John Langshaw Austin

anglická, 1911 - 1960

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Jak udělat něco slovy Jak udělat něco slovy

Když původní filosofický text stojí za to, stává se ze čtenáře svědek myšlení, které je při díle. O Austinově knize, resp. vydaném souboru přednášek, to platí rovněž. Pisatel vytyčuje rozdíl mezi konstativy a performativy, aby ho nakonec strhnul a vrátil se obloukem k Platónově postřehu o tom, že každá řeč (logos), ve které dochází ke spojení jména (onoma) a slovesa (rhéma) (kupř. Theaitétos sedí. Theaitétos létá.), něco dělá, a pouze nejmenuje (Sofistés). Když si připomenu, že vlastností takových vět je být pravdivými nebo nepravdivými, a přijmu za své, že těmi větami něco dělám, jaký důsledek to bude mít pro moje ponětí o pravdě a nepravdě? (Nemluvě o důsledcích pro formální i obsahové rozlišení mezi sémantikou a pragmatikou atd.) Pro ty, které by zajímalo, jak vypadá rozdíl mezi jazykovědným a filosofickým přístupem k performativům, doporučuji k přečtení Huangovu Pragmatiku.... celý text
pan_Vaclav


Jak udělat něco slovy Jak udělat něco slovy

Od Austina přišel první zásadní podnět k rozvoji teorie mluvních aktů. V těchto přednáškách představuje svou teorii, která v úplnosti zachycuje "co člověk dělá, když něco říká". A jak to tedy je? Když něco říkáme, vykonáváme několik různých aktů najednou - tím, že vyslovíme větu, sdělíme adresátovi její obsah, artikulujeme určitý zvukový komplex a taky vyslovíme slova v určité gramatické konstrukci a v neposlední řadě - samozřejmě je užijeme s více méně určitým významem :-) ... a aby toho nebylo málo, měly by také dávat dohromady nějaký smysl :-) ... slibovat, varovat, hrozit, přikazovat, zavazovat k něčemu, atp. ... ... a to samozřejmě není vše, co se v těchto přednáškách dozvíte, je to záležitost mnohem složitější :-) ... pro lingvisty, je to studijní materiál, pro zájemce o to, proč a jak spolu komunikujeme, to je rozhodně také zajímavé čtení :-).... celý text
alef