Josephus Flavius

izraelská, 37 - 100

Populární knihy

/ všech 9 knih

Nové komentáře u autorových knih

O starobylosti Židů O starobylosti Židů

Flavius Iosephus tuto knihu napsal podle svých slov proto, aby vyvrátil pochybnosti o tom, že jsou Židé starobylý národ. Na začátek relativizuje řecké historiky, upozorňuje na to, že se vzájemně vyvracejí a nikomu z nich se nedá věřit. Obviňuje je, že ve své většině upřednostňují literární složku před faktickou. V tomto smyslu prý jen snad Thúkydídés snese přísnější měřítka. Postupně ale Josephus pro své účely využívá a cituje i zdroje egyptské, fénické a "chaldejské". Nejrozsáhleji nakonec však reaguje na řecké a egyptské historiky a často se vymezuje proti jejich hodnocení židovského národa. I v antice totiž existovalo něco jako "antižidovství" a mnoho tehdejších historiků tento pohled přenášelo do svých děl. Důvodem údajně mohla být zásadní odlišnost židovského náboženství od ostatních, jejich uzavřenost a rezervovanost vůči cizincům. Za zmínku stojí i to, že některé prameny ztotožňují Židy s Hyksósy, kteří vyvrátili egyptskou říši a nějakou dobu nilské deltě vládli, než byli opět vypuzeni. Co se původem židovských knih týká, Josephus píše, Židé mají všehovšudy 22 knih, z toho 5 Mojžíšových, zbývající (když se pominou dvě knihy veršů a návodů na život) pak psané po smrti Mojžíše proroky, kteří zaznamenávali události, jež se staly během jejich životů. Zdůrazňuje, že dbali na fakta v daleko větší míře než historikové sousedních civilizovaných národů. V druhé části knihy přibližuje v čem vlastně tkví síla židovských zákonů, jež mají být hodny toho, aby následovány a dodržovány, neboť jsou nejspravedlivějších a nejzbožnější na celém známém světě. Vysmívá se dalším náboženstvím, jako řeckému polyteistickému Olympu (kde bohové nejsou tak mocní a oplývají spoustou lidských slabostí či nectností), tak egyptskému Duatu, který uctívá zvířata. Knihu uzavírá rozsáhlý poznámkový aparát. Zajímavý příspěvek v poznámkách: "obec nemá náhodně přijímat cizince" (Platón, Zákony) " to by občanům, žijícím v dobré ústavě se správnými zákony, přinášelo škodu ze všech největší, kdežto většině obcí, protože nemají dobré zákony, na tom nezáleží, že jsou míšením porušovány, když jejich občané přijímají cizince".... celý text
schacco


O starobylosti Židů / Můj život O starobylosti Židů / Můj život

Je zajímavé číst o těchto událostech z pohledu jiného než křesťanského. Navíc z pera autora, který měl k dispozici řadu pro nás již dnes ztracených pramenů. Jedná se o pečlivou historiografickou práci, a zvláštní životní příběh oddaného Žida hrdého na svůj národ, který si ale zároveň uvědomuje i jeho nejednotnost a možnou jednotící roli Říma. Pozoruhodná kniha.... celý text
dalia1769


O starobylosti Židů / Můj život O starobylosti Židů / Můj život

Kniha se skládá ze dvou spisů, a proto si každý zaslouží posuzovat zcela samostatně, přestože mají stejného autora. O starobylosti Židů je celkem zajímavé čtení, protože se sestává především z omylů antického světa ohledně Židů. Jelikož autor neskrývá zášť proti řeckým či egyptským dějepiscům, kteří o nich psali, je to celkem zábavné. Mimo to zahrnuje také stručný přehled židovského zákona. Kladem druhého spisu, který se nazývá Můj život, je rozhodně uvedení do předvečera židovské války. Má to však jednu ohromnou vadu, a to neuvěřitelnou samolibost autora. Lze tak až získat pocit, jakoby byl příběh psán pohledu záporné postavy.... celý text
Syssi



O starobylosti Židů O starobylosti Židů

V první řadě je je fascinující číst dva tisíce let staré dílo. K mému překvapení se četlo, díky překladu Růženy Dostálové, velmi dobře. Skvělé jsou také vysvětlivky a doslov. Josephus Flavius vyvrací pomluvy židovského národa zaznamenané Řeky a Egypťany. Podává svědectví své doby a čerpá z jemu dostupných zdrojů. Ačkoli je vzdělaný a ovládá mnohé jazyky, nemohl se paradoxně orientovat v některých oblastech tolik, jako my dnes. Přesto zanechal jedinečné informace o chrámu, zvycích a národu, který nepotřeboval právo, neboť dodržoval boží zákony a ty mu byly nadevše.... celý text
vendy246


Válka židovská Válka židovská

a zbývá otázka, jaký je rozdíl mezi Flaviem, Emanuelem Moravcem a prorokem Jeremiášem
alweryon