Ivan Foletti

švýcarská, 1980

Nová kniha

Smrtí smrt překonat: Relikvie a jejich moc ve středověku

Smrtí smrt překonat: Relikvie a jejich moc ve středověku - Ivan Foletti

Co by mohlo být současnému člověku odpornější a vzdálenější než uctívání rozložených lidských ostatků? A přece jde o kult, který pojí kontinenty a je doslova ve... detail knihy

Nové komentáře u autorových knih

Smrtí smrt překonat: Relikvie a jejich moc ve středověku Smrtí smrt překonat: Relikvie a jejich moc ve středověku

Ideální kniha pro předvelikonoční postní období, kdy si má člověk připomínat svoji konečnost a současně naději na věčnost. Mám moc rád tuto edici, protože je to (nepostní) pastva pro oči i pro mysl a autoři jsou velice vlídní a přívětiví průvodci. V této knize srozumitelně a čtivě načrtávají dlouhý příběh postupně se vyvíjejícího vztahu mezi zakrytostí a odkrytostí, abstraktním a doslovným, jen tajemně naznačeným a až na "kost" explicitním – a také mezi životem a smrtí. Jen u barokního období si nejsem jistý, jestli autoři patřičně zvážili i zcela jinou emotivitu a expresivní barokní obraznost ostře zdůrazňující lidskou nicotnost a pomíjivost. Nejsou ti nazdobení kostlivci ve vitrínách současně i paradoxním vyjádřením tohoto kontrastu a připomínky naší konečnosti? Nějak se mi nechce věřit, že u barokních lidí nevzbuzovali ani stopu odporu a nepromlouvali k nim i jazykem memento mori. A také bych měl jen drobnou výhradu k používání sousloví "kočovné národy", které se staly římské říši osudné a nakonec převzaly její dědictví. Ve skutečnosti přece nešlo o národy tradičně žijící kočovným způsobem života, ale kmeny a družiny, které se v 5. a 6. století daly do pohybu vlivem populační a možná i klimatické nestability. Ano, tento pohyb byl mimo jiné nastartován i typickými kočovníky z Východu, ale ti uvedli do pohybu i do té doby usedlé zemědělské skupiny. Převážně tedy nešlo o kočovníky, ale spíše o migranty, kteří jen hledali místo, kde se usadit. To je jen otázka vhodné antropologické (nikoli kunsthistorické) terminologie, jinak kniha perfektně splnila moje očekávání a těším se na další z téže edice.... celý text
witiko


Je (středověk) doba temna? Je (středověk) doba temna?

Takhle vypadá budoucnost knih o minulosti. Pěkný formát, čtivé, hodně obrazového materiálu a přiměřené dlouhé (130 str)
codeas


Ženy u oltáře? Matka Boží a gender v raném křesťanství Ženy u oltáře? Matka Boží a gender v raném křesťanství

Škoda, že jsem již slyšela autorovu přednášku, která tuto knihu zcela kopírovala. Ale nevadí! I tak skvělá práce, která snad pomůže při hledání skutečné pravdy o roli žen v prvotní církvi.... celý text
Tyyynab



Je (středověk) doba temna? Je (středověk) doba temna?

Skvělá kniha, která otvírá nový a pravdivý pohled na dobu o které si všichni myslí, že ví jaká byla a přitom to bylo dost jinak. Je důležité bořit tyhle zažité mýty, které nám vštípila pop kultura a bohužel i škola. Tahle kniha vám v tom konečně dokáže otevřít oči a donutí vás popřemýšlet i o jiných zažitých věcech...jinými slovy, né vše je tak jednoduché a je potřeba si dohledávat informace v odborných publikací . Navíc má kniha obří plus za čtivost, krátké kapitoly a ikonografickou přílohu. Celé zpracování knihy mi opravdu velmi sedlo a doporučuju jí opravdu všem.... celý text
knihomolka27


Je (středověk) doba temna? Je (středověk) doba temna?

Na rovinu přiznávám, že nejsem žádnou odbornicí na středověk či umění. Na druhou stranu jsem mnoho předsudků nebo chybných přestav o středověku měla, a tak mi publikace ukázala nový, barvitější pohled na toto dlouhé období. Užívala jsem si každou stránku, bylo krásné vidět, co lidé dokázali vybudovat a vytvořit...... celý text
Ann.e