Aleš Novák

česká, 1975

Nová kniha

Na cestě k řeči: Filosofické zamyšlení nad texty Paula Celana

Na cestě k řeči: Filosofické zamyšlení nad texty Paula Celana - Aleš Novák

Básník Paul Celan je pro svou originální práci s jazykem zdrojem údivu, který je počátkem filosofování. Proto se k němu filosofové opakovaně vracejí v pokusu vy... detail knihy

Nové komentáře u autorových knih

Epifanie věčného návratu téhož Filozofická interpretace základní myšlenky F. Nietzscheho Epifanie věčného návratu téhož Filozofická interpretace základní myšlenky F. Nietzscheho

Jsem velice rád, že se i v našem regionu najdou autoři věnující se myšlence věčného návratu téhož. Aleš Novák je jedním z nejznámějších a jeho Epifanie věčného návratu téhož je důkazem, že se v uvedené problematice vyzná. I když osobně právě s fenomenologickou metodou rozboru Nietzscheho díla nejsem uplně ztotožněn - spíš se kloním k autorům jako je třeba Loeb - protože mi vždycky evokuje interpretace Heideggera, který si Nietzscheho přestavěl na svůj obraz. I přesto, že pro mně Aleš Novák asi není schůdnou cestou, stejně dávám publikaci 5* protože se zde nachází množství zajímavých a důležitých myšlenek, a i přes tuhle metodu interpretace nelze knize i autorovi upřít profesionalitu a hloubku.... celý text
DarthSoren


Nietzsche a (ne)přátelé Nietzsche a (ne)přátelé

No, tuhle publikaci jsem četl nezvykle dlouho. Je sice pravda, že jsem během čtení měl zkoušky, takže jsem své úsilí zaměril i jiným směrem, ale stejně... Hodně času spolkli hned první dvě části - "Svět jako vůle a metafora" a "Apofanický logos a řeč". Měl jsem u nich pocit, že autoři téměř úplně vypustili Nietzscheho, nebo porovnání s Nietzschem (což mělo být hlavním cílem) a věnovali se pouze filosofickým konstruktům Schopenhauera, resp. Kanta. Následující kapitoly však přesvědčili, že pánové a dáma jsou autoři a filozofové na svém místě. Velice dobré čtení, díky kterému snadněj pochopíte nejenom myšlení F. Nietzscheho, ale také jeho (nejenom) filozofických rivalů... nebo snad osobností, které obdivoval? Toť otázka, kterou se tato kniha zabývá. Rozhodně velice kvalitní publikace, ale u mne bohužel hvězda dolů kvůli prvním dvoum kapitolám.... celý text
DarthSoren


Zázračná věda. Filosofie René Descartesa 1618-1620 Zázračná věda. Filosofie René Descartesa 1618-1620

Fantastická monografie
Autorskýprofil



Filosofie smíru aneb o nápravě lidské mysli Filosofie smíru aneb o nápravě lidské mysli

Skvělá kniha, jež má při opakovaném čtení v zásadě transformační a zároveň terapeutický potenciál. Problematické mi přijde pouze autorovo vymezení odpovědnosti jako nucení se dělat, co sami nechceme a jako hraní divadla pro sebe samé a pro druhé a dávání ho do protikladu k odvaze ve smíru. Přitom v určitém smyslu je přijmutí odpovědnosti a usilování o ideál základní lidskou potřebu, jež vzniká z pochopení toho, že jednotlivý člověk je s ostatními součástí téhož celku, tedy že je každý součástí druhého a že tak za druhé zodpovídáme. V tomto případě by se tedy hodila distinkce autentická/neautencická odpovědnost. Neautentická odpovědnost plynoucí z touhy individuálního separovaného já po společenském uznání a přijetí a autentická odpovědnost plynoucí z pochopení (pocítění) souvislostí života, již určuje (více či méně explicitní) smysl jednotlivé existence, a která na společenské (ne)uznání hledí pouze potud, pokud brání v její převádění v praxi a tedy v naplňování smyslu života.... celý text
atomas


Příspěvky k filosofii Příspěvky k filosofii

Svazek krátkých, více či méně filosofických textů "ze šuplíku" mladého docenta z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy Aleše Nováka nese název vypůjčený od zřejmě nejvlivnějšího myslitele 20. století Martina Heideggera. Název neodkazuje pouze na Heideggerovo filosofické dílo coby nejsilnější zdroj inspirace, ale rovněž předznamenává, v jakém duchu jsou psány jednotlivé texty. Nejde o žádné interpretace Heideggera, ale o krátké, samostatné, často osobně laděné úvahy na různá filosofémata, kulturní a obecně lidská témata. Texty jsou mimořádně dobře čitelné, neboť Novák staví intenzitu esejistiky nad důkladnost filosofické argumentace. Přesvědčivost textů je podpořena Novákovou erudicí zahrnující i východní myšlenkové tradice a mnoho oblastí kultury. Je však třeba říci, že texty jsou mnohdy až příliš nabyté testosteronem a Novákovo občasné velikášství vyznívá až trapně, zvláště tehdy, když čtenáři předkládá hospodské banality jako "Hlupcům se snadněji vládne a prodává nepotřebné zboží" (str. 183) apod. Některé radikální postoje, namátkou teze o konci filosofie a kritika akademických filosofů, jsou zdůvodněny, a to i když se přihlédne k tomu, že lze texty řadit do esejistického žánru, velmi nedbale a často jsou podpořeny pouze nekonkrétními obecnými frázemi. V části textů, kterou Novák věnuje úvahám o umění, lze nalézt na jednu stranu skvělé postřehy a analýzy, jež poukazují na velkou potřebnost ontologického (možná přesněji oikologického) přístupu při (dnešním) uvažování o umění, místy právě na ontologickém přístupu a společně s tím i jisté nedbalosti a možná i nezorientovanosti autora v současném uměleckém diskurzu úvahy dle mě troskotají. Příkladem může být analýza, respektive příkrý odsudek média fotografie, kde Novák naprosto opomíjí principy, na nichž stojí soudobá umělecká tvorba pracující s tímto médiem. Novákova kniha je na jedné straně v kontextu české filosofie ojedinělým jevem opravdu živého filosofování, které se nebojí radikálního tázání a na druhé straně svazkem arogantních textů plných přehnaných a nedostatečně podložených tvrzení. Kniha v rukou kritického čtenáře přinese nepochybně mnoho podnětů, ty méně zkušené a uvážlivé má však myslím potenciál podnítit k slušnému radikalismu.... celý text
atomas