Co s napsanou knihou? Bude z Vás bestseller!?!

blog

11.01.2016 v 17:34 / marcuswang (362 views)
Co s napsanou knihou? Bude z Vás bestseller!?!
Občas píšu články na toto téma. Hlavně proto, že mě nadzvedává naivita autorů, kteří se rozčilují, proč jejich „skvělé“ dílo nikdo nechce a nechápou, že žijeme v tržním světě, kde nic nefrčí samo. Popularita se dá koupit, nebo VYDŘÍT!
Dle publikace Překnížkováno (Jiří Trávníček) a fňukání mnohých začínajících spisovatelů je očividné, že píše více lidí, než trh dokáže absorbovat. To je fakt. Kdo chce být úspěšný autor, nesmí se zaleknout záplavy konkurence, ale zmobilizovat veškeré síly, jak své dílo prostrkat do popředí čtenářského zájmu. Žádné dílo, byť sebelepší se neprosadí samo. Laciná paralela: všimne si bulvár krásné dívky než z ní filmoví či jiní producenti udělají hvězdu? Asi sotva.
Nechci opakovat omílané, jak se rukopis nabízí k tisku a prodeji (viz např. zdejší blog Bohuslava Kočárka). V podstatě souhlasím s běžně uváděnými výpočty rentability publikování knih, jen bych doplnil, že systém investovaní peněz do nakladatele se nikdy nevrátí! Vydavatel si přijde na zisk již při výrobě knihy a procenta z prodeje (v tomto případě cca 5%) ho příliš nezajímají. Knihy se zpravidla nevyprodají do nuly. Co když třetina výtisků zůstane po léta zahrabaná kdesi v distribuci? Žádný zisk, ale prodělek. Sám jsem podobnou zkušenost podstoupil, ale nezlobím se, jelikož jsem vděčen, že se mne v dobách neznalosti ujal někdo, kdo se z mého rukopisu nepodělal a podpořil mne. I to je zadostiučinění, které nezažije každý píšící novic.
Teď recept na úspěch za minimální cenu. Napište rukopis, který se bude líbit. Když bude šokující, tvrdý, kontroverzní (aby něčím zaujal), půlka čtenářů vás bude milovat, druhá nenávidět, ale jejich zhnusené komentáře o to více zlákají ke čtení. Pište tak, aby se kupující necítili podvedeni, že za vaši knihu vyhodili peníze. Takové kritiky by vás drtily na duši a nízké prodeje zničily.
Najděte prestižního vydavatele a přesvědčte jej, aby váš rukopis vydal. To je idealismus a utopie. Bez známostí nebo jiných okolností (obchodní reciprocita nebo krásná autorka vleze rozhodujícímu muži do postele) se to nepovede. Pokud se nad vámi ustrne drobný vydavatel, vaše počáteční euforie brzy vyhasne, jelikož ten vás na vrchol nevytlačí, protože z prodeje pár výtisků nemůže investovat do reklamy.
Zbývá vydat si to sám. Máte jen svou víru, sílu a úpornost!!! Uff.
Čím víc umíte (nebo se naučíte), tím je proces levnější. Rukopis máte. Zformátujte jej do tiskového pdf, pozvěte na kávu učitelku češtiny kvůli korektuře, nakreslete si obálku nebo něco vyfoťte. Vymyslete název. Ten je mnohem důležitější než grafika obálky! Najděte levnou tiskárnu, vnuťte svou knihu distributorovi. Nepříjemné je, že musíte knihu prodávat jako plátce DPH. A teď to hlavní. Začnete se tlačit do povědomí. Rvát to, kde se dá! Umění je vymyslet účinnou propagaci, aby nestála majlant. Zvolte si, co vám sedí. Mohou to být autogramiády, sociální sítě, psaní blogů. Udělejte něco nového! Nic nefunguje zázračně, ale stokrát nic umořilo osla…
Pokud nevěříte vlastním silám v marketingu, opusťte hračku zvanou „chci být spisovatel“. Ušetříte si zklamání. Když proces zvládnete, splníte si spisovatelský sen a možná i pár korun vyděláte.
Na 99% z vás bestseller nebude! Ale to 1% tu pořád pro vás je. Máte na něj?

Komentáře (9)

renataKP
22.03.2017

I já stála před otázkou, co s knížkou, která mi právě vyšla. Něco se prodalo na křtu, něco přes internet, ale pořád jsem si lámala hlavu, jak tu knížku dostat mezi lidi. A pak jsem vymyslela šílený nápad. Kdykoliv někam jedu nebo jdu, mám knížku u sebe a kdokoliv mě něčím zaujme, dostane knížku zdarma. Zapisuji si křestní jména, povolání, věk a hlavně reakce obdarovaných lidí. Šílenost ? Možná. Ale beru to jako formu reklamy a ještě tím lidem udělám radost...a možná příště.....no, nebudeme předbíhat.....Renáta Kazdová Procházková ( Rock na vsi )

bamba
18.01.2016

Výhoda nebestsellerovej knihy je, že autor má možnosť poznať každého čitateľa osobne. To sa napríklad Rowlingovej stať nemôže.

lenkaknel
15.01.2016

Dáma s hrnstjm: To já chápu, jen mi ta formulace přijde divná :-)

Dáma s hrnstjm
15.01.2016

lenkaknel: třeba se to někde tak říká: "Největší bestseller je teď Tučková" - třeba jako na mojí vysoké škole se pořád říkalo "Musím se naučit na Hrdličku" = musím se naučit na předmět, který učí pan docent Hrdlička - já tohle přímo nesnášela a nikdy jsem to neřekla :)

renataKP
13.01.2016

Ano je to přesně tak.....i já patřím do skupiny čekajících v nekonečné řadě na čtenáře, který si přečte mou knížku. Ale záměrně nepíši bohužel, ale bohu dík......věřím a doufám a píši......tak někdy ahoj nad mou knížkou Renáta Kazdová Procházková

VČJKR
13.01.2016

Mně se to líbilo.. Občas potřebuji ujištění, že další Rowlingová ze mě jen tak nebude :)

lenkaknel
12.01.2016

Že se kniha může stát bestsellerem je mi známo. Ale že se jím může stát i spisovatel... to slyším poprvé.

Proti článku samotnému nic nemám, jenom ta druhá polovina názvu je s prominutím nesmysl. Celkem živě si dokážu představit, co by na to řekla jedna má bývalá češtinářka:
"Ze mě že bude bestseller? Ale prosím vás, neříkejte..."

yenda1
12.01.2016

Mám raději lidi co píší než spisovatele.

1