Naomi Klein
kanadská, 1970
Nová kniha
Tím se všechno mění: Kapitalismus versus klima - Naomi Klein
Primární příčinou klimatické krize není zvyšování emisí skleníkových plynů. Je to kapitalismus. Klimatická krize se stala jedním z hlavních témat současnost... detail knihy
Populární knihy
/ všech 5 knihNové komentáře u autorových knih
Tím se všechno mění: Kapitalismus versus klima
„Velmi pečlivá analýza, podrobné rešerše, vynikající investigativní novinařina, ALE... připomeňme, že kniha vznikla v původním vydání před více než deseti lety a od té doby se skepse vůči pozitivním klimazměnám ještě prohloubila. Popírači klimatu přitvrdili, klimatickým konferencím dominují průmysloví lobbisté a bezradné environmentální hnutí přistoupilo k rozporuplnému přilepování k silnicím, čímž si ještě více znepřátelilo dezinformacemi zmasírovanou veřejnost. Klein v něčem připomíná utopické socialisty 18. století, kteří věřili, že když králům a císařům představí svůj skvělý recept na společenské uspořádání, tito se zcela racionálně vzdají své moci, protože jim někdo nabídne efektivnější model. Nevyšlo to tehdy a nevyjde to ani dnes, kdy racio ustoupilo zcela do pozadí a politika je založena výhradně na emocích a manipulacích. A naději nedodá ani několik kapitol o tom, jak kdesi indiáni zablokovali stavbu ropovodu, anebo domorodá aktivistka oddálila vykácení pralesa. Kdyby stát chtěl, rozdrtí indiány ve jménu volného trhu pod pásy tanků a svět se to ani nedozví.“... celý text
— Metcheque
Tím se všechno mění: Kapitalismus versus klima
„Koupil jsem tuto knihu v domnění, že jde o nové poznatky z roku 2023, ale přímo v knize je uvedeno vydání prvního vydání už v roce 2014, proto tuto knihu zařazuji do nedočtených.“... celý text
— kirkpatrick
Bez loga
„Je to sice taková vykopávka, ale u nás je jednak všechno o 30 let pozadu a jednak ti marketéři taky nejsou žádní myslitelé a skoro všechno donekonečna opakují. První obětí brand marketingu jsou sami brand manažeři.
I když to není žádná legrace, tak já jsem se tím vlastně i docela bavil, co všechno na lidi zkouší. A to tam ještě chyběly ty internetové triky ...“... celý text
— PMR
Šoková doktrína
„jasný, jasný.
za prvý: je to argumentačně ohnutý. ve chvíli, kdy člověk kritizuje neoliber/kapitalismu je zřejmě nevyhnutelný, že něco (to dobrý) vypustí.
za druhý: něvěřim konspiraci, že za vším je pár velkejch monster a velkejch společností, který ohnou celou společnost svým směrem.
za třetí (to nejpodnětnější pro vás všechny): šoková doktrína nepochybně existuje. teď: je to základní aspekt kapitalismu jako takovýho, nebo je to součástí neoliberální transformace kapitalismu, tj. vziká/řídí se sama tržní logikou?“... celý text
— lavash
Bez loga
„Opět je to na téma "tohle by si měl každý přečíst". Informace v knize by měly být všeobecně známé. Pokud vás odrazuje těch 500 stran, tak rozhodně doporučuju kanadský dokument The Corporation (2003).
Vypovídací hodnota je velmi podobná. Dokument jsem kdysi viděl a spoustu věcí už jsem znal. Překvapilo mě, jakou knihou začíná má oblíbená edice. Autorka je levicová novinářka a kritizuje zde nadnárodní společnosti.
Vysvětluje, jak se některé korporace zbavily dělnických profesí a přesunuly pracovní místa do zemí třetího světa. Jak se zcela se zaměřily na marketingové budování značky. Jak ovlivňují vzdělání a vědecký výzkum.
Vliv na univerzity a vědu je asi nejhorší. Dokud si člověk neuvědomí, jaký problém obnáší přesunutí výrobního průmyslu a na něj navázaných profesí. V původní zemi zmizí pracovní místa a v nové naroste moderní otrokářství.
Vliv korporací nás provází celý život a týká se nás všech. Od reklamy pro děti až po dospělého spotřebitele. U nás vytváří konzumní kulturu a v chudých zemích se objevuje vykořisťování a práce v robotárnách.
Působení korporací je tak pro lidskou společnost negativní. Jenže po veškeré relevantní kritice to začne ztrácet dech. Nadšení autorky z neziskových aktivistů nesdílím. V tomto ohledu je to možná poplatné své době.
Tím nemyslím fakta a kritiku nadnárodních korporací, ale nadšení kolem roku 2000. Někdo mohl postřehnout podobnou vlnu kolem roku 2012. Nebo aspoň mě kulturní sabotérství zcela míjí.
Možná v USA je situace jiná. Naštěstí to končí pozitivně, protože nakonec jsou zmiňovány změny, které korporace po nátlaku musely provést. Určité aktivity tak mají smysl, ale musí mít konkrétní cíl.
Bohužel i na jejím případu z mládí vidíme, že levicoví aktivisté se často chytají nedůležitých věcí nebo věcí vyloženě defektních. Pokud má aktivismus smysl, funguje, pokud se chytá ideologických věcí, selhává.
Dnes se v debatách objevují zmatené výkřiky: "Je to firma! Může si dělat co chce!" Třeba najmout vojáky a postřílet pár demonstrantů? Ale dyť to bylo pár negrů a stalo se to kdesi v Africe... (Nigérie, hnutí MOSOP)
Je to nepříjemný číst. Že se dějí špatné věci už dávno víme. Jenom jsme to úplně vytěsnili. Doporučuju všem nadšeným fanouškům Faktomluvy od Roslinga. Akorát hrozí, že všechno o čem autorka píše, už budete znát. 90% 4,5*“... celý text
— Eldar80
Naomi Klein - knihy
Žánry autora
Literatura světová Literatura naučná Ekonomie a obchod Politologie, mezinárodní vztahy Sociologie, společnost Ekologie, živ. prostředí
Štítky z knih
politika ekonomika, hospodářství kapitalismus globalizace globální problémy měnová politika podnebí, klima
Klein je 15x v oblíbených.
Osobní web autora