Karel Křepelka

česká, 1946 - 1999

Populární knihy

/ všech 7 knih

Nové komentáře u autorových knih

Básnické dílo Básnické dílo

Skvěle udělaná kniha shrnující básně Karla Křepelky. Absenci ucelené studie o autorovi a jeho tvorbě nahrazují rozhovory a recenze. Pro pochopení autorových vlivů a intencí to stačí. Je řeč o Reynkovi, Holanovi, Divišovi. Myslím, že Křepelka je důležitý hlavně pro to, že v jeho poezii je vidět tendence k mlčení, zkracování výrazu, kondenzaci významu na co nejmenší plochu, aby celek působil šířeji, nedořečeně. Aby hlavním dojmem básně byla zámlka. To je fenomén v dnešní poezii běžný, možná dokonce převládající. Křepelka je tam možná jedním z neuvědomovaných inspiračních zdrojů pro mladší generaci.... celý text
matej.kulistak


Hořká sůl Hořká sůl

Křepelkově poezii jsem moc neporozuměl. Jeho verše byly pro mě zastřeny jakýmsi tajemstvím, které snad v budoucnu, popřípadě po přečtení jeho dalších sbírek, pochopím. Nebyl mi také jasný jeho vztah k Bohu a celkově k víře. Sbírka je však protkána různými náboženskými motivy, především Pannou Marií. Snad příště...... celý text
mahdal


Ztracené kuře (eseje, glosy, recenze) Ztracené kuře (eseje, glosy, recenze)

Vynikající, hluboce duchovní kniha brněnského básníka. Mne zastihla (náhoda neexistuje, aneb dívejme se pořádně) ve stejný den, kdy jsem si četl o tom, jak jsou Indiáni se svou zemí svázáni hroby svých předků, o čemž se tady také mluví – „Neboť míra našich domovů je dána tím, jak hluboko zapouštíme svými mrtvými kořeny do země" –, jakož i o opětovném (ne-li hůř, totiž stálém) odsunutí smrti kamsi na periferii života a plundrování hřbitovů. A spousta esejí a kritik na téma knihy. Výpisek (a velký objev pro mne!): „Ale v prošlých letech jsem měl „ničím nezastupitelný pocit češství a evropanství" jen jednou, když jsem loni na podzim navštívil malou a zcela neznámou vesnici Oslnovice v cípu znojemského okresu. Tato vesnice při stavbě Vranovské přehrady přišla o farní kostel ve starém, zatopeném Bítově. Nový Bítov byl daleko, pak přišla válka a poválečná léta s jinými starostmi i hrůzami. V roce 1969 měl být v Brně-Králově Poli stržen památkově chráněný kostelík, secesní stavba z roku 1915 podle návrhu a s vnitřní výzdobou malíře Jano Kohlera. Lidé z Oslnovic tento kostelík pečlivě rozebrali, zakonzervovali a převezli k postavení domů. Pak následovala normalizace a zákaz stavby od komunistických mocipánů. Ti lidé dvacet let tento kostelík uchovávali po kůlnách, stodolách a mlatech statků, aby ho po roce 1990 tiše postavili a dominantou dosud bezvýznamné obce je pojednou nádherná a stylově čistá secesní stavba, sloužící plně svému sakrálnímu účelu."... celý text
HTO