Knižní trailery

blog

29.08.2013 v 23:06 / Booktrailers (2027 views)
Knižní trailery
Přiznejme si to: knížky nejsou zrovna typický artikl internetové éry. Jsou to dlouhé texty, které neobstojí v multitaskingovém režimu. Knížku prostě buď držíte v ruce, soustředěně ji čtete a prodíráte se dějem - anebo ji prostě nečtete pořádně.
Kniha je analogová, abstraktní záležitost. Nejblíže k moderní digitální techno-éře je v okamžiku, kdy z ní uděláte e-book a narvete ji do hlaďoučké a placaté čtečky nebo tabletu. Ale její podstatu prostě nezměníte, vždy to bude "jen" shluk písmenek.
Dostáváme se k jádru věci. Jak propagovat knížku v éře internetu, klipovitých útržků informací a těkajících konzumentů obsahu? Těžko. Autoři a nakladatelé se s tím vypořádávají různými způsoby a jedním z nich jsou knižní trailery. 
Knižní trailer (nebo book trailer) je krátké video, jehož funkcí je nalákat čtenáře. Může obsahovat různé efekty, hrané scénky, animace, nebo taky jenom záběr na autora, předčítajícího ukázku. Smyslem je vytvořit prvek, který lze snadno sdílet na internetu a jež během krátké chvíle osloví potenciálního čtenáře. Inspiraci samozřejmě čerpá hlavně z filmových upoutávek.
Trailery se liší jeden od druhého jako se od sebe liší jednotlivé knížky. Jediné, co snad mají všechna knižní videjka společného, je krátká stopáž (cca do jedné minuty) a záběr na obálku knihy, aby měl čtenář představu, jak kýžený produkt vypadá.
V našich končinách se rozmohl zejména animovaný trailer. Když se to povede, vypadá to moc dobře:http://www.booktrailers.cz/2013/08/vilma-kadleckova-mycelium-i-jantarove.html
Pak můžete mít také trailer, který připomíná krátký hraný film:http://www.booktrailers.cz/2013/03/kristina-ohlssonova-nechteni-kniha-zlin.html
A někdy třeba jenom necháte autora, aby na kameru představil své dílo:http://www.booktrailers.cz/2013/07/jiri-brezina-na-kopci-motto.html
Trailery zkouší vytvářet čím dál větší množství nakladatelů. Velice často to ale skončí na neschopnosti dotáhnout tzv. seeding, tedy distribuci trailerů na širém internetu (na sociálních sítích, stránkách knihkupců apod.). 
Když vezmete v potaz skutečnost, že výroba takového videa se může pohybovat mezi 3 - 10 tisíci korun, je smutné, že takové dílko skončí někde na stránce nakladatele s 24 shlédnutími. 
S knižními trailery se můžete setkat hlavně na Facebooku, pokud jste fanoušky některých nakladatelů nebo autorů. Můžete je spatřit také na displejích ve větších knihkupectvích. Občas se dokonce nějaká upoutávka na bestseller mihne v kině mezi filmovými trailery. Sbírku zajímavých českých knižních trailerů od všech nakladatelů a žánrů můžete najít na blogu booktrailers.cz.

Komentáře (8)

bazze
26.07.2018

Také přidávám trailer ke knize Došel nám čas: https://www.youtube.com/watch?v=Pz4FMIclHCc

hankahin
05.10.2017

Trailer k mé nové knize Smrtící byznys: https://youtu.be/BHPIQLnXfNI

Ikkju
07.09.2013

Mě TK moc neoslovují, navíc ze zkušenosti vím, že vytvořit triler tak, aby nikdo neměl nějaké řeči ke kvalitě výroby, formě nebo scénáři je docela náročné... Prvních pár shlédnutí pro mě bylo zajímavých, ale myslím že si radši příště přečtu anotaci, nebo mrknu na DK do komentářů čtenářů...

Dudek
30.08.2013

Booktrailers: Nicméně souhlasím, že spojení dobrého nápadu a zajímavého nezávislého kreativce může mít vyšší potenciál a přinést videu úspěšnost v počtu zhlédnutí bez přílišného finančního zatížení. Dopady počtu zhlédnutí na prodejnost titulu i tak nechávám stranou, to bude vždy ovlivňovat zejména atraktivita /nikoliv jen kvalita/ titulu samotného.

Dudek
30.08.2013

Tvrzení o smutnosti faktu, že trailer za 3-10 tisíc zhlédne jen 24 diváku mi přijde docela úsměvné. Myslím, že většina "tradičních" čtenářů na podobné mediální atrakce zabírat nebude a cílovka v podobě občasných čtenářů na sociálních sítích pravděpodobně zalituje, když zjistí, že se jedná o trailer na knihu a nikoliv audiovizuální dílo.

Dobře odvedený knižní trailer však může spolu s již kladně přijatou knihou posílit její tržní potenciál. Leckdy se dokonce může podařit podnítit zvědavost diváka, který si přinejmenším sežene o díle více informací. Nicméně nevěřím tomu, že náklady na tento způsob propagace mohou být v současné době a podobě trailerů efektivně vratné. A minimálně u nemainstreamových titulů tomu tak ještě dlouho bude.

tyzik.cejka
30.08.2013

souhlasím myslím si že knihy by traiery měli mít

Booktrailers
30.08.2013

Co se týče poměru cena/výkon, je pro autory v tuzemských podmínkách lepší nenechat si trailer dělat profesionály, ale pokusit se hledat mezi amatéry. Technika je dnes dostupná a existuje vysoká pravděpodobnost, že se ve vašem okolí nachází nějaký šikovný kreativec, který vám trailer stvoří z čistého přátelství.

paulhunter
29.08.2013

Nevím, jak moc jsou knižní trailery výhodné v rámci propagace, když vezmu v potaz jejich průměrný počet shlédnutí v našich končinách. Je to opravdu žalostné a dávat za výrobu booktraileru tisíce korun za tak malou potenciální sledonost je jako vyhazování peněz z okna.

V ČR zas takový zájem ze strany čtenářů není, alespoň ne teď. Sice je pravda, že se k tomu uchyluje v poslední době dost nakladatelů, ale není moc častým jevem, že by někdo přeposílal odkaz na video s cílem doporučit knihu nebo jí představit. Mnohonásobně vyšší účinek má publikovaná recenze, komentář či jen osobní doporučení.

Každopádně v rámci upoutávky v kině či v TV to jakýsi význam mít může.

Osobně knižní trailery moc v lásce nemám, přijdou mi zbytečné. A také nemám rád uměle vytvořený audiovizuál k příběhu, který připomíná trailer k filmu. Kniha je médium, jejíž obsah si musí každý představovat. Autoři book trailerů vytvářejí video podle vlastní představivosti, která se opravdu nemusí vůbec stotožňovat s tou čtenáře. To může mít dost negativní dopad.