Mějme ze sebe skvělý pocit

blog

30.05.2014 v 17:24 / monushka (1030 views)
Mějme ze sebe skvělý pocit
Je tomu již osm měsíců, co jsem se rozhodla pro razantní životní změnu. Vloni v srpnu jsem při své výšce 169 centimetrů vážila 75 kilogramů a v hodnotě BMI jsem se pohybovala v kolonce nadváha. Ale v září roku 2013 jsem si řekla dost a začala jsem na sobě doslova dřít. Změna jídelníčku, pravidelná strava a pravidelné cvičení, mě posunuly tam, kde jsem nyní. V dnešní době jsem se sebou spokojená, mám ze sebe lepší pocit a vím, že všechno jde, když se chce. Všemi úpravami jsem se váhou dostala na 51 kilogramů, které jsem naposledy mívala jako studentka střední školy. Za osm měsíců mi rukama prošlo nespočitatelné množství knih nejen s dobře míněnými radami týkajících se zdravého životního stylu, ale také jsem začala častěji pokukovat po knihách, které se zabývají cvičením a anatomií lidského těla.

Toto měla být původně recenze na knihu Posilování - anatomie od nakladatelství Computer Press, ale protože není snadné napsat recenzi na sportovní příručku bez nějaké té své vlastní zkušenosti, tak se jedná spíše o článek o této příručce. Ačkoliv mou největší cvičící závislostí je v sočasné době cvičení s Jillian Michaels, klasickému posilování se také nevyhýbám. Nezáleží na tom, zda-li pravidelně navštěvujete posilovnu nebo zda-li cvičíte po večerech doma, stejně jako já. Každý večer, když se po přečtení pohádky a zazpívání ukolébavky má dcerka odebere do říše sladkého spánku, já si jdu užít svou odpočinkovou cvičící hodinku.

Poslední dobou mi je při cvičení pomocníkem právě kniha Posilování - anatomie. Podtitul knihy zní Pět základních cviků. Opravdu, pět základních cviků, ze kterých vše vychází a díky kterým procvičíte celé své tělo a do cvičení zapojíte všechny svaly. Mrtvý tah, výpady, kliky, přítahy a posilování břicha. Těchto pět cviků bychom měli zapojit do každého posilovacího tréninku. A tato příručka by nám měla usnadnit pochopení cvičení a využití daných svalových partií.

Autor této knihy, Pat Manocchia, je majitelem zdravotního a fitness Centra preventivní medicíny v New Yorku. Je uznávaným expertem v oblasti zdravého životního stylu, držitelem několika certifikací v oboru a redaktorem několika časopisů, do kterých pravidelně přispívá.

Někde jsem před nedávnem vyčetla, že pro správné provádění jakéhokoliv cviku je důležité, abychom měli alespoň základní znalost anatomie lidského těla. Toho jsem se celkem obávala, když jsem tuto knihu otevírala, ale výhodou je, že kniha obsahuje i anatomii lidského těla a dokonce i velký plakát s anatomickými ilustracemi. Musím přiznat, že plakát nejvíce zaujal mou dcerku, která je z něho doslova nadšená a strašně jí zajímá jak se co jmenuje a proč pán není oblečený.

Každému z pěti základních cviků je věnovaná samostatná kapitola. Na úvod každé kapitoly jsme s daným pohybem stručnou a zajímavou formou seznámeni. No a po úvodu se už můžeme rovnou vrhnout na cviky. Součástí příručky jsou i mnohé variace daného cviku, takže se nám nemůže stát, že bychom se nějakým způsobem začali nudit a přivykli naše tělo na jeden a ten samý pohyb. Navíc jsou cviky vhodné nejen do posilovny, ale i do domácího prostředí. Ne tedy všechny, ale když je člověk šikovný, dokáže si poradit i doma.

Provedení každého cviku je nám podrobně vysvětleno a doplněno nejen o fotografie, ale jak nám název napovídá, i o animace, které nám ukáží, jak zapojujeme naše svaly v těle. Je výhodou, že ty svaly, které jsou při daném pohybu nejvíce zatěžovány, jsou u animace zvýrazněné tučným písmem, takže máme přesný přehled o tom, jaký sval právě trénujeme. Do toho jsme ještě různě poučováni, jak cvik správně provádět a v případě, pokud bychom potřebovali buď to lehčí nebo těžší modifikaci, není problém, protože tato příručka myslí i na to.

Autor této příručky nám také ulehčil práci a vytvořil pro nás tréninkové plány různých obtížností, takže se nemusíme bát, že bychom si nevybrali. Já jsem naopak nevěděla, jaký tréninkový plán cvičit dříve. A pokud byste si třeba nevybrali z nabízených plánů, tak není problém, abyste si cviky uspořádali podle toho, jak se to hodí vám.

A abyste si nemysleli, že na nás autor občas mluví cizí řečí, tak součástí knihy je i slovníček, který nám tyto cizí pojmy vysvětlí a pomůže nám v jejich osvojování.

Tato příručka by rozhodně neměla v knihovničce chybět nikomu, kdo se zajímá o posilování. A pokud by pro vás zrovna posilování nebylo to pravé ořechové, tak existuje i spousta dalších anatomických příruček, které se zabývají například posilováním středu těla, stračinkem a nebo fitness pro ženy. Na výběr je toho opravdu hodně. Co mi však v této příručce scházelo, tak byla část s protažením těla a také nějaké to obecné povídání ohledně posilování. Nepovažuji to ale zase za až takový nedostatek, abych kvůli tomu byla s knihou nespokojená.

Nakladatelství: Computer Press
Rok vydání: 2014
Počet stran: 160
Překlad: Míša Hudecová Lavers

Komentáře (3)

Monicay
05.06.2014

Já mám z této edice knihu Jóga - anatomie, a na letošním Světu knihy jsem si toužebně prohlížela i ostatní. Plánuji si je do budoucna postupně pořídit, protože se mi ty knihy opravdu líbí (a navíc budou v knihovničce vedle sebe vypadat parádně). Já jsem změnila životní styl před dvěma lety, od té doby se snažím jíst zdravě a cvičit, ale pořád nejsem tam, kde bych chtěla být. Jill jsem taky jednu dobu hodně jela, teď momentálně cvičím podle Cassey Ho. Všechna čest, že jsi se dostala tam, kde jsi spokojená :-)

monushka
04.06.2014

aneleh18 - Děkuji Vám za krásný komentář :) No, musím se Vám přiznat, že občas to vytrvání mi dává pořádně zabrat, ale pořád se snažím hledat nějaký cíl, nějakou motivaci a to mě pokaždé nakopne dál. Ale občas je to pořádná dřina :D Já doufám, že Vám kniha bude vyhovovat, já jsem s ní zcela spokojena. Velmi mě potěšilo to, že jste si vytiskla můj článek. Budu Vám držet palečky a kdyžtak mi klidně napište, jak Vám to jde!

aneleh18
31.05.2014

Tedy klobouk dolů! Ani ne tak pro obsah článku jako takový (samozřejmě oceňuji poutavou formu představení knihy), ale pro Vaši sebekázeň dokázat to, co se mně nikdy nepovedlo. Zakousnout se sama do daného problému a vytrvat. Moc držím palce a tiše závidím pocit uspokojení. Knihu si samozřejmě seženu a doufám, že na mne bude mít podobný účinek. Pokud se nebudete zlobit, Váš článek jsem si vytiskla, aby mi při chvílích selhání (ty určitě přijdou), připomenul, že to jde a že se musí "jenom" vydržet.