Jaroslav Šebek

česká, 1970

Nová kniha

Tábor III.: Moderní doba 1781–1989

Tábor III.: Moderní doba 1781–1989 - Jaroslav Šebek

Třetí svazek Dějin Tábora představuje čtenáři poutavou a přístupnou formou dějiny města v uplynulých přibližně 250 letech. Autorský kolektiv složený z akademick... detail knihy

Nové komentáře u autorových knih

Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu

Nemohu ohodnotit více i když bych opravdu moc chtěl.Pánové si sice hezky povídají o tom, jak je to s tím českým bohem a "něcismem",ale očekával jsem trochu víc,to "NĚCO",co by mne plně zaujalo. To že jde naše česká společnost do kytek a ta západní už tam je dávno, to už tak trochu vnímavější člověk tuší. Důvody uváděné v knize platí asi všechny, ovšem ten nejhlavnější asi bude ten, že jsme se rozhodli opustit křesťanské hodnoty a ideje kvůli apatii a lhostejnosti, k čemuž nám v našem prostředí vydatně pomohla sovětská okupace a přiznejme si,lenost jistých plných talířů normalizačního období, která;a to je jeden z mála postřehů který mne plně zaujal;přesahuje až dodnes. Ale jinak v tom povídání o víře v naší historii se dá najít pár zajímavých drobnůstek.... celý text
tonysojka


Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu

Největším nepřítelem křesťana (především katolíka) je nevzdělanost - slýchala jsem v dětství i dospívání a ve zralé dospělosti nemohu než souhlasit. Ostatně i na Databázi si to může skoro každý dobře ověřit :o) Takže prvně pár osobních zisků, co jsem v knize potkala: Zamyšlení, nakolik souvisí současný "něcismus" s rekatolizací... Kterak Masaryk chtěl ideu v základu státu spíše metafyzickou než křesťanskou či snad Boha (přesto, že se prý denně modlil Otčenáš) ... Z nadhledu věřícího historika je totiž prototypem "něcisty"... Kterak výrazně tento "zakladatel státu" manipuloval s historií(což je z mého pohledu neodpustitelné - a tam bych hledala kořeny současného stavu hned po rekatolizaci!!!) Jak nasazení Čechů v rakouské armádě způsobilo cynismus a sebralo nadšení pro vážnou věc... Zároveň možná zabránilo fanatismu... Nacionalismus jako reakce na příliš racionální josefinismus (dalsí obrovský prů*er českých dějin)... Stejně jako kontroverzní období národního obrození... Kterak politické strany už za Rakouska-Uherska požadovaly zrušit církevní svátky, zakázat celibát či církevní školství... A potom ty devadesátky ... Přesto, že náhledy nejsou nezaujaté, ale povětšinou 'katolické', (chyběl osvícený zástupce evangelické církve a možnost některá témata rozvinout i pod jeho pohledem) nebojí se úplně kritiky do vlastních řad. Ve světle historických chyb, hříchů a omylů je na každém čtenáři, aby si srovnal sám v sobě reálnou pozici Církve jako nabídku prostředníka mezi člověkem a Bohem, pokud má odvahu postoupit o stupínek výše nad "něcismus" či formální křesťanství. Paradoxně jako nejslabší článek na mě působil tazatel Zdeněk Jančařík, ale jen do okamžiku, kdy v závěru vede skvěle rozhovory třeba s Terezou Matějčkovou nebo Jiřím Peňázem, kde 'český pánbůh' dostává nové rozměry! ------------------ A snad malý dovětek ke komentáři Atanone - katolickou církev dohání vlastní stín nikoli proto, že existuje tak dlouho. Dohání ji proto, že všechno to, o čem pánové akademici hovoří přežila! Někdy se ctí jindy s hříchem. Nebo ještě jinak - někteří se ctí a mnozí s hříchem, různě závažným:) "...a brány pekel jí nepřemohou", pravil Kristus - potom bychom mu spíše měli být nápomocni než lákat do historických chrámů nové ovečky nebo pořádat akce. Chrámy jsou dost nepřehlédnutelné a nových křesťanů bude přesně tolik, nakolik každý jeden budeme pravdiví a ochotní svědčit o Kristu svým životem. Což moc neumíme. Taky mám problémy s některými katolickými autoritami, ale to mě asi nezbavuje osobní zodpovědnosti za sebe i bližní jak "rozpoznat Krista až přijde". A třeba už teď "všechno nechat a jít za ním". Jenže tady je větším problémem blahobyt, lhostejnost pohodlnost většiny z nás - věřících i něcistů . . "...krize naší moderní civilizace spočívá v tom, že se o ní nedá mluvit jako o náboženské." Jiří Peňáz Je to dobrá kniha pro zájemce o historické kořeny současnosti. 5/5... celý text
Chesterton


Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu

Zvědavý název Český Bůh byl pro mě lákavý v tom smyslu, že se něco dozvím. Proto jsem po knize sáhl a vůbec jsem nebyl zklamán. Jednak tím, že jsem získal pohled na dějiny našich zemí z pro mě nezvyklého úhlu, některé zasunuté události z doby poměrně nedávné si oživil a i se dozvěděl něco nového. Inspirativní a obohacující pro mě byly také rozměry duchovní diskuze. Dávám čtyři a půl hvězdy, tak to zaokrouhluji na pět celých.... celý text
Boby17



Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu

Víra, nevíra, ateismus, něcismus českého člověk... to vše v kontextu dějinného vývoje nebo spíš milníků české historie jako husitství, jezuitství, světové války, osmašedesátý, devadesátky nebo válka na Ukrajině, která vedla k nebývalému rozšíření české populace o pár set tisíc lidí. Určujícím faktorem je, že rozhovor, který formuje obsah knihy, vedou tři vzdělaní katolíci - salesián a dva laici & historici. Rozhovor tak není zcela nestranný a objektivní z hlediska víry jako takové, nadto se odvíjí od informovanosti a sečtělosti jeho účastníků. Sami tak vylučují obsah svého rozhovoru z okruhu zájmu jak běžného věřícího, tak běžného ateisty nebo onoho něcisty. Zajímavých myšlenek zazní nicméně celá řada, byť některé jen letem světem. Diskutující potvrzují, že právě Evropa je tou ateismem, vzdorem vůči Bohu a v lepším případě něcismem "nejpostiženější" částí světa. Ve srovnání s tzv. "svatými" válkami - ta poslední nesoucí toto označení od ruského patriarchy Kirilla se nám odehrává za zády - mám ale jasno v tom, čemu dát přednost. Nikterak to nicméně nesnižuje vinu komunistů a jejich přisluhovačů, kteří svým typicky brutálně silovým, agresivním, povýšeneckým a dehonestujícím způsobem přispěli k oné vysoké míře ateismu v Česku provázené bohužel i hlubokou devastací morálky. Složitý a ne právě dobře zvládnutý úkol pak čekal na katolickou církev - která se sama dostala v době komunismu do role područího a přisluhovače režimu - po jeho pádu pak propásla svou jedinečnou příležitost. Hledajících se totiž objevilo v éře českého národa snad nejvíce v jeho historii. A tak se vyvinul široce rozšířený něcismus. Závěr knihy, jak ostatně poukazuje níže Atanone, je možná tím nejčtenějším neb nejosobnějším, co autoři mohli nabídnout. "Něcismus. Je to prý víra v něco nadpřirozeného, co však není křesťanským, ani jiným bohem.... Něcista věří, že je "něco" nad námi, ale nehlásí se k žádné církvi, ani se nezúčastní bohoslužeb."... celý text
Rihatama


Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu Český bůh: Hovory o historii, víře a ateismu

Objektivně to není špatná kniha, ale moje osobní očekávání mě zradila, doufala jsem že to bude víc o současnosti a současné společnosti. 2/3 knihy jsou ale věnované průřezu historie a i když o ní pánové mluví zajimavě a tak že se odkazují na mýty které společnost zná, tak mi to nepřišlo relevantní. V poslední třetině jsou teda rozhovory o současné víře tak je to vedeno tak náhodně že mi to žádný ucelený obraz nevytváří.... celý text
zofie3000