René Girard

francouzská, 1923 - 2015

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Obětní beránek Obětní beránek

Vidět za vší kulturou a náboženstvím jediný zakládající princip, kolektivní vraždu, to mi připomíná gnostickou spekulaci. Ale pojetí evangelia jako demaskování a neperzekuční porážky všech perzekucí je geniální.... celý text
Sigas


Obětní beránek Obětní beránek

Pozoruhodná kniha, ale svůj komentář bych rozdělil na dvě části. Nejdříve klady. Přijde mi nesmírně zajímavý popis mechanismu, kdy společnost potřebuje obětního beránka. Krize, nerozlišování atd. V tom má podle mě autor pravdu a minimálně u stokrát opakované zprávy Guillauma de Machaut jeho teorie perfektně sedí. A teď zápory. Jeho rozbor dalších mýtů (Baldur, Zeus, Kristus) už mi přijdou sice zajímavé, ale na druhou stranu trošku na sílu. Pokud tento text má být vědeckou studií, přijdou mi jeho tvrzení sice podnětná, ale relativně nepodložená. Zcela zbytečně pak v textu působí jeho neustálé narážky (a někdy i urážky) jeho kritiků. Summa summarum, autor podle mě neví, zda píše studii, polemiku, dílo historické, sociologické, nebo co vlastně chce a ve výsledku tato nejednoznačnost knihu kazí. Za mě tři hvězdy.... celý text
Hyaenodon


Obětní beránek Obětní beránek

Zabitím, pohřbením, zničením, vymazáním, vypuzením beránka, tak jak líčí francouzský filosof a sociolog René Girard, dochází k obnovení společenské rovnováhy – násilí jednotlivců, které by se mohlo jinak zvrhnout a ohrozit celé společenství, přechází v touhu po vraždě jednotlivce nebo skupiny – cizinců, podivínů, géniů. To je, jak dokazuje Girardova kniha (a o čemž hovoří i Sigmund Freud) mechanismus, který postavil kulturu a stal se jejím rituálem. „Jelikož rituál dokola opakuje stejný mechanismus obětního beránka za použití obětí, které jsou v zásobě, stává se jistou formou učení.“... celý text
jelad