Gertruda von Le Fort

německá, 1876 - 1971

Populární knihy

/ všech 7 knih

Nové komentáře u autorových knih

Pilátova žena Pilátova žena

Hodnotím pouze povídku Pilátova žena. Ve chvíli, kdy jsem si zvykla na stal vyprávění (psáno dopisem) tak jsem zapadla až po uši. A najednou byl konec.
madem


Magdeburská svatba Magdeburská svatba

Četla jsem krátce po Trnové koruně, hodně na mne zapůsobilo, jak vlastně nicotný byl sám člověk v soukolí, jakou moc mělo náboženství, a jak bylo vlastně nakonec jedno, jakým způsobem v Boha věříte, protože když se do dala do pohybu moc, ať už světská nebo církevní, bylo jí jedno, přes co a přes koho se převalí. Těžká doba. Stará kniha, těžké čtení, není to pro obecného čtenáře, ale jako oživení suchých fakt z dějepisu by mohlo oslovit i člověka, kterého se náboženství nedotýká.... celý text
borufka


Vytržení Panny z Barby Vytržení Panny z Barby

Konečně po delší době beletrie, která mi opravdu udělala radost. Tématem i strukturou se podobá novele Poslední na popravišti. Tam mi autorčino zpracování příliš nepomáhalo se do příběhu ponořit - narozdíl od pozdější dramatizace Bernanosovy. Ale co jsem vyzdvihovala na Bernanosově pojetí, toho se mi od Gertrud von Le Fort dostalo vrchovatě právě u Vytržení. Příběh je velmi komorní, intimní, bezprostředně prožívaný. Pozornost se ve skutečnosti nesoustředí na titulní postavu, v centru stojí vnitřní konverze matky představené. To je podstatné - ne každý se může nebo chce ztotožnit s omilostněnou mystičkou, ale téměř každý se dokáže ztotožnit s křesťankou, která má odpovědnost za druhé, která musí rozhodovat, zařizovat, od níž společnost, její svěřenkyně a vlastně i ona sama po sobě žádá a očekává sílu, kontrolu. Téměř každý dokáže porozumět, jak tyto životní okolnosti mohou pracovat proti evangeliu, a vztáhnout to na svůj vlastní život. Vytržení Panny z Barby je to nejlepší, co jsem zatím od Gertrud von Le Fort četla.... celý text
Hanka_Bohmova



Věčná žena Věčná žena

Úvahy Gertrudy von Le Fort jsou pro dnešní dobu poznamenány dvojím nezaviněným handicapem. Autorka se snažila o aktualizaci křesťanských postojů, pokoušela se mluvit jazykem své doby, aby zpřístupnila a připomenula to cenné, co křesťanský pohled na ženu nabízí. Jenže její doba se zdůrazňováním kolektivismu je naší naprosto vzdálená a tam, kde ona zamýšlela třecí plochy vyhlazovat a nabízet podobnosti a styčné body, tam nám dnes klade odpor a odpuzuje nás. Druhým neštěstím je dnešní ztráta citu pro prakticky všechny hlavní symboly, kterými text operuje. Ano, s tím se jistě potýkala i ve své době, ale tehdy šlo o ztrátu doléhající, čerstvou, skutečnosti byly přítomné aspoň ve společenské paměti, jako dědictví předchozí generace. Dnes znějí většinové společnosti jako slova z pohádek. Pannu potkáváme asi jen v astrologické rubrice. Anonymní služba či závoj jsou v kultuře prezentace a sebeprezentace nepochopitelné. Nezrušitelnost manželství, mateřství jako závazek, nikoli jako právo... A přece to může některým lidem zaznít v hloubce bytosti, právě v kontrastu s převládajícím smýšlením. Kromě toho určitá citlivost a tím pádem i srozumitelnost přetrvává: Virgo má stále potenciál účinně jako symbol obhájit poslední hodnotu člověka-osoby, neodvislou od jeho výkonu. Mater stále do jisté míry evokuje neschopnost ničit i přesažení času. A sponsa stále přináší muži druhou polovinu světa. Hodnota této knížky není ve schopnosti oslovit mnohé, ale oslovit některé. Nebude formovat společenost, ale může formovat osobní povolání.... celý text
Hanka_Bohmova


Magdeburská svatba Magdeburská svatba

Kniha mě nebavila. Jednání Tillyho, Falkenberga a městské rady odpovídá historickým faktům, ale vlastnímu obléhání a dobytí Magdeburku je věnováno jen pár stránek. Autorka řeší především otázky víry, rozdělení církve a rozkol křesťanů. Ostatně křesťanské tématice se věnuje i v dalších svých dílech.... celý text
braunerova