Bronislaw Malinowski

polská, 1884 - 1942

Populární knihy

Nové komentáře u autorových knih

Sex a represe v divošské společnosti Sex a represe v divošské společnosti

Kniha z roku 1927, některé názory tak dost zastaralé. Mnohem víc než sex se řeší vzájemné vztahy mezi členy kmenů. To, jak vás ovlivní kultura, do které se narodíte. Malinowski na začátku rozporuje Oidipův komplex. Kniha bezesporu zajímavá.... celý text
Bustedka


Sex a represe v divošské společnosti Sex a represe v divošské společnosti

Nakolik ovlivňuje jedince kultura, do které se narodí a nakolik je naopak on schopen v průběhu vývoje ovlivnit tuto kulturu? Nebo jsme čistě odkázáni přijímat vliv prostředí, rodiny, blízkých? Malinowski nabízí svou teorii kultury, která ukazuje na obrovskou variabilitu kulturních forem, a to skrze pojednání o sexu a jeho potlačování v divošské a v civilizované společnosti. Pouští se do sporu s Freudovou koncepcí vzniku kultury, kde má podle něj zásadní úlohu Oidipův komplex. Malinowski říká, na základě svých terénních výzkumů (prováděných během první světové války na Trobriandských ostrovech), že Oidipův komplex je pouze vedlejším produktem kultury, z jeho pozorování vyplynulo, že vývoj osobnosti probíhal na ostrovech úplně jinak než v evropském prostředí (u "divochů" nebyla nikdy sexualita potlačována) ... to co Freud považuje za univerzální jev, to Malinowski odmítá, říká, že není možné ztotožňovat instinktivní vztah mezi dítětem a matkou se sexuálním pudem, ... Oidipův komplex lze pozorovat, ale jen jako vedlejší produkt kultury (a toto tvrzení podporuje svým výzkumem v různých evropských společenských vrstvách v Anglii a rodném Polsku). Malinowski uznává, že Freud objevil nové rozměry psychiky člověka ve vztazích mezi členy úzké rodiny, ale zároveň říká, že z pozorování divochů můžeme odvodit, že rodina je v různých společenstvích různá a to dokonce i v různých společenských vrstvách téhož společenství. Ukazuje, že svět dospělých (zejména v bohatých vrstvách civilizované společnosti západního typu) vytváří v dětech podřízené reflexy, pocity viny, vyvolává v nich poznání neslušnosti, kterou by jinak ani nepociťovaly, kdežto dětství, dospívání, ale i dospělý život se v divošských společnostech odbývají bez skrývání a bez studu ... tedy bez pokrytectví :-).... celý text
alef