mi jí kamarád a můj tatínek mu za to vyhlásí válku... takže jsem varoval ostatní aby se od ní drželi dál. Normálně se držím praxe moc nekritizovat, protože samotnému mi nic nevyšlo. Ale občas to nejde jinak...
Rozhodně uvítám možnost diskutovat téměř o jakémkoli tématu, klidně piště do pošty. Ale jestli někdo vytáhne hmožděnky nebo pletení, musím ho zklamat. Moc o tom nevím.....
Žijte dlouho a blaze

_Berry_
09.02.2013

Je velice málo komentářů, které by neměly žádnou informační hodnotu. Jistě, u těch nejkratších, předně pak jednoslovných, je třeba získat patřičný kontext z profilů jejich autorů, což je zdlouhavé a časově náročné, nicméně osobně budu raději informace "dolovat", než abych nedostal žádné. Něco jiného by samozřejmě bylo, kdyby tato databáze komentáři přetékala a záplava podrobných názorů by učinila ty informačně chudší zbytečnými, tak to však není.

eraserhead
06.02.2013

Trochu nechápu, proč někdo nemůže napsat komentář (tedy ne hodnocení nebo kritiku - jak ostatně je zmíněno v samotném článku) na knihu kterou nedočetl? Není snad vyjádřením názoru ("Komentář je vlastně vyjádření svého názoru. Nikoli kritika....") třeba na to, proč tu danou knihu nedočetl? Když vám dám sežrat koňské hovno, můžu vám zabránit říct, že je hnusné a proč je podle Vás nepoživatelné, jen proto, že jste ho nedojedli celé? A to píšu s pozice někoho, kdo je chronický dočítač i knih, které ho moc nebaví.

1

Coonan také napsala

Návrhy k Databázi knihNávrhy k Databázi knih
blog