Józef Augustyn

polská, 1950

Populární knihy

/ všech 43 knih

Nové komentáře u autorových knih

Příprava na svátost smíření Příprava na svátost smíření

Líbila se mi.
mirka0586


O duchovním životě a modlitbě O duchovním životě a modlitbě

V knize se opět objevují výrazná témata, která už od P. Augustyna znám: integrální rozvoj lidské bytosti nebo růst ve vnitřní svobodě. Potěšili mě citovaní autoři (Dostojevskij, Thomas Merton, Etty Hillesum), i když na body nejspíš vedou Duchovní cvičení sv. Ignáce, pochopitelně. Pozornost se věnuje duchovním touhám, rozlišování vnitřních hnutí (co je od Boha, co je ze mě) a mnoho odpovědí se dotýká nesprávných očekávání od modlitby. Autor připomíná, že modlitba je výrazovým prostředkem vztahu, slouží k stále většímu vydávání svého života Bohu a přijímání jeho lásky - já sama si to pro sebe vyjadřuji slovy "dovolovat Bohu, aby byl Bohem". Nemá být pojímána jako nástroj k získání výhod, ale ani prosté spravedlnosti, a také ne nástroj k zbavení se svých slabostí nebo k dosažení životního klidu. Tedy pokud v tomto smyslu "nefunguje", může to být docela v pořádku. Nejrůznější zklamání, potíže, nespokojenost, omrzelosti a malost naší modlitby nás nemají vést k zoufání si nad sebou, k rezignaci nebo k podezření, že nám Bůh upírá svou lásku. Ani si nemáme myslet, že si tyto prožitky nezaslouží pozornost, anebo se tvářit, že se nám vlastně nedějí. Autor radí vykládat si je jako výzvy ke zkoumání sebe, našich očekávání, postojů, zranění. Aby nás nakonec přivedly k očištění a rozšíření srdce, k růstu ve svobodné spolupráci s Bohem.... celý text
Hanka_Bohmova


O citech a dalších složitých věcech člověka O citech a dalších složitých věcech člověka

Hlavní část knihy obsahuje otázky a odpovědi týkající se emocí a konkrétních životních situací, které s nimi souvisejí. Druhá část je rozvolněnější, objevují se spíš dotazy k soudobým společenským tématům. První otázka míří přímo k jádru věci: "Co si počít, aby se člověk od neuspořádaných citů osvobodil?" P. Augustyn odpovídá, že to není možné ani žádoucí. Emoce nám přinášejí informace o dějích v našem srdci, k nimž nemáme přímý přístup. A bez poznání není skutečné svobody, tedy ani duchovního života. I zkušenosti dalších tazatelů dokládají, že namáhavému úsilí o "emocionální kulturu" se nevyhneme, že ho nelze nahradit např. soustředěním na racionalitu nebo přísunem nových podnětů. Nemůžeme být osvobozeni od citů, "zato můžeme být svobodní v nich". A tak se otázka proměňuje: Jak zajistit, aby neuspořádané city neovládly náš život, nepřipravily nás o všechnu energii, pozornost a prostor ke svobodě? V první řadě je pozorně přijímat a učit se je číst. Pak P. Augustyn radí nezůstávat s nimi sami. Promluvit o nich nahlas s vhodným člověkem, potom také s Bohem, který uspořádává a uzdravuje. Zároveň jít něco udělat, někomu pomoci, interagovat s lidmi. Tak své rozpoznané pocity otvíráme širší realitě, abychom prožili jejich skutečnou relevanci a váhu.... celý text
Hanka_Bohmova



Praxe duchovního vedení Praxe duchovního vedení

Kniha představuje službu duchovního vedení, soustředí se při tom víc na její aspekty psychologické a obecně lidské. Snaží se ukázat, jak prospěšná je taková služba člověku, který touží chodit s Bohem. Autorovi se v jeho úvahách skutečně podařilo vykreslit překrásný obraz "Ženichova přítele, kterému je svěřena nevěsta, neboť právě on má střežit setkání Ženicha se svou nevěstou".... celý text
Hanka_Bohmova


Praxe duchovního vedení Praxe duchovního vedení

Někomu by se mohla tahle drobná knížka zdát jenom suchou informační příručkou, ale myslím, že v tom je její objektivní důležitost. Není to učebnice, spíš místo, kde si čtenář o tématu utřídí myšlenky, kategorie, poučí se o praktických možnostech. Cenný zdroj pro obě strany - vedené i vůdce.... celý text
Vojslava