Stmívání koupitStmívání

Stmívání / Twilight

Autor: Stephenie Meyer


První kniha série Stmívání.
Isabella Swanová se stěhuje do Forks, městečka ve státě Washington, kde neustále prší. Zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo – až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda Cullena, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost...(celý text)

První kniha série Stmívání.
Isabella Swanová se stěhuje do Forks, městečka ve státě Washington, kde neustále prší. Zdá se jí, že na světě neexistuje nudnější a beznadějnější místo – až dokud nepotká tajuplného a přitažlivého Edwarda Cullena, který doslova obrátí její život vzhůru nohama. Do Isabellina příjezdu Edward úspěšně tajil před obyvateli městečka svou upírskou osobnost. Ale nikdo není v bezpečí, zvláště Isabella, člověk, který je Edwardovi nejdražší. Oba mladí lidé jsou k sobě vázáni silným citovým poutem. Zvítězí milostný cit, nebo hrůzné temné pudy? (méně textu)

http://www.databazeknih.cz/images/35_/359/stmivani-30437.jpg 3.6849

Série: Stmívání
Žánr: Sci-fi a fantasy - Ostatní
Rok vydání: 2008, počet stran: 407 (více)


Nakladatelství: Egmont
Překlad: Markéta Demlová
Rok vydání originálu: 2005
ISBN: 978-80-252-0898-4

Nejprve se musíte přihlásit.

Komentáře knihy Stmívání:

Ami457
Četla jsem tuhle knihu minulý rok po shlédnutí filmu a musím říct že mě oslovila více jako film... Bella mi tady přijde i celkem sympatická... Přečetla bych si ji klidně ještě jednou, ale znám mnoho lepších knížek... (15.05.2012)
Bramboráček
Přišlo Hunger Games převálcovalo je to tak!!
Ale kniha je perfektně napsáná a pěkná. 7/10 (09.05.2012)
Lucie Calwen
Tuto ságu zbožňuji a podle mého názoru je tento díl nejlepší :) (06.05.2012)
milkanova012
je tos jupr kniha ale rozb řesk je nej.. (23.04.2012)
machmau
to bylo úžasné já to viděla ale neviděla jsem 2,3 a 4-2.část (22.04.2012)
Lucka66
Začátek ságy o upírovi a přistěhovalé dívce..skvělé počtení :) (16.04.2012)
Kayla
Knížka se mi hodně líbila. Musím přiznat že takovýhle sladáky mám hodně ráda :-)) (10.04.2012)
kroftik
Stmívání je pohádkou, v níž je hlavní hrdinka tak trošku naivka a hlavní hrdina, kromě toho, že je upír, takový no... nijaký :) Věřím tomu, že kdybych knížku četla o deset či více let dříve, určitě bych celý milostný i dobrodružný příběh prožívala mnohem intenzivněji. Na druhou stranu i v pozdějším věku se to fajn čte a ať jsou postavy jaké jsou, držíte jim palce. Filmové zpracování úrovní dobré, stejně jako knížka, i když oproti zbytku populace si nechám po nocích místo o Edwardovi zdát o zlém, sexy upírovi jménem James :))) (10.04.2012)
Petunnka
Nic moc. Přečetla jsem celou ságu. To se dalo, ale už jsem holt jiná věková kategorie :-) (05.04.2012)
johisa
Náááááádhera.....prostě nejlepší kniha jakou sem kdy četla. A taky si myslím že je nejlepší ze všech 4 dílů. (04.04.2012)
Joudinka
Velmi se mi líbí celá sága! (18.03.2012)
Calwen306
Túto knihu som čítala v originále (neviem teda posúdiť český alebo slovenský preklad) a okamžite ma očarila. Je to kúzelný príbeh, ktorý sa dá čítať stále dookola a nikdy ma neprestane baviť. (09.03.2012)
Val
Tuto knihu jsem docela dlouho ignorovala...Pak mi to nedalo a přečetla jsem Stmívání. Byla jsem docela překvapená, protože se mi to vůbec nezdálo tak hrozné, jak některé komentáře tvrdí. Oni si čtenáři musí opravdu uvědomit, pro jakou cílovou věkovou skupinu byla kniha napsána. Já už dávno nejsem puberťák, nicméně troška malé holky milující romantiku a tajemno ve mě zůstala..... je to hezký příběh a já se docela s chutí pouštím do dalších dílů. A mimochodem...někdy mám pocit, že taky miluju Edwarda :-))) (02.03.2012)
Bee
Stmívání je příjemná knížka, ačkoliv Belliny myšlenkové pochody mi občas dávaly fakt zabrat. Hlavně i proto, že mi připadá jako naprosto nereálná lidská bytost, plus k tomu přičteneme její občasné "hrdinské chování", a je to. Líbí se mi nový náhled na upíry, ačkoliv mi tam pár věcí přišlo opravdu podobných s Interview s upírem, ale přeci jenom se nedá vymyslet nic úplně nového, co by alespoň trochu odpovídalo upírům.
Největší chybou bylo knihu zfilmovat. O bezhlesném zírání na sebe a pozorování tváře toho druhého se přecejen líp čte, než se na to kouká. (29.02.2012)
Lenka 13
Celá sága se mi líbila (28.02.2012)
DarkFireflies
Kniha, od které člověk podle námětu očekává něco úplně jiného. Většinu lidí zklamala, ale mně jakožto milovnici romantiky, se líbila. Nemělo to sice žádný závratný a strhující děj, ale já jsem od ní dostala to, c jsem očekávala.
Takže, já beze studu přiznávám, že ač kniha měla své mouchy (např. nesnesitelnou povahu hlavní hrdinky), líbila se mi a to se nepovažuji za vypatlanou pubertální slečinku, jak tu někteří nazývají příznivce této knihy. ;) (25.02.2012)
pajulka
nemám slov, já bych tohle mohla číst znovu a znovu..a film je opravdu velmi zdařilý, ovšem na knihu nemá :) ta má svoje kouzlo! (24.02.2012)
moonell
Brak pro pubertální slečinky hledající "věčnou lásku" alespoň v literatuře (ač jsem na pochybách, zda-li volím správný výraz). Upíři, kteří nad sebou mají kontrolu ? Ne, ne, ne. Fuj. (23.02.2012)
Layss
Opravdu dobré zpracování upíří tématiky. Vždycky se mi upíři líbili a tohle je prostě skvělý příběh... (21.02.2012)
Kituna
pékny dil ... jako vsechny :-* ..milluju ty pribehy :-*** (18.02.2012)
Mugli
Na začátek když to porovnávám s filmem, tak je knížka stokrát lepší (dobře tolikrát asi ne, ale je lepší). K této sérii jsem se dostala proto, že jsem se chtěla přesvědčit o úžasnosti příběhu, o kterém všichni v té době v mém okolí básnili. Pak přišlo jen zklamání. (17.02.2012)
houston
Tak tomuhle jsem na chuť opravdu nepřišel. Patetická záležitost napsaná pouze za účelem obohacení se. Nic pro mě. (14.02.2012)
Mrs.Domis
nepřečetla jsem to celý protože jsem nejdřív viděla film a to pak číst knížku je na nic..ale i ta půlka byla celkem fajn (09.02.2012)
reykjavik
Kniha o lásce a nenávisti.
Kolik takových knížek je...
Tahle je akorát vkreslená do fantasy děje... (06.02.2012)
sarekaslukova
Knížka se mi docela i líbila. Ale pořád nechápu proč všichni kvůli tomu dělali takový povyk. (05.02.2012)
pufina
Dávno předtím, než přišla mánie Twilight a dřív, než všechny náctileté slečny z republiky objevily a začly číst tuhle knihu (a jen díky celosvětovému povyku), měla jsem ji dávno dvakrát přečtenou. Stephanie Meyer píše velmi působivým a čtivým stylem - alespoň před těmi lety mi to tak přišlo. Ano, přiznám se, že tenkrát mi bylo 15/16 let, co jsem knihu četla a nápad jsem považovala za originální. Poté přišla šílená mánie (a natáčení filmů) a říkala jsem si, že si knížku přečtu znovu, abych si osvěžila paměť, než půjdu na film do kina. Omyl, začla jsem číst a úžas opadl, knihu jsem zavřela. Film jsem viděla a nikdy nezapomenu na kamarádky a naše záchvaty smíchu. U Twilight jsem ráda za jednu jedinou věc, naučila současné "mladé make-upové" slečinky číst.. Jsem ráda, že jsem knihy prodala, protože by mi dřív nebo později zaleptaly ostatní knihy tím medem, který z knih přímo proudí, žble! (03.02.2012)
kusma
Byl to boj. Boj číst x odložit, líbí x odsuzuji, neuvěřitelná slaďárna x romantika.
Kniha je špatně napsaná (měla jsem pocit, že čtu po mnoha letech další díl z edice Stopy hrůzy), na druhou stranu nápad je hezký - každá romantická duše se jistě zasní a hlavní hrdince onu přitažlivost závidí... Proto dávám prvnímu dílu 50%.
A po přečtení celé ságy musím říct - kdyby to bylo napsáno jen ve dvou knihách - byla by to výhra. Ale chápu - čtyři knihy zaručí více zisku... (24.01.2012)
ewisek22
Dostala mě poprvé, dostala mě i napotřetí a dostane mě vždy!!!! Prostě je pro mě, jako má soukromá značka heroinu!!!:))Pochopí, jen ten, kdo četl!:))) (17.01.2012)
MartyMcFly
Stmívání není dobrá kniha. Proč jsem jí teda zkoušel číst ? Jednoduché, v knihovně je zadarmo a tak jsem si řekl proč ne a také jsem chtěl zjistit o čem bylo tolik povyku (a stále možná je).

Twilight ale je opakem všeho, co mám rád a uznávám. Fantasy je to jenom pseudo, nic z klasického f. tam není a slouží jen jako kulisa (chatrně stojící), přičemž kniha samotná je vlastně romantika. Takové knihy nemám rád už od základu, ale i mezi nimi se najdou lepší (a horší, nebo dokonce i nejhorší, jako tato). Je fajn, že se kniha snaží být něčím víc (první kniha z takto těžce upírské romantické fantasy kterou jsem zaregistroval - ano, myslím že se z toho stal samotný žánr) a také později sloužila jako předloha mnoha knihám které v žánru pokračují. To ale moc plus body nepřidává.

Když to řeknu sprostě, tak první hovno je pořád jen hovno, i když je první (liší se od druhého možná tak tvarem).

Další problém mám s předvídatelností. Je jasné co se stane a jak děj dopadne, co se mezitím stane (až na drobnosti). Jedna věc je když čtu knihu z druhé světové války a vím jak to skončí (porážkou Hitlera, pokud to tedy není alternativní historie), nebo životopis Kurta Cobaina - to pak čtu pro zajímavosti, příběhy mezitím. Tadyto je ale jeden velký, avšak prázdný příběh. To je jako kdyby vědci zjistili, že ta obrovská masa helia a vodíku které se říká slunce je uvnitř dutá. Vypadá velká navenek, hodně lidí se na něj rádo kouká, ale je to vlastně velká prázdnota (duševně).

Uff, samé problémy - slova, věty, čtivost. Nedokázal jsem knihu skoro ani číst, jak byla napsaná hrozně. A není to jen překladem, naštěstí jsem angličtinář a tak jsem si četl anglickou verzi, ale stejný děs/běs.

Chápu, že pro někoho Stmívání může fungovat jako útěkový svět. To se stává, každý něco takového máme. Ale já si raději vyberu nějaký propracovaný příběh, nebo dokonce svět zpracovávaný několika knihami z vesmíru budoucnosti, než přízemní (a to nejen tím že se odehrává na Zemi) drama pro náctileté. Ne, nebudu najednou nesnášet čtenářky této knihy, všichni jsme lidi a máme zájmy různé. Ale nikdy nebudu respektovat autorky jako je tahle ženská a její kurvení (ano, doslova kurvení) knižního světa. Když vyšel Harry Potter a byl v té době srovnávám s Pánem prstenů, neměl jsem HP rád (i když knihy jsou to vlastně fajn). Ano, nedají se srovnávat, ale lidé je srovnávali (nevím jak dnes) ... dnes jsem ale, po mých zkušenostech se STM za Pottera rád a proti tomuto je to propracované veledílo co je ještě k tomu čtivé a zajímavé.

Howg, peace. (16.01.2012)
DiscworldFan
Víte, existují knihy, které vás po pár stránkách nadchnou a vy je přečtete jedním dechem (Jistě, pane ministře) a pak jsou tu knihy, které vás po pár stránkách přestanou bavit. Stmívání patří do té druhé kategorie. Příběh by se klidně mohl vejít na dvě stě stránek a vůbec by mu to neuškodilo, právě naopak. Tento příběh o ničem je rozvleklý na čtyři sta stránek a ty jsou v podstatě o tom samém. Červená knihovna je něco, co mě nezajímá a jestli je příběh obarvený krví, tajemnem a upíry? No a co. Kdyby to byl obyčejný příběh pro dívky bez těchto tří věcí, tak by si ho stejně nikdo nevšiml a dál by na něj v knihovně padal prach. (16.01.2012)
Pája97
Upřímně JSEM náctiletá pipinka, ale hodně dlouho jsem tuto knihu i film odmítala a pak jsem se k filmu dostala a rozhodla jsem se že si přečtu i knihu. Moc se mi líbila ale současně souhlasím s většinou komentářů zde, je to kniha bez jakéhokoli obsahu a literární odpad ale nelituji toho že jsem si ji přečetla (15.01.2012)
Nadík
Přečetla jsem všechny díly jedním dechem.Mě se osobně více líbí kniha než film:-)) (11.01.2012)
Sussanah
Mám pocit, že v dnešní době je skoro hřích přiznat, že jsem četla Stmívání a že se mi LÍBILO! No a? Je mi pětadvacet a nevidím nic špatného na oddechové literatuře. Někdo tu psal, že se to vůbec nemělo filmovat - s tím souhlasím. V knize totiž postava Belly vyznívá úplně jinak. Ne tak pitomě.
Kdo odsuzuju knihu pouze podle filmů, je na špatné straně barikády. První je vždycky kniha! (09.01.2012)
Vendulik
Skvěla kniha. Po přečtení této knížky jsem si Stmivání zamilovala. A už čtu knížky jen s upíří tématikou. (02.01.2012)
zuzulique
Túto knihu môžu oceniť iba dva druhy čitateľov: 1) v pubertálnom veku (vtedy si ešte nevieme sami dobre vyberať, čo je hodnotná kniha, možno keby som mala 15 tiež by som z nej bola na vetvy), 2) tým, ktorí toho veľa neprečítali.... (30.12.2011)
carbici
Knížku jsem přečetla během pár hodin a celou dobu jsem se snažila oblíbit si hlavní hrdinku. Neúspěšně. Její neustálé kňourání o tom, jak je nedokonalá a neustálý obdiv JEHO dokonalosti, se dá vydržet pouze s větším množstvím čokolády. Chápu, že občas je třeba nějaká odychovka s nenáročným dějem a dobrým koncem. Ovšem i v té by postavy nemusely být tak placaté a děj tak předvídatelný. (29.12.2011)
Rachel
Ze začátku jsem měla pocit, že začnu bušit hlavou o zeď, tak moc pitomoučký mi to přišlo. O padesát stran později si na to člověk začne zvykat, protože si uvědomí, že je to červená knihovna. Nemá smysl namlouvat si, že je v tom něco hlubšího a složitějšího :). (26.12.2011)
Adulina12
nemohla sem se dočkat až přečtu tuhle knihu a zjistim co je pravdy na komentářích co tu sou a taky jestli je kniha stejně příšerná jako film, který podle mě patří do odpadu.. začnu odzadu..

zjistila sem, že kniha je mnohem lepší než film... tahle kniha se podle mě hodně odehrává v myšlenkách, takže ji vubec neměli filmovat.. rada pro ty, co se rozmýšlí podle filmu jesti si to přečíst nebo ne, tak si to přečtěte

co se týče pravdivosti komentářů, nemůžu souhlasit, ale i nesouhlasit, protože to je strašně, strašně moc subjektivní.. co se týče mě, nemam na knihu nějakej špatnej názor.. jistě, četla sem už i mnohem lepší knihy, ale i mnohem horší.. jinak když sem někdo píše, že je to příšerná kniha a hned potom, že přečet pár stránek, tak to mi přijde absordní... zezáčátku se většinou každá kniha jen rozjíždí a to hlavní začíná až potom, tak si to tvůrci takýchle komentářů uvědomte...

no nic,, už píšu moc dlouho.. ohodnotila sem sice 4ma hvězdičkama, ale dávám 3.5 (20.12.2011)
VeverQa
Nejdříve jsem viděla film. V jedničce jsem Edwarda milovala, ve dvojce mě zklamal a ve trojce jsem ho nenáviděla. Potom jsem to četla a najednou jsem byla ohromně ohromená. Musím se přiznat: Nejdřív jsem to pomlouvala, to předtím než jsem to četla. Potom jsem to milovala. A taky jsem milovala Edwarda. Dlouhou dobu. Přečetla jsem to jednou (všechny díly) ale Rozbřesk jsem četla víckrát.
Nakonec jsem si vše přečetla ješte jednou ( Rozbřesk mám rozečtený, čtu ho asi po třetí nebo po čtvreté). Zjistila jsem, že Edward není zas tak dokonalý. Jacob je lepší. Má lepší srdce, je sympatický, Edward je suchar.
Takže teď mám radši (o trochu) Jacoba.
Stmívání a i další díly, se mi moc líbily. Ne, vlastně nelíbily, to by bylo slabé slovo. Miluji ty knížky, ovlivnily hodně moje myšlení, můj pohled na svět, vnímání ostatních věcí kolem.
Můžu jenom doporučit, ale předem varuji ve dvou důležitých věceh:
1.knížky jsou lepší!!!!
2.a z toho vyplívá: NIKDY NESUDTE TWILIGHT SÁGU PODLE FILMŮ! Téhle chyby jsem se jednou dopustila, je to opravdu zásadná chby, kterou si těžko odpustím
Jo vím že si řeknete: Jo další poblázněná faninka co viděla "božího" Edwarda a "mistrovský hrudník" Jacoba. Jenže já tu ságu miluji! Haha ( domyslete si, zda to bylo ironicky). (14.12.2011)
EFiona
Tak teda Stmívání mě hodně zklamalo, Vzhledem k tomu jakou měla celá sága reklamu a recenze, tak jsem se hodně těšila až si to přečtu...Celá knížka je téměř o ničem a nějaká akce tam je tak na jednu kapitolu těsně před koncem knihy. Prostě je to pěkná nuda a dalo mi sakra zabrat, abych dostála svým zásadám a knížku dočetla :((( (06.12.2011)
Nikita04
První kniha, kde se mi stalo, že bych nesnášela hlavní hrdiny. A ve filmu to ještě mnohem horší. Ale u ostatních postav jsem se celkem pobavila. Kdo je to schopen číst s nadhledem, to ocení jako ucházející upíří pohádku pro náctileté pipinky, a třeba se sem tam i trochu pobaví. (04.12.2011)
petahor
Knihy jsem zatím nečetla a abych pravdu řekla, ani nevím jestli je číst mám. Jako první jsem tedy viděla filmy až na 4 díl. Docela jsem se na to těšila. Jedni to vychvalovali a druzí to strašně kritizovali. Ono se není čemu divit, každý jsme jiný a každémus e líbí něco jiného.
Tak jsem shlédla první díl a upřímně jsem byla docela dost zklamaná, protože mi to přišlo jak laciný béčkový film bez špetky jakéhokoli napětí nebo k upoutání diváka. I tak jsem si ale řekla, že se podívám na druhý díl...Zkrátím to, co se týče filmu, tak z toho dvakrát nejsem nadšená, ale asi tak jako všichni, kteří vědí, že knihy jsou VŽDY lepší než filmy. Filmy mívají tendenci dost přehánět.
Samozřejmě jinak vypadá fantazie režisérů, scénáristů a jinak vypadají fantazie čtenářů.
I tak jsem se rozhodla, že si knihy přečtu, i kdyby jen už kvůli porovnání.
Avšak ale nesouhlasím s některými názory, nebo kritikami. Když se tady někteří z Vás obouvají do těch, co se jim Stmívání líbí a naopak. Každému se přece líbí něco jiného, každý jsme jiný a proto já ze svého pohledu nevidím jediný důvod, proč bych já měla svůj názor někomu cpát. Pokud se někomu film líbí, super. Pokud se někomu film nelíbí, taky super, ale nikoho nebudu přece urážet za jeho vkus ;) (01.12.2011)
Bellča =D
úplně boží knížka! =D* (01.12.2011)
Madde
Nemusím vám snad ani povídat jak jsem si zamilovala celou Twilight ságu :) Nejdřív jsme sice viděla film ale knížka je prostě lepší . Je to nádherný romantický příběh do kterého jsem se vžila a zamilovala . Někdo na tenhle typ knih není ale já je zbožňuji :) Tak že touhle četbou nic nezkazíte doporučuji ;) (30.11.2011)
DendousSKS
Mě to teda nezaujalo a také jsem to ani nedočetla dokonce, to nešlo :D. První cca 200 stránek je o o ničem jenom se sem se dozvěděla jak ta Bella chodí do školy a co dělá po škole. Hrozně záživný :D (25.11.2011)
Violetti
Aby bylo jasno - až na Zatmění jsem přečetla celou ságu. Neříkám, že se to četlo špatně, to jediné autorce nemohu upřít (a pak ještě taky to, že odpůrci knih začali číst). Ale obsahová hodnota je rovna bodu mrazu. Ušlechtilý vegetariánský upír (bacha, oxymorón!), který nemůže na slunce, protože je moc dokonalej a třpytí se, se zamiluje do puberťačky, která je překvapivě člověk. A pak skoro všechny knížky řeší to, že ona s ním chce spát a on s ní ne. Do toho se tam sem tam prožene smečka extrémně nesympatického a odporného vlkodlaka, dle filmu v podobě šampónka, co má vyholenej hrudník, a hle, puberťačka si najednou není jistá, koho chce nebo ne.
Asi mám dle uživatelky HeliQ moc malou představivost a chybí mí vyzrálé city, ale pokud budu mít příště chuť na romantiku, přeci jen zůstanu u Shakespeara. (20.11.2011)
Lea
Je zvláštní sledovat, jak se mi zprvu úžasný a dokonalý příběh začíná po pár letech před očima měnit v průměrnou naivní romanťárnu. A může za to ta spousta dalších knih, které jsem po sáze Twilight přelouskala. Námět pořád docela ujde, to nepopírám, ale když se teď podívám na stylistiku, víc se zamyslím nad uvažováním postav a jejich celkové problematice, čas od času už tam něco skřípe. Doporučuju všem dát si od Meyerové pauzu a porovnat ten pohled, až budete mít víc načteno ;) Do takové četby se ale nepočítá Škola noci, Upíří deníky a další podobná kategorie! Kdo měl jako já, když k němu dorazilo Stmívání, přečtené nanejvýš Harryho Pottera, Pána prstenů, Správnou pětku, Stopy hrůzy a podobné "hity", tomu to muselo připadat skvělé a originální téměř ve všech případech. (14.11.2011)
martin.janac
První a druhý díl jsem přečetl, nejde o nic skvělého, ale myslím, že si zas tak špatné hodnocení nezaslouží. Musím uznat že kdybych viděl nejprve film a pak měl číst knihu, nejspíš bych se do toho vůbec nepustil. (09.11.2011)
netty.vanity
Tak tohle je hodně špatné..kniha vypráví o trochu prapodivné slečně,která se zamiluje do upíra.Ne,vůbec ji nevadí,že má její milý genetické předpoklady k tomu,aby ji vysál krev.Deptá ji skutečnost,že je starší než on.A celou knihu umí vzdychat jen nad tím,jak je krásný a dokonalý.No jestli tohle není hloupé a povrchní,tak už nic.Chápu,že se to musí některým nevyzrálým jedincům líbit,ale pro mě to tedy fakt není. (21.10.2011)
Vendelína
Nijak zvlášť dobře napsaná kniha, ale svůj účel oddechového čtení splnila. Oproti ostatním dílům má něco do sebe, i když některé dialogy a myšlenky mi přijdou poněkud infantilní a úsměvné. (19.10.2011)
magickajana
Špatně, špatně, špatně...Takovéhle knížky jsou vydávány každoročně po tunách, romantické slátaniny pro naivní pubertální dívky. Tak proč zrovna tahle získala takoý ohlas? Filmem to není, ten vznikl až právě díky všeobecné oblíbenosti knihy. Kvůli upírům? Vždyť máme přece mnohem lepší knihy s upírskou tématikou. Novým úhlem pohledu na upíry, spojením děsivých oblud a jejich velikého brutálně zamilovaného srdce? Asi. Ale stejně bych řekla, že si žádná z knih ze Série Stmívání nezalouží být tím, čím je - trhákem.
Vadí mi třeba, jak moc je hlavní hrdinka závislá na tom svém upírákovi, dokonce chce spáchat sebevraždu, jen aby slyšela jeho hlas! (až v druhém díle) - jak může tohle mít pozitivní vliv na všechny ty mladé dívky, které ty knihy čtou? Vždyť je to učí ponižovat se před chlapama, být z nich tak naměko, že se jim podlamují kolena! Taky to podporuje jejich naivitu, Oh bože, Edward je tak dokonalý, ale on není. Prostě ne, za mě ne.
Ale dobrá, musím přiznat, že se to dobře čte, autorčin styl vyprávění je dobrý, ale místy mi bylo opravdu až fyzicky zle z těch slaďoučkých pasáží. O filmu radši ani nemluvím... (16.10.2011)
Ezechiel Rishko
Knihu jsem přečetl celou! Nemůžu jí upřít dobrý spád, ale ten má většina děl DOBRÉ populární literatury, jinak mne Stmívání v ničem nezaujalo... Pathos, desítky přehraných archetypů, občas nešikovná stylistika (což bude samozřejmě problém překladu). Škoda, nápad to nebyl úplně špatný, ale to provedení :/ (14.10.2011)
Deadly-nightshade
Nemastný, neslaný. Všechny postavy mi byly nesympatické, ale hlavní hrdinku jsem prostě z duše nesnášela. A upíři na světle záři jak diamanty jo? Ach Bože, jak se tohle mohlo stát bestsellerem?! (07.10.2011)
kiddlinka
Vzhledem k námětu jsem čekala aspoň nějakou mysterióznost. Že se knížka ale zvrhne ve špatně napsanou červenou knihovnu pro mladší spoluobčanky, která je navíc silně mormonsky agitační, to jsem vážně nečekala.
1) Meyerová nemá co říct, a tak jen tlachá o banalitách – její kniha nemá děj, žádný skutečný konflikt (protože ho nemají ani postavy – vše je vlastně vyřešeno a rozhodnuto předem), a tudíž člověka nic nenutí číst dál; jednoduše protože ví, že se stejně nic zajímavého nedozví. Ona „filozofická stránka“ Stmívání se dá odbýt konstatováním, že vztah s upírem prostě není bájo. Děkuji za tento šokující objev. Jednoduše vata a zase vata.
2) Již dlouho jsem nenarazila na tak strašně nesympatickou hlavní hrdinku, o které ze srdce nechci číst a o které nemá smysl vůbec psát. Bella je arogantní, pitomá, tradiční a závislá na svém okolí. Nedaří se vytvořit dojem, že se jen podceňuje, protože ona tak strašně nezajímavá skutečně je. Co si autorka představuje pod sarkasmem a originalitou, je jen frackovitost a nedostatek skutečného nadhledu a smyslu pro humor. Že Bella neustále jen tupě slintá nad upírovou „božskostí“, jí na inteligenci rovněž nepřidá.
3) Meyerová neumí vystavět příběh. Nemá absolutně žádný smysl pro gradaci, napětí a dávkování děje (že se neobtěžovala dopsat ani tu jedinou potenciálně zajímavou scénu v tančírně, o něčem svědčí).
4) V knize nejde o postavy a děj, ale o dost zvrhlé a podprahové poselství: neřídit se svojí přirozeností (proto taky upíři, kteří nevysávají lidi, z principu nemohou vzbuzovat zájem), nechat se ovládat, neprosazovat svoji vůli a nejednat sám za sebe (závislost Belly na Edwardovi hraničí s patologičností) a přízemnost (už jen to nahlížení upírství coby „vykoupení se ze smrti“). Podobný škvár bez kloudné myšlenky je schopen napsat patnáctiletý knihomol, který ovládá gramatiku. (28.09.2011)
Bára1182
Knížka je mnohem hezčí než film :) (27.09.2011)
Ahena
U této knihy se nemám potřebu rozepsat. Možná lepší žádný komentář než takovéhoto typu.
Ve třinácti letech mne tato kniha zajímala, bavila a líbila se mi její forma. Musí existovat knihy, které vtáhnout do světa "písmenek" i málo čtivé puberťačky, které by jinak seděly na sociálních sítích, nebo trajdaly hodiny po nákupech. Tímto nechci diskriminovat chlapce, určitě si kniha může najít příznivce i na této větvi. Proto ji neodsuzujme, ať si najde své příznivce, které průměrnou úroveň ocení. (02.09.2011)
czeliza
Knihu jsem přečetla celou, ale rozhodně nelze říct, že jedním dechem. Kniha je psána zajímavým stylem, obálka je propracovaná, ale pokud se člověk vyloženě nevyžívá v upíří romantice tohoto typu, kniha mu nemá co jiného nabídnout. Knihu už bych si znovu nepřečetla, ale hodnotím styl, originalitu (víceméně) a některé části příběhu, které by mě samotnou nenapadly. (30.08.2011)
Tripedalia
Jo, tak tenhle díl mě bavil, příjemná romantická knížka, která se trošku liší tím, že láska není mezi dvěma lidmi, nýbrž mezi upírem a dívkou. Jo, dobrý, vtipný, proč ne... Ovšem to, co následovalo v dalších dílech.... (30.08.2011)
opicočuně
Když jsem poprvé viděla film Stmívání, říkala sem si, že knížka bude určitě mnohem lepší než ten film. Jaké bylo mé zklamání, když jsem začala číst knížku. Po první kapitole jsem to vzdala. Bella mi byla extra nesympatická. Čekala jsem dobrodružné fantasy a ne červenou knihovnu. Po půl roce jsem přece jen Stmívání dala druhou šanci a dokonce to dočetla až do konce. Základní myšlenka téhle knížky je skvělá (i když mám pocit že některé části jsou obšlehnuté z Pravé krve), ale špatná spisovatelka. Mělo to velký potenciál, ale bohužel napsané to bylo amatérsky. Celkově nechápu jak se tahle sága mohla proslavit. Oproti tomu sága Mediátor od M. Cabotové je mistrovské dílo. Jediné vysvětlení pro mě je to, že skončil Harry Potter a lidi hledali něco dalšího, co by četli a bohužel narazili na tohle. (28.08.2011)
Aria
Původně jsem to nechtěla číst. Stačilo mi že jsem o tom slyšela. Možná je to tím, že jsem hormonálně nevyrovnaná puberťačka, jak jsem tady někde četla. Každopádně ten příběh miluju. Je mi líto, že pomlouvám autorku, ale podle mého názoru není dobrá. Nápad to byl skvělý, aspoň podle mého. Já osobně patřím mezi tu skupinu šílenců, kteří jsou upíry fascinováni. Takže můj názor. U mě příběh přebyl to, že je to mizerně napsaná. A přenesla jsem se i přes neustálé popisování toho, jak je Edward dokonalý. (27.08.2011)
Tuffy
Skoro každý to čte... Řekla jsem si, že to zkusím taky, asi to bude dost dobrá knížka, když se o tom pořád mluví tak kladně. No... pocity z ní mám smíšené. Dejme tomu, že se mi to celkem dobře četlo (z toho důvodu dávam 3*), ale nic se tam nedělo. Jediná akce byla až na konci knihy (a to taky nebyla žádná sláva) a zbytek jenom romantické opěvování Edíka a Bellí. Kdyby tam bylo alespoň trochu více té akce, tak snad dám i čtyři hvězdičky. Kdybych tu knížku četla v nějakých 10-13 letech, asi by se mi to líbilo, ale teď už nejspíš na ty slaďárny nemám věk... (26.08.2011)
Elizz
Nějak nechápu, proč knížku pro teenagery čtou a komentujou dospělí. Je jasné, že se jim to líbit nebude, není to pro ně určené. Pořád se nedovedou srovnat s tím, jaká je to kravina, ale věřte nebo ne, nám se to tak nezdá. (25.08.2011)
JennyPusinka
četla jsem všechny knížky ságy stmívání a velice se mi to líbilo. Skvěle napsané. Sice znám od ní i lepší knížky jako například Hostitel, to je pro mě nejlepší knížka všech dob, ale i tak twilight se mi dost líbila. (24.08.2011)
lucara
Já,když mě kniha nezaujme tak ji nepřečtu.Moc se to ale nestává.U téhle knihy to bylo jiné.Nesoudila jsem jestli je dobrá.Prostě jsem četla od začátku do konce.Mockrát jsem kolem ní v knihovně prošla ale nezajímala mě.Pak mi ji babička koupila a já nakonec přečetla všechny díly a všechny filmy jsem skoukla.Můžu říct že knižní předloha je lepší.Nemá obrázky a když jsem se dívala na film tak jsem byla překvapená.Čekala jsem že to bude jiné....Od té doby jsem prostě zamrzla ve Stmívání.Dokola to čtu,pořád se dívám na filmy,oblékám se jako Bella a taky si vystřihuju obrázky,čtu jakýkoli článek a tak... (23.08.2011)
Kaka.cs
Druhá nejlepší kniha této série. Vlastně jsem se v žádné části nenudila. (23.08.2011)
Abby
Přečetla jsem celou sérii a nestydím se přiznat, že přestože je spíše "teenagerovská" byla jsem spokojená. Příjemné oddechové čtení, proč ne. (22.08.2011)
Zajda
Knížka je to čtivá. Omáčka okolo mi moc chutnala. Přesto jsem ji v půlce odložil. Z popisů Edwarda jsem byl naprosto zhnusenej. Jestli stačí na zaujmutí 90% dívčího pubertálního publika pouze jeden "dokonalý" kluk, jehož rozlíčné popisi vás v knize deptají na každé druhé stránce, vážně začnu uvažovat o napsaní knihy založené na podobné postavě... ono popisovat stále "Krásu podobnou řeckým bohům" "Dokonalí jako nebesští andělé" + neustále házejicí tu svojí držku do šklebu, myslím, není nic zas tak těžkého. :)

teď mě tak napadá... znáte nějákou jinou knihu, ze které by jedno pohlaví tak neuvěřitelně šílelo blahem, a druhé zvracelo zhnusením? (05.08.2011)
p.anomisss
Naprosto úžasná knížka!! (25.07.2011)
matrionafjodorovna
Vážení,dle dlouholetých zkušeností vím,že kniha je vždy lepší než film.Nikdy do filmu nemůžete dát všechno co lze najít v knize.Vylepšit to můžou pouze herci ,kteří jsou schopni dát filmu náboj ,cit a hloubku.Filmy jsem viděla...herci se snažili,ale stejně tam byl kladen větší důraz na triky a efekty...tedy,podle mne kniha vítězííí.... (24.07.2011)
Vironey
Přes všechnu hysterii, která kolem této ságy panuje, musím uznat, že to až tak špatná kniha není. Samozřejmě, je to psáno dosti primitivním stylem podle jednoduchého romantického schématu, hlavní hrdinové projevují jistou míru mentální retardace a nelogického chování :-) Ale přesto všechno je to kniha, která průměrného čtenáře neuvěřitelně rychle vtáhne do děje a nepustí, proto dávám i poměrně vysoké ohodnocení (vysoké na literaturu tohoto žánru). Ideální kniha na dovolenou, do pochmurného podzima a nebo prostě jen tak, když si chce člověk oddechnout. Velmi nenáročná i v angličtině, takže perfektní při bilingivním studiu :-) (13.07.2011)
trpaslyk
Naprosto se ztotožňuji s názorem HeliQ. Také jsem nejprve skepticky odsuzovala něco, o čem jsem skoro nic nevěděla, pouze jsem viděla naprosto tragický film, který zcela zbořil mé představy o tom, jak vyspělý filmařský průmysl už v 21. století existuje. Pak jsem si ale ze zvědavosti knížku přečetla a úplně jsem změnila názor. Stephenie Meyer je u mě velmi dobrá autorka, i když má svoje chyby, např. dost omezenou slovní zásobu. (30.06.2011)
HeliQ
Je strašně jednoduché odsoudit knihu, kterou nemáte přečtenou. Nestačí nakouknout na pár stránek. Takovou chybu jsem udělala i já, ale po rozmluvě s kamarádkou jsem se rozhodla Stmívání nakonec přečíst. Bylo to úžasné čtení. Přečetla jsem ty úžasné knihy a potom se podívala na filmy, které jsou oproti tomu jako nějaký klip. Kdo tuto knihu odsuzuje jako pitomý román pro dívky, tak asi nepochopil tu komplikovanost, ten emocionální náboj, který tato kniha má. Ten talent, který má Stephenie Meyer. Jde sice o krásný pohádkový fantas příběh, ale z psychologického hlediska je to dost zajímavé. A kdo tuto knihu nepochopil, nebo odsoudil, tak ho dost lituji, protože mu chybí představivost a vyzrálé city. (19.06.2011)
Judy24
Tahle kniha je podle mě psaná pro hormonálně nevyrovnané puberťačky tak, aby do toho hned spadly a nemohly se z té limonády dostat ven. A já prostě nemůžu popřít, že mě ta kniha přesně do téhle role ponořila. A až tak se za to nestydím. Mám totiž pocit, že každá holka si jednou začas potřebuje přečíst o opravdové lásce s trochou nadpřirozena. To Stephenie Meyer prvním dílem nabízí. Ten příběh je čtivý, i-když pro někoho trochu prázdný a ta láska je hrozně opravdová a je vážně příjemné si to užít. Autorka umí hezky vyprávět a mám pocit, že dalším důvodem, proč je (minimálně pro mě) první díl nejlepší je fakt, že od toho ještě nic nečekala nepsala pro přímý zisk, protože nemohla vědět, jestli ta kniha vůbec uspěje. Což se zejména u posledních dvou dílů říct bohužel nedá. (19.06.2011)
elwicek
Buď lidé tento příběh milují a nebo nenávidí - nic mezi. (18.06.2011)
Charmedka
Proč pro pubertáky? Myslim,že v 19 už mám pubertu zdárně za sebou a klidně přiznám,že jsem byla nadšená. Film mě nezaujal,ale knihy jsou naproto úžasný,četla jsem to jedním dechem. Myslim,že lidem,kteří se do toho naváží akorát přijde,že je to pod jejich úroveň,když to žerou převážně mladí(jako to je se všim ostatním,např. s filmama). Láska,napřirozeno,já jsem prostě spokojená. (30.05.2011)
misssicccka
Kdybych neviděla film, nedokázala bych si postavy, přes snahu autorčinu je popsat detailně, představit ani za Boha, kdybych neviděla před tím film, který mě nadchnull více hudbou a kamerou než plytkým romantickým příběhem, asi bych o to ani nezavadila. Další filmy jsem neviděla - považovala bych to za ztrátu času... Hudbu z nich mám beztak už naposlouchanou. Co se týče prvního dílu, musí se uznat, že pokud měla autorka ambice napsat čtivou oddechovku, která člověku obzory neotevře, pak se jí to podařilo. Až vám bude hodně špatně - myslím fyzicky, čtěte, za pár dnů zvládnete celou tetralogii a alespoň něco ve vysokých horečkách zvládnete. Takže ty 3* jsou jen za tu čtivost a za to, že existují daleko horší knihy :). (18.05.2011)
Jitule Š.
Tohle se tady doporučuje ke čtení, nebo k vytírání prd...? Nakoukla jsem do toho v prodejně. Díky bohu, že jsem za to neutratila ani korunu. Bylo mi trapně za autorku. Ale když se to líbí a je po tom poptávka? Proti gustu.... Stejně tak mě neuchvátil Harry Potter. Asi už jsem stará, to bude tím (17.05.2011)
Alinore
Na rovinu - nečetla jsem to celé... Po prvních dvaceti stránkách tlachání jsem obrálila na stránku 10 645 a hele! Děj se nezměnil...

Ne to byla sranda...

Takže na rovinu, doba od přečtení tohoto by se dala rozdělit do tří fází:

Fáze č. 1: Jéééé! Edíík! Ty máš taky jeho plakát v pokoji? Já jich tam mám víc! A pak i Jacoba a bez trička!! (nenechte se zmást, byla jsem celou dobu team Jacob)....

Fáze č. 2: No fůj, to je nechutný! Jak můžeš otevřít časopis, ve kterým je obrázek Edwarda! Dej to pryč! Říkám, vyhoď to, vždyť víš, jak jsem alergická na Stmívání!...

Fáze č. 3: Tak tato fáze je asik můj dnešní stav...Můj dnešní názor zní takto:
Stmívání je na 100% urážka upírů, ale co? Je to jen další nevinně hloupoučký dívčí románek, který stojí v řadě mezi stejně nevinně hloupoučkými dívčími románky, které prostě holky hltají...
Není tam nic (kromě "upírů") co by je mělo řadit jinam. Není tu žádný důvod hodnocení odpadem a taky žádný důvod dávání 5*... (13.05.2011)
Fabiana
Doma jsem neprozřetelně prohlásila, že mám ráda upíry. K Vánocům jednoho nejmenovaného roku jsem tedy obdržela kompletní ságu, a když už ji mám, proč si ji nepřečíst? Vytrvala jsem vzorně až do konce, ale jelikož jsem nerada nezdvořilá, o osobním hodnocení pomlčím. (08.05.2011)
Pet 510
Musím se přiznat že i já jsem ve dvanácti propadla Twilight mánii a naprosto chápu šílenství, které se kolem téhle knihy rozpoutalo. Vystřízlivění mám naštěstí dávno za sebou a s odstupem si uvědomuju co za obludnou hromadu toho nejlacinějšího nejpředvídatejnějšího klišé roztahaného do dvoutisíc stran jsem to přečetla. Ale problém je v tom že o Stmívání prostě nemůžete tak úplně říct že je to příšerná kniha, protože je zcela evidentně psaná pro jednu cílovou skupinu a to pro holky mezi 10 a 15 lety a na tu funguje dokonale. Hmm... S tím Stmíváním je vážně potíž :D (24.04.2011)
pet-kyval
[034/11] (ebook) Čtení této série se stává, v pozdějším “kritickém“ hodnocení, často kamenem úrazu. A to pak bývá těžké si utvořit samostatný a naprosto individuelní názor na danou záležitost. I když se nedá se spoustou názorů zde nesouhlasit, našla jsem si k tomu svůj vlastní přístup a i když to nemá žádnou šanci dostat Nobelovu cenu za literaturu, přiznávám, že jsem se během celého čtení usmívala jako skřítek na roztopené vatře. Sentimentálně jsem si zavzpomínala na dospívání a slepičárnu okolo citových záležitostí a došlo mi, že ono se to od reality nijak moc neliší. Holky jsou opravdu tak trhlé, naivní a v mnoha ohledech blbé, což si časem uvědomí každá a ještě ráda na to zavzpomíná nad šálkem kávy. A možná právě to je jeden z kladů, který mé nazírání na celý počin docela pozitivně ovlivnil a nebojím se sáhnout po druhém dílu a započít sebevražednou masochistickou mašinerii proti vlastnímu egu.

Styl psaní je naivní. To bez debat. Edward se usmívá celých čtyři sta stran svým typickým “pokřiveným úsměvem“ a opakovaným zatínáním čelistí jsem si připomněla blížící se návštěvu u zubařky. Všechno vím. Všechno si uvědomuji. Dokonce i tu “překrásnou andělskou tvář vytesanou do mramorového kvádru“, ale řeknu vám, že to mohlo být horší. Mohlo ve větříku povlávat jemné chmýří na zarostlém hrudníku a ve vzduchu šermovat zduřelý úd (,… a zlý pryč.‘).

Klasický nosferatu z obecních kronik se dozajista řeže smíchy, ale nebyla tahle nadpřirozená zoofilie součástí literatury už dávno? Mýty, legendy, báje a pověsti… Jen se na to pozapomnělo a teď po letech se to zase vrací, což ale není žádný div, když tak milujeme pořekadlo: ,Historie se stále opakuje.‘ No, za pár let tenhle boom pářících se upírů, andělů, vlkodlaků a nadržených ptakoještěrů zase opadne a přijde něco mnohem horšího, tak si užívejme téhle vcelku nevinné a sympatické legrácky dokud jsme mladí a relativně mentálně zdraví.

(Protože co je nejlepší? Nejlepší je sestupovat do pekla hezky svižně.) (24.04.2011)
MilkyA
mainstream ma vždy prekvapí aká až doočibijúca plochoplytkosť dokáže dojať masy...ale toto snáď už nič v blbosti neprekoná, ale to si každopádne myslím zakaždým... pre mňa za mňa nech nemám city, pochopenie, ale určite mám lepšie veci na práci ako čítať o nejakom upírovi na bydielku, ktorý je chorý z nejakej holky, šak tam ide dokonca až o hovno v celej knihe, jak sa hovorí Not my cup of tee.. mne je to jednoducho celé nesympatické a ako by mi to mohlo byť po vôli však to ľudia povyšujú na umenie ! aj ja keď idem na WCko tak si prečítam trebárs Kulhánka, ale netvrdím, že to má v sebe nejaké tajomné, skryté nuansi a že človek potrebuje špeciálny cit a je vlastne nezrelý, keď mu to nesadne :D lol holka zadalaaa :D pravý pseudoľavičiar, že jo :D :D kam sa podela klasika a knihy, ktoré o niečom vypovedali.. bojím sa, že raz sa na ne zabudne a všetky nahradia takéto bláboly (12.04.2011)
Georgianna
Tato knížka se mi líbila (11.04.2011)
sBety
Na začátku téhle knihy je napsáno: Tento román je součástí zamýšlené triologie stmívání, nový měsíc, zatmění...Tak proč to tak nemohlo zůstat? (09.04.2011)
Aria85
1. dil je z tehle sagy muj nejoblibenejsi.. kdyz jsem to cetla poprve, byla jsem z toho nadsena.. je to dobre napsane.. ale pak jsem se dostala i k jinym knizkam tohoto stylu a musim rict, ze Stmivani je opravdu psane dost naivne.. ale prvni dil je podle me jednoznacne nejlepsi (07.04.2011)
stepan452
Myslím si, že celá sága je moc povedená. Ale s odstupem času mi příjdou všechny 4 knihy celkem naivní. Když jsem Stmívání četl poprve byl jsem z toho nadčený. Ale dnes, když už mám i jiný pohled na svět mi to připadá povrchní, a jak už jsem psal celkem naivní. (07.04.2011)
nightlybird
Opětovně se dopouštím poklesku komentování knihy, kterou jsem nečetl (bohatě mi stačily komentáře Paulhuntra a Rockwooda, abych si udělal názor) - narazil jsem ale při svém poletování na hodnocení Stmívání paní Stephenie Meyer, o které se prostě musím podělit :
na americkém webu www.goodreads.com jsou ve výběru pěti(!!!) nejhorších knih všech dob uvedeny hned dvě(!!!) knihy této spisovatelky Stmívání 1 a Stmívání 3. A za sebe jen dodám, že bych z celé řady negativních recenzí soudil, že u Stmívání nejde ani tak o "upírskou knihu", jako spíš o stmívání spisovatelské profese. (26.03.2011)
Kvothe
Myslím, že už tady bylo všechno a ze všech stran řečeno, tak napíšu jen v krátkosti svůj názor. Autorka (filmový tvůrci) vystihla krásně období, ve kterém zrovna chyběl nějaký ten rádoby teen bestseller. Harry už nevycházel atd.... Ve správnou chvíli se začalo mluvit o Stmívání a to zapadlo do vzniklé díry na trhu.
Je to smutné. Dnes je hvězda každý, kdo se objeví v TV a bestseller znamená asi tak stejně jako zmíněný výraz hvězda-star. Některé Bestsellery jsou dobré, většina je jen jako špatná politika - nabízí pouze prázdná slova, která chtějí lidé slyšet.
Kritizovat mohu určitě, protože jsem přečetl všechny díly. Přežil jsem! Jednoduchost, povrchnost, komerčnost, trapnost....a mohu pokračovat.
Tuto knihu NEDOPORUČUJI číst nikomu, kdo trochu rozumí literatuře a chce něco kvalitního.
Může to trochu působit, že tím sám sebe odsuzuji k neporozumění literatuře, ale já jsem tuto knihu četl z jiného než literárního důvodu - kvůli jazyku. Twilight má velmi srozumitelnou angličtinu, ze které se dobře učí - tedy nabírá pasivní znalost jazyka. V takovém případě naopak není snad lepší knihy. V tom případě 5 hvězdiček. Hodnocení literární kvality jest 1-2 hvězdičky, jelikož už jsem narazil i na větší braky :-)) (16.03.2011)
Luis
Je to už více jak rok, co jsem četl ságu Stmívání a s odstupem času hodnotím právě první díl, jako nejlepší z celé ságy.
Mohla z toho být JEDNA krásná kniha se šťastným koncem a stačilo by. Takhle bych to přirovnal jako když se pokusíte natáhnout žvýkačku. Sice se vám podaří mnohokrát zvýšit její délku, ale zároveň s tím úměrně klesá její tloušťka, v našem případě kvalita. (15.03.2011)
Charmedka
Film se mi nelíbil,ovšem knížka je bezva. (14.03.2011)
izabelle
Nejlepší z celé "ságy", chtěla jsem jí číst kvůli hrdinčině jménu a upírech. A dostala jsem ránu dveřma při průvanu přímo do obličeje. Měl jí nechat zupířit už na konci týhle knihy a žádný pokračování a žádnej (sparkl) upíří boom by nemusel nastat. (11.03.2011)
Klarv
Tak to mě opravdu zajímá, jedna půlka odsuzuje druhá chválí tak uvidíme ke komu se přikloním já :) Jen ted nevím jestli se do toho pustit nebo ne.. (08.03.2011)
katynais
Tohle byla kniha, co ve mě po dlouhé době vyvolala šílenství:) (28.02.2011)
Slečna L.
Romantiky, kterou zbožňuji, tu bylo dost. Možná proto se mi kniha vcelku líbí. (20.02.2011)
black.susi
Jakože romantické slaďárny nemusím, ale tohle se mi líbilo, snad kvůli tomu, že mám tak trošku úchylku na vše, co se týká upírů. Přečteno dvakrát, porpvé česky, podruhé v anglickém originálu, ale potřetí už to číst nehodlám, dvakrát stačilo bohatě (12.02.2011)
Fiza
Jen tak pro zajímavost jsem si tuto knížku přečetl a nebylo to tak špatný jak jsem čekal... Další díly už číst sice nebudu, ale je to zase rozšíření mých obzorů o jiný knižní zážitek... (07.02.2011)
Verrrunka
Tak konečně se na mě v knihovně dostalo a knížku jsem přečetla v podstatě během dvou jízd vlakem. Napínavý příběh, běhal mi mráz po zádech a asi jsem se taky zamilovala do Edwarda Ale k pěti hvězdičkám tomu stále něco chybí… (04.02.2011)
TigerEvza
Ahoj, jak tady čtu všechny ty komentáře, vidím, že jste všichni k sáze stmívání neúprosní. Ale musím říct, že já jsem si ji zamilovala. Už jsem čtla hodně knih ale u žádné se mi nestalo, že by mi autorovi slova šli rovnou z úst. Bezvadně se mi to četlo a úplně mě to strhlo. V knize je řečeno něco, co každý hned nepochopí a pak ho nezaujme ani ten příběh, i když si myslím, že příběh Belly a Edvarda je až druhotné, co chtěla autorka říct.
Ve chvíli, kdy nejste skeptičtí a necháte si stmívání vlézt pod kůži, má vás.
Všechny knihy - Stmívání, Nový měsíc, Zatmění a Rozbřesk a pak ještě Krátký druhý život Bree Tannerové jsem přečetla za měsíc.
I když to mnozí z vás nechápou, jsem nadšená (a to nejsem náctiletá). (01.02.2011)
Čmoudová
Knížka, která nemá zas až tak poutavý děj, ale když si to vezmem, to Harry Potter také ne. Je to obojí na stejném principu, strhnout lidi. A to se podle mě Meyerové povedlo, strhla velkou vlnu mladých dívek, které touží po Edwardoj... Je to cajdák, ale proč ne. (31.01.2011)
pajonek
............. zdaleka mi není už dávno - náct roků a tak celý humbuk kolem Stmívání neberu. Přesto jsem to celé přečetl, pokoukal filmy --- a musím se otevřeně přiznat, že to je obyčejná "émácká srajda" ---- ALE přežil jsem to ve zdraví ! S úsudkem stojím někde uprostřed - po chvilkách, které vyloženě nudí a někdy pekelně štvou, přijdou chvilky, které jsou lepší a snad i zábavnější...... jsou knihy a filmy, které jsou daleko příšernější ..... (19.01.2011)
Hellboy
Meyerová prostě není dobrá spisovatelka. Její primitivní jazyk mě upřímně otravoval. Samotný námět, ač nikterak originální, mě vyloženě neodrazoval, ale styl psaní je prostě nesnesitelný. Další argumenty najdete u Sobiše:) s jehož textem se plně ztotožňuji. Zbývá jen dodat, že film Stmívání je ve výsledku snad přece jen o trochu záživnější, a to proto, že ho pro natěšené fanynky a fanoušky připravilo hollywoodské studio, ve štábu se sešli lidé s praxí, skuteční profesionálové, kteří z debutového díla začínající "spisovatelky" odstranili ty nejvíce závadné prvky a celek přetvořili v o něco snesitelnější dílo. Navíc filmová řeč je s tou literární nesrovnatelná, a tam, kde Meyerová donekonečna opakovala vybrané fráze, film diváky šetří. (16.01.2011)
Sobis87
Přiznávám se, že celou knihu jsem nepřečetl (nešlo to), a proto moje hodnocení není zcela profesionální, ale z té části "veledíla" Meyersové, pro níž jsem obětoval svůj čas, jsem si stačil udělat dost dobrý obrázek o jejích literárních schopnostech. Celý příběh je mi dobře znám z taktéž nepříliš kvalitní filmové adaptace a musím uznat, že výchozí námět není až tak špatný a dal by se rozpracovat do něčeho vskutku poutavého a hodnotného, avšak Meyersová se zmohla akorát tak na povrchní báchorku hemžící se plochými, neživotnými a ve své podstatě neskutečně tupými postavami...když vás hlavní hrdinka už ze samotné své podstaty neskutečně štve, něco se prostě muselo ošklivě pokazit (dělá snad ta holka něco jiného kromě slintání po upírovi?).

Snaha udělat z běžného středoškolského vzplanutí shakespearovskou tragédií mi přijde přímo směšná a Meyersové stále se opakující se popisy mě rozčilovaly jako zaseknutý gramofon opakující dokola krátký fragment písně...nehledě na to, že ona popisnost je na úrovni mokrého snu dospívající dívky, která ještě nepoznala to pravé vzrušení (upřímně - Meyersová píše o vzrušujících věcech jako nepolíbená panna a pod vší tou přepoetizovanou povrchností je vlastně zcela asexuální).

Musím ještě dodat, že má kritika Stmívání, která se může zdát až nenávistná, v sobě ve skutečnosti neskrývá nenávist, nýbrž opovržení nad nekvalitním dílem, a kdyby byla skutečně nenávistná, rozhodně by tomu tak nebylo vlivem pozérství nebo za účelem genderových útoků. Naopak si plně uvědomuji patriarchální nadvládu v masové kultuře a ženám přeji nějaké kvalitní dílo, které míří striktně na ně, avšak Stmívání dle mého názoru nic takového nepředstavuje (ani kniha, ani film). Z oblasti filmu bych si dovolil doporučit díla Sofie Coppola a Pedra Almodovara - to jsou skutečně kvalitní kousky, které ženy nepodceňují (Stmívání je jednoduchá až pitomoučká báchorka...) a ani nezesměšňují (hrdina Bella je prostě ufňukaná blbka).

Ještě pár postřehů: Neakceptuji argumenty typu "vždyť tu jde o tu nehynoucí a o tu nejryzejší lásku", neboť hlavní postavy jsou pouhými vyprázdněnými figurkami, kterým tu lásku prostě nemůžeme věřit (konkrétně Jacob=šablonovitý třetí do páru; Edward=líbivá figurína neúspěšně přesvědčující o svých uměle vypěstovaných citech skrze vykradené repliky od skutečných tragických postav - viz Romeo a Julie; Bella=postava, kterou formuje jen ona láska, která nevzejde z ničeho a jen tam je, protože to Meyersová tak prostě napsala)

Divím se, že čtenářkám způsob, jakým jim Meyersová onu Edwardovu "nadpozemskou krásu" přímo vnucuje (navíc zcela povrchně a křečovitě), nepřišel otravný... (03.01.2011)
Uzavřená
Knihu jsem přečetla. Četla jsem ji dávno před nějakou mánií a líbila se mi. Byla dobře napsaná, tak že autorka uměla zaujmout. S odstupem času.. se na to dívám úplně jinak. Celá ta mánie mi knihy zprotivila. Brala jsem to jako dobrou knížku, co se dá přečíst. Takové to dívčí čtení, ale v dnešní době jsem na knihy lehce alergická.

Ale pro toho, kdo je nečetl je to i dobré čtení. Není to nejhorší. (01.01.2011)
Yukito
Když jsem tuhle knížku před asi rokem začala číst, nemohla jsem se od ní odtrhnout. Doma mám všechny čtyry díly a opravdu lituju, že jsem za tu slátaninu utrácela peníze! S odstupem času se na tohle dílo dívám jako na naprosto nepotřebné a zbytečné. I když chápu mladé dívenky které u toho šílí, láska až za hrob, úžasný a krásný kluk atd...Můžeme jen doufat, že z toho vyrostou a začnou číst něco smysluplnějšího. A co se týče srovnání s Harrym..To myslíte vážně?! Zkrátka tahle knížka mi naprosto nic nedala a odmítám se k ní někdy vracet, jako jsem to udělala s Harrym. (25.12.2010)
sissv
Přečteno rychle, ale je to strašně nudná, chudá knížka. Četla jsem ji v češtině a překlad je úděsný, myslím, že se s originálem dalo vypořádat lépe. Samotný děj? Jeden konflikt? Tohle vyvolává davové šílenství?! :D Hlavní "hrdinka" mi hodně lezla na nervy. ;o) (06.12.2010)
Amelie
jednoduchost pribehu i formy na maximu... chvilemi nesmyslne zvatlani... hrdinka - toatalne duta astmaticka. omg... po precteni a shlednuti filmu mam pocit, ze to byl naprosto ztraceny cas meho draheho zivota... a at mi nikdo nerika, ze na tom mam plnou hubu kecu, kdyz jsem to necetla... ja to cetla a citim se jako hrdinka, ze to na me nezanechalo nasledky. nechapu, ze to muze mit jeste dalsi tri pokracovani... ale ja se nebojim, ja jedu dal (03.12.2010)
vodnicka
"Och, jak je krásný, jak je dokonalý, jak je bílý ten můj čumáček... bla bla" brabantila blboučká bledá Bella. (Tak a je to venku.) Knížka se čte docela dobře, ale prostě jen čtete... Přemýšlíte maximálně nad tím, jestli to všechno ústřední hrdinka a MEYER myslí opravdu vážně. Můj celkový dojem z knížky špatný, ze zajímavého příběhu se tedy dalo vytěžit o moc více. Překlad nedobrý.

Knihy jsem si koupila pouze kvůli seminárce. Všechny čtyři byly za dva týdny přelouskány. A ta čtvrtá je teda vrchol jak se patří... že se do něj autorka vůbec pouštěla. Jen komerce. (21.11.2010)
Pande
Fakt jsem se dost pobavil u komentářů (hlavně u Rockwoodového) a to mi stačí.
Knihu jsem nečetl a číst ani nehodlám.Radši budu věnovat čas něčemu hodnotnějšímu.
Z Paulhunterových úryvků jsem pochopil o co jde a to bych asi "nedal". (12.11.2010)
CharlieJane
O téhle knize jsem četla již v roce 2005, kdy vyšlo její první vydání v ČR. Jelikož jsem neměla moc času, pozapoměla jsem na ni a znovu jsem si vzpoměla, až když jsem ji našla v knihkupetství, na konci srpna 2008. Nevěděla jsem, že se podle ní točí film ani to, co tím způsobí. Horečka jménem Stmívání vznikla tím, že Meyerová umí popsat postavy tak, že se s nimi člověk lehce ztotožní a ožívají mu před očima a tím, že knihy, jsou velmi čtivé (vyjima Rozbřesku, který je v některých pasážích až žalostně nudný). Věty o tom jak je Edward krásný (atd.), mi brzy přišly otravné. Vadilo mi, jak je Bella naivní a hloupá, v některých pasážích. Každopádně v každé knize, mám pár stránek ke kterým se ráda vracím. Dále bych ráda řekla, že to není vrcholně dokonalé dílo, je průměrné a český překlad je otřesný. Myslím, že síla knihy je v tom, že většina holek má sen o krásném, silném klukovi s dokonalou postavou jenž by pro ně třeba i zemřel a tato kniha jim to poskytuje. Jenže dokáží tyhle holky ještě rozeznat realitu od fantezie? Pokud šílí s Pattinsona, chtějí vypadat jako Kirsten, pak asi ne. (07.11.2010)
denise.spring
Andrys - četla jsem ji. co více chceš k tomu říci? tu knihu zkazil film. ale taky bez filmu, by o knihu nebyl zájem...
Jestli tě to urazilo, tak se omlouvám ;) ale já znám jenom takovýty ječící holky při pohledu na Pattinsna a podobné... chovají se jak Barbieny a ve všem chtějí být stejné jako Bella. Nesetkala jsem se s inteligentním člověkem, kterýmu by se kniha líbila, tak seš možná první ;) můj názor ale nic nezmění, mám pro ty věty více důvodu, než jen nesnášenlivost...
astranka
Takže něco od starší generace...film se mi líbil, kniha je psaná pro dospívající mládež...A naše dospívající mládež, která přispívá svými komentáři ke knihám, by měla více času věnovat českému jazyku...
Gabrrrielle
Nejdřív jsem viděla film, který mě teda vůbec nenadchl. Pak jsem dostala knížku. Popravdě řečeno přišlo mi to jako tr zamilovanej román jako každej jinej. Celkem mě tam nudily ty věčný řeči o tý Cullenovo kráse, které byli snad v 95% téhle knížky. Ale zase na druhou stranu má určitě spisovatelka na to talent, bylo to celkem poutavý, i když na můj vkus moc přeslazený.
Nechápu tu manii o kolo tý knížky.
Alix
O "Stmívání" jsem poprvé uslyšela v pořadu ČT1, Kniha mého srdce a s údivem jsem sledovala, jak jí čile přibývají hlasy. Ječící fanynky ve videoklipu mne skoro vyděsily a když každá z nich překoktala pár řádků v knize, řekla jsem si, že musím zjistit, jaký skvost se pod titulem skrývá. Abych byla objektivní, čte se to dobře. Stránky se tak nějak hladce obracejí, nic se neděje, Bella se chová jako hloupá ovce, Edward s ní pořád nechce nic mít, ale pořád se kolem ní motá, celou dobu se nestane vůbec nic, co by člověka překvapilo, popisy Edwardovy krásy mi už pak šly notně na nervy a tak jsem tak nějak doškobrtala do konce. Určitě je to kniha pro náctileté dívky, proč ne? Akorát jsem nepochopila, proč je kolem toho takový humbuk. Prostě tuctová kniha o lásce, okořeněná trošku pozměněnou upírskou tématikou. Další díly číst nemusím, pro mne je to ztráta času, ale pokud má někdo opravdu silné nervy, doporučuji přečíst pozpátku diskuzi na knihasrdce.cz. Tam jsem se teprve dověděla, jaký literární poklad kniha je a jaký jsem kulturní ignorant, že jsem ji nepochopila. Věty typu: Kniha je úpe bezva a lofinkám Edwarda, jsou proti tomu procházka růžovým sadem.
Andrys
Denise...: ty jsi tu knihu četla? Vážně by mě to zajímalo. Protože kdyby ne, neměla by být tato kniha tebou hodnocena. Pokud jo, tak se tě ptám, zda i ve svém věku nosíš pleny, které si sama neumíš vyměnit :). Zřejmě to beru osobně, ale mohu Ti říct, že já pleny nenosím a malému dítěti bych je zvládla vyměnit s přehledem a i tak jsem knihy z této tetralogie četla.

Netvrdím, že kniha není prostá a Bella by potřebovala, aby s ní někdo pořádně zatřástl a ona se přestala opakovat a začala víc používat obsah dutiny lebeční. Ale netvrďte mi, že jste nevěděli, že kniha taková bude. Je to pro malé holky (zřejmě 12), tak co čekat? Kdybych si chtěla přečíst knihu, která se tváří solidně a vyklubalo by se z ní toto, tak bych byla oprávněně rozhořčena. Ale já věděla co budu číst, tak proč být překvapená?
denise.spring
mě ty úryvky přijdou jak z dětské knížky, nebo z knížky pro pubertální děvčata, která nemyslí na nic jiného, než jsou kluci...
paulhunter
(obsahuje SPOILERY)

Stmívání jsem si přečetl jen z toho důvodu, abych se sám na vlastní kůži přesvědčil o jeho
---("Bylo těžké uvěřit, že někdo tak krásný může být skutečný.")---
kvalitách / nekvalitách. Hned na začátku musím říct: Není to odpad, je to ale hodně průměrný
---("Nebyla to vážně jeho chyba, že měl tak neodolatelný hlas.")---
román. Originalita Stmívání spočívá v úplném překopání mýtů o upírech, neboť zde vystupují
---("Jeho křišťálově průzračné topazové oči byly pronikavé.")---
jako krásné a ve všech směrech dokonalé, nebojím se říct božské, bytosti, jejichž jedinou
---("Nedokázala jsem si představit, že by anděl mohl být půvabnější.")---
stinnou stránkou je závislost na krvi. Cullenovi se navíc závislost naučili kontrolovat a ve svém
---("Mávla jsem rukou k němu, abych poukázala na všechnu tu jeho ohromující dokonalost.")---
jídelníčku vyměnili lidskou krev za zvířecí, čímž se vědomě připravili o lahodný požitek. To by se
---("Nebylo na něm nic, co by se dalo zlepšit.")---
dalo přirovnat k pocitu, když máte obrovskou chuť na BigMac a místo toho si vezmete suchou
---("Nedokázala jsem si představit, že by anděl mohl být půvabnější.")---
housku. Co ale ubližuje příběhu nejvíc, je budování příběhu, často se opakující a dětinské
---("Usmál se na mě svým pokřiveným úsměvem, který mi zastavil dech i srdce.")---
rozhovory (ale ne, ale ano, musím Edwarde, nesmíš Bello, mám tě ráda, něměla bys, jsem
---("Nepřipadá v úvahu, že by toto božské stvoření bylo určeno pro mě.")---
příliš nebezpečný), přehnané reakce postav - asi ani nemusím říkat, kolikrát Bella ztratila dech,
---("...pod rozepnutou košilí byla vidět jeho nádherně modelovaná, zářící hruď.")---
přestala dýchat, kolikrát se Edward zakřenil atd. Někdo by mohl říct, že je příběh dobře napsaný,
---("Jeho andělská tvář byla jenom pár centimetrů od mojí..")---
čtivý a rychle ubíhá. Souhlasím pouze s třetím tvrzením; dá se to zfouknout za chvíli, což ale
---("Usmíval se, byl uvolněný – a jako obvykle, mučivě dokonalý a krásný.")---
připisuji jednoduchému ději a stylu vyprávění, u kterého člověk nemusí ani trochu přemýšlet.
---("...svou krásou podobný řeckému bohu – stál Edward..")----
Druhá polovina knihy je lepší, ale zato vyšperkovaná pár nelogičnostmi v chování, které se podle
---("Snažila jsem se nedat se unášet jeho dokonalostí, ale častokrát jsem uklouzla.")---
mě nedají přehlédnout. Samotné vyvrcholení příběhu nezní moc věrohodně a už vůbec není
---("Přemítala jsem, jestli má ponětí, jaký má sexy hlas..")---
originální, škoda. Proč tedy říkám lepší? Hodně lidí píše, že knihu odložila po několika stranách
---("Natáhl se přes stůl, aby mi zvedl bradu studeným, něžným prstem..")---
a je jasné proč - Stmívání je natolik řízlé červenou knihovnou, že se ani nedivím, kolik odradí a
---("Cítila jsem nesnesitelně sladkou vůni vycházející z jeho hrudi.")---
znechutí čtenářů. Pokud tedy máte celkově na milostné románky a neustálé popisy Edwardovy
---("Úsměv zmizel a jeho nebeský obličej byl najednou vážný.")---
dokonalosti chuť, hurá do Stmívání. Já toho měl docela plné zuby. Taky už máte?
denise.spring
zkráceně - tuto knihu nenávidím. nikdo můj názor nezmění. mám s tím, jak může člověka ovlivnit, zkušenost u člověka, kterého jsem znala, ale od té doby se úplně změnil, co si přečetl tuto hanebnou knihu.
Rockwood
První co je zde zarážející a smutné je, že na profilu této knihy je tolik komentářů a nikde jinde, u lepších a kvalitnějších knih je sotva jeden a kolikrát ani to ne.

Tak přejdeme ke kritice a nadávkám, i když je to zbytečné, protože většina neblahé kritiky, kterou mám na srdci, už tu padla.

Ta kniha je děs. Opravdu děs, urážka čtenáře, urážka inteligentního člověka. Prvně jsem z donucení viděl první film… po zhlédnutí filmu se moje nechutenství natolik znásobilo, že už to přešlo skoro do alergie. Pro mě to bylo nepochopitelné, jak něco takového může být tak populární. Ale když se tak rozhlédnu po dnešním světě, není se čemu divit. Odraz lidské inteligence.

No, ale abych byl dobře informován a připraven a aby mi nikdo nemohl říct, že kritizuji něco, co neznám, tak jsem se rozhodl, že si to celé přečtu. Věděl jsem, že to budou muka, ale že tak velká, to jsem netušil a začal jsem zatloukat hřebíky do krucifixu (obrazně řečeno). Všichni, se kterýma jsem se o tom bavil a kteří byli nadšeni, mi říkali, že kniha je mnohem lepší, než film. Doufal jsem to, leč marně. Veškerá debilita filmu byl pouhý záblesk pravé debility originálu.

Vezmeme to postupně, co si pamatuji. Veškeré pohoršení a výtky by byly na jednu knihu, kdybych si je pamatoval, ale už je to nějaká chvilka, takže si nepamatuju vše a nechci tu zahltit komentáře.

Bella je úchylná. Já skutečně nevím, jak si Meyerová představuje vyobrazení boha v soše, ale i kdyby tam byla bůhví jak sexy smyslná bohyně, nebudu ze sochy tak odvařený. Jednak je to jen socha a jednak všichni snad víme, jak ty sochy vypadají ošklivě, i když se jedná o boha veškeré krásy vesmíru. No… celá kniha není o lásce, ale naprostém teenagerském oblouznění. Několikrát znásobené. V sedmnácti být natolik oblouzněný a vědět že to je láska vesmírná, láska až za hrob a kdesi cosi… děs. A to nemluvě o stavech Belly. Já teda nevím, ale mě by k smrti rozčilovalo, kdybych se udělal z jakéhokoliv pohybu svého protějšku. Tohle mi fakt nejvíc kazilo čtení, co stránka to náběh na infarkt. Co stránka, to Edwardovy chladné dotyky jako od sochy (ach jak vzrušující) a po každém doteku zástava činnosti srdce… nemožnost dýchat… je tohle vůbec normální? Já jsem asi barbar, naprostý citový neznaboh. Ale tohle bylo maximálně přehnané.

No nebo taky postřeh jak sviň… Éďa se vyhýbal Belle, protože mu tak nehorázně voněla, že by ji na místě sežral… No co, ostatní kolem něj nevadí, on chce jen Bellu, ostatní by nesežral. Peace 4Ever! A pak, když se udála ta strašně romantická scéna, kdy Bella předvedla další úchylku, a sice lásku k diamantům (ale ne tu typicky ženskou lásku ke šperkům, ale láska, budoucnost a děti) tak nám Éďa řekne, že může zadržet dech, na jak dlouho chce, snad i do nekonečna, ale proč by to dělal, že se nechce ochuzovat o veškeré vůně a pachy… nechápu.

No co, kniha je to opravdu hrozná. Jak příběhem, tak i zpracováním. Samozřejmě, že zpracování asi byla chyba překladu, který byl opravdu otřesný. Ale zase na druhou stranu bych řekl, že i originál nebyl nějak zásadně lepší, protože překlad není vše, že.

Opakující fráze, opakující slova, slovní zásoba nic moc. Jestli tohle je nejlepší kniha a nejtěžší romantika pro teenagery, pak je to dost smutný. Jako je pěkné, že tohle donutilo spoustu mladých ke čtení, ale zase na druhou stranu je rozdíl mezi startem a koncem. Někoho (a věřím, že málokoho) to nastartovalo a dal se na četbu dál a postupem času zjišťoval, že to Stmívání přeci jen není tak dobrý jak se ze začátku zdálo. Jiného to nastartovalo tím způsobem, že to přečetl, označil za úplně nejlepší literární dílo a tím veškerá touha po ostatních dílech skončila a dotyčný zůstává jen u stmívání s naivní představou, že nic lepšího už neexistuje.

Sečteno podtrženo, jedná se o hroznou knihu s hrozným příběhem a stejně tak hrozným zpracováním. Čekal jsem, že kniha bude alespoň lepší, když je tolik oplývaná.
Kačí-xxx
Já, jako milovnice fantazy románů, upírů a vlkodlaků jsem s knihou spokojena. Samozdřejmě. bych autorce taky něco vytkla, ale myslím, že to jsou takové detaily, že to ani nemá smysl. Ze začátku jsem knihu četla jen z dlvodu, že ve filmu hrál můj tehdejší oblíbený herec Robert pattison (který se podle mě velmi změnil a už mi sympatický není).
I přesto jsem se dočetla tak do čtvrtky knížky a v té chvíli mě to konečně začalo bavit! Nemohla jsem se od ní odthrhnout a troufám si říct, že se jedná o velmi dobrou knížku na zabití nudy...
Lucvinka
Nejprve jsem viděla film..líbil se mi. Potom jsem četla knihu..lepší jak film. 4lověk to přečte jedním dechem :-)
eleonen
Knížku mi půjčila kamarádka a je z ní nadšená, slíbila jsem ji, že si ji také přečtu. Právě jsem dočetla (už poněkolíkáté) Egyptana Sinuheta, po této knížce se mi těžko začíná číst něco nového, protože mi všechno připadá strašně průměrné. Na Stmívání jsou tak rozdílné názory, že to ve mně probudilo zvědavost. Nicméně neočekávám příliš.
.
.
.
Tak jsem ji dočetla a musím říct, že jsem se nespletla. Nenadchla. Čte se velice rychle, je psaná poutavě, ale jednouduše. Nic hlubokomyslného. Mánie, která kolem této ságy vypukla se mi rozhodně vyhnula, nicméně musím říct, že to má alespon dobrý vliv na teenagery, a to ten, že snad začnou o trochu víc číst :-)
LilyFair
S touto knihou jsem měla zprvu velké pochyby. Zase nějakej další připitomělej román pro dospívající děvčata (jsem sice taky teenager, ale dívči romány nějak nemusím). Dělal se kolem toho velkej rozruch, ale mě to nechávalo chladnou. Nakonec mě ale kamárádka tuto knihu pŕímo vnutila a já ji začala číst. A abych řekla pravdu, nebylo to zas TAK hrozné jak jsem očekávala (a to nejsem fanynka románků). Tato kniha měla akci, a dobře se četla. Ano, děj byl někdy promitivní, ale Stephenie Meyerová je dobrá spisovatelka a to je velká přednost této knihy. Je velice čtivá. Pro naprosté odpůrce románů ale naprosto nevhodná. Jinak ji dopuručuji. Není to takový další románek pro holky.
Selhan
Bohové, tohle bylo myšleno vážně? Již od přečtení anotace jsem věděl, že tohle není nic pro mě. Jenže pak se z toho stal hit a mne přemluvila zvědavost. A teď nevím, jestli je to s tím lidstvem tak vážně, nebo jsem četl nějakou jinou verzi... Ta kniha je otřesná. Pravda, jedno musím uznat, čte se jedním dechem, tohle autorka umí, jenže když to překonáte a zpomalíte, začnete si všímat například neustále se opakujících slov. Jenže potom je tu děj. A hlavní hrdinka která je, pardon, tak neskutečně BLBÁ, že kdyby ta knížka nebyla zapůjčená, tak jí asi roztrhám! Kéž by tak Edward potkal nějakého Malkaviana...
yloveiou
Občas si ráda přečtu takovou knihu.Podle mne je spíše na odlhečení-snadné a lehké čtení,které shltnete za den.
Podle mě jí hodně uškodila kvalita překladu,chtěla bych si přečíst originál,abych věděla kde je chyba.
Jazykově a po odborné stránce nijak kvalitní.
jollie
Nejprve jsem viděla film...............nijak mě neoslovil, ale přečetla jsem si knihu...............a následovala cesta do knihkupectví pro zbylé tři díly :-D.
bajuneshca
Ja jsem nejdrive videla film, o kterem vsichni tak basnili. Nezdalo se mi to nic moc, ale potom jsem si precetla knizku a moc se mi libila. Hlavne jsem spoustu veci, ktere nebyly ve filmu vysvetleny pochopila. Precetla jsem i dvojku a trojku, na ktere jsem potom byla v kine a hned jsem ten film brala uplne jinak, kdyz uz jsem vedela o co jde =) ted ctu ctyrku a tesim se az bude v kine =)
Lucifereeek
dlouho jsem odolávala, ale nakonec jsem shlédla film, a musím říct, že mě příjemně překvapil, takže na řadu přišla knížka, podle mě je knížka řešena daleko líp, těžko se od té knihy dá odtrhnout (alespoň mě) :) a už se těším na další díl, který si určitě přečtu. :)
tan
Tak pro začátka a aby bylo jasno - knihu jsem přečetla celou. Nevím, který zlý duch mě posedl, když jsem si TO koupila v knihkupectví, chybama se člověk učí. Poučila jsem se velmi. Poučila jsem se v tom, že ne každá kniha, kde vystupuje upír jest kulhánkovina, že můj život špatně byl žit, neb lásku svou jsem v 17 letech nenašla (ach, och, Edwarde, ich), že uchichtnutí se (a že to hlavní hrdinka udělá téměř na každé stránce) je běžným lidským projevem všelikých vnitřních pochodů, že sebeobětování je první a zákládní projev doznívající puberty (o tom to snad celé je, ne?), že být outsider je vlastně in, že nemám kupovat knihy v náhlém pomatení smyslů. Asi to daruji bratrovi k narozeninám, jen ať se chlapec poučí o něžném dívčím srdci. Dávám za 1* a to jen proto, že obálka měla barvu zelenou, ne růžovou (možná některý z dalších dílů).
Senza Jenka
Není to zázrak, ale ani odpad. Film je slabým odvarem knihy a kdo ji posuzuje podle něj, dost se plete. Také nechápu, jak někdo mohl ohodnotit celou knihu podle prvních slov či prvních dvou stránek - tak prostě napíšu, že mě nezaujala a tečka. Nemusím se předhánět v negativech, obzvlášť když nevím, o čem mluvím, že?!!!
Díky filmu dostal příběh zprofanované přízvisko "sága" a také vzbudil větší pozornost, než kdyby vyšel jenom knižně (i Harry Potter by bez filmu měl jen poloviční popularitu). Lidé se rozdělili na dva tábory - milovníky a odpůrce a u mnoha z nich - na obou stranách - je to jen póza. Lidičky, napište, z jakého důvodu se Vám líbila nebo nelíbila (jazyk, téma, dialogy, spád...) a pózy, si nechte pro fotografa!
Verry
Ale jo knížka lepší než film je to super, když se do tý knížky začtete tak je to upe bezva =) tak stejný jako když se zakoukáte do filmu =)
Kituska
Lidé, co tu knihu nikdy nečetli, ji často odsuzují. Také jsem si myslela, že jde jen o stupidní dívčí románek, ale spletla jsem se. Knihu jsem začala číst spíše ze zvědavosti a opravdu mě nadchla. Nemohla jsem ji přestat číst a celou knihu jsem přečetla za jeden den. Film se opravdu nepovedl, vůbec nevystihuje atmosféru knihy a je to škoda. Film akorát utvrdí negativní názory na knihu.
janie
Dřív ( po prvním přečtení) jsem si myslela, že je to absolutně boží kniha. Pak jsem ale našla jiné a mnohem lepší knihy, než je tahle. Stále ovšem Stephenii obdivojí, že něco takového dokázala
Vera.sarance
Na tohle musí mít člověk prostě vyloženě chuť.Nebudu si vymýšlet, stránku a půl jsem pubertálně přemýšlela, jak to ta Belluše má užasný,chodit s takovým "božským klukem" (Nějáký upír?No tak, koho to zajímá, je pěknej a hodnej a "stráášně" ji miluje,na ničem jiném přece nezáleží:D), ale pak ona byla čím dál tím nudnější a blbější a Eda se pořád a pořád opakoval.Nebylo to vůbec špatný,ale taky to nebylo vůbec dobrý.
lionelka
Velmi dobrý příběh.... Výborně se čte... a je o 100 % lepší než film... Kdo myslí že je pro pubertální holky..- tak se plete...
Frakira
Tak jako se občas podívám na romantickou komedii, abych si vyčistila hlavu, tak si prostě občas potřebuju přečíst nějakou oddychovku. Tahle je jednoduchá, neurazí, je hooodně přeceňovaná, (oproti filmu je to ale duchaplný skvost)...no a co, tak jsem si ji přečetla ;)
Saruman
Hypergalaktický literární kýč, který si svými rádobymyšlenkářskými pochody snaží hrát na děsně chytrý, na což mu bohužel hromada lidí skočila. Ostuda!
Matsu czech
Po předčtení 20ti stránek jsem to hodil do koše takovej brak až se mi chtělo zvracet!(knížka jen pro pubertální malí holčičky)
Ruw
Vydržel jsem 50 stránek a asi bych dočetl až do konce bez toho, abych utrpěl výraznější mentální trauma. Jenže proč riskovat a ztrácet čas, když je kolem tolik jiných zajímavých knížek? Na druhou stranu lepší, když holčičky čtou alespoň něco. Třeba časem zmoudří a přesedlají na opravdovou kvalitu (jak tu již padlo).
Alassea
romantická slátanina...někdo tuhle sérii miluje, někdo ji nemůže ani cítit.....ve mně nezanechala žádný dramatický dojem, takže nemá cenu ani o ní přemýšlet
zuzis
Literární odpad.
Qasa
str. 405: 
"No ... předpokládala jsem, že jde o nějakou ... událost. Ale nenapadlo mě, že to bude nějaká banální lidská záležitost ... stužkovací slavnost!" ušklíbla jsem se. 
"Lidská?" zeptal se bezvýrazně. Zachytil se klíčového slova. 
Sklopila jsem pohled na své šaty a pohrávala si v prstech s kouskem šifonu. Mlčky čekal. 
"Dobře," vyhrkla jsem. "Takže jsem doufala, že sis to třeba rozmyslel ... že mě nakonec přece jen změníš." 
Přes obličej mu přeběhl tucet emocí. Některé jsem poznala: hněv ... bolest... a pak se zdálo, že se sebral a zatvářil se pobaveně. 
"Ty sis myslela, že je to událost, kdy se vyžaduje společenský oděv, ano?" žertoval a dotkl se přitom klopy svého smokingového saka. 
Zamračila jsem se, abych skryla své rozpaky. "Nevím, jak tyhle věci fungují. Mně se to alespoň zdá rozumnější než stužkovací slavnost." Pořád se usmíval. 
"To není legrace," řekla jsem. 
"Ne, máš pravdu, není," souhlasil a jeho úsměv pohasl."Radši bych to ovšem považoval za vtip, než abych věřil, že to myslíš vážně." 
"Ale já jsem vážná." 
Zhluboka si povzdechl. "Já vím. A opravdu to chceš?" 
Do očí se mu vrátila bolest. Kousla jsem se do rtu a přikývla. 
"Tak rozhodnutá, aby tohle byl konec," zamumlal téměř pro sebe, "aby tohle byl soumrak tvého života, ačkoliv tvůj život sotva začal. Jsi odhodlaná všeho se vzdát." 
"Není to konec, je to začátek," nesouhlasila jsem šeptem. 
Mayanea
,,....Nikdy jsem moc nepřemýšlela nad tím, jak umřu – ačkoliv během posledních pár měsíců bych k tomu měla dostatek důvodů – ale i kdybych o tom přemýšlela, takhle bych si to nikdy nepředstavovala.
Zírala jsem bez dechu přes dlouhou místnost do tmavých očí lovce, který mi můj pohled přívětivě opětoval.
Bylo přece dobré zemřít, vyměnit svůj život za život člověka, kterého mám ráda. Dokonce šlechetné. To by mělo stát za uvážení.
Věděla jsem, že kdybych nikdy nepřijela do Forks, nemusela jsem teď čelit smrti. Ale i když jsem byla tak vyděšená, přesto jsem toho rozhodnutí nedokázala litovat. Když vám život nabízí sen naprosto za hranicemi vašich největších očekávání, není rozumné truchlit, když nadejde jeho konec.
Lovec se přátelsky usmál a pomalým krokem se přiblížil, aby mě zabil...."
_____________________________________________________________________

Jak Yötua, tak FilipBednar mi vzal slova, přečetla jsem prvních pár stran v knihkupectví a brala to úprkem do knihovny pro Pratchetta, abych se trochu uklidnila. Vyrojila se celá řada lidí, kteří se chlubí tím, kolikrát už to přečetli. Také jsem některé knížky četla několikrát, ale jen v případě, kdy jsem čekala na další část nebo jsem to potřebovala pochopit a vstřebat lépe. A ještě "once-upon-a-time" čtenáři, pro které je Twilight série prvním vážnějším počinem, ach jo. Ke srovnání s HP - je to PODOBNÉ, jenže Potter má krásnější atmosféru (Anglii a tamější počasí prostě žeru, snad mě chápete), je tam magie (kterou v knihách ocením, viz Neviditelná univerzita nebo paní Yennefer) a nepřijde mi to napsané za jeden večer jako TOTO. No a teď po mně všichni začněte házet rajčata. Budu se ale krutě bránit, zavolám si na pomoc Velkého Drusse z Legendy .... :-D


EDIT PRO TY, KTEŘÍ SEM DOLŮ ZABLOUDÍ :
Sehnala jsem si tu knížku jako e-book, ačkoli to normálně nedělám. A snažila jsem se zapomenout na všechno to, co jsem zažívala v knihkupectví a při pohledu na lidi, kteří to zelené cosi louskali v mnohem půvabnější plzeňské tramvaji.
P R O S T Ě T O N E Š L O ! ! ! ! ! !
Ta nuda. Bellí přijede do Forks. Jde do školy. Tam se píchne do prstu. A Edí z toho málem umře. Pak se potkají v jídelně. A pak jde Bellí domů a furt na něj myslí. A pak už to Mája vzdala.
Ten úryvek, který je nahoře, mně naprosto dostal svou stupiditou. Mám sice věk na to, abych byla naivní, ale NE TAKHLE, TAKHLE PROSÍM NE. NETRESTEJTE NEBOHOU MÁJU.
Já taky píšu. Nevím, zda to kdy vydám, ale baví mně to. Možná se to něterému kritikovi bude zdát stejně brakoidní. Ať si je, ale nikdy, NIKDY nedopustím, aby se moje příběhy snížily na tuhle úroveň a zavřely se do téhle krabičky. Když upír, tak pořádnej, když láska, tak jo, ale zajímavější a KDYŽ UPÍR, TAK KULHÁNEK.
[Hauk].
Yötua
2 stránky - tolik stačilo k absolutnímu odsouzení téhle knížky. Ano styl autorky je opravdu dost stupidní jak už zmínili přede mnou - A to je hlavní důvod proč bych tuhle slátaninu nikdy nemohl dočíst do konce.

Dalším důvodem k nečtení by byl děj, ale to nedokážu objektivně posoudit - přece jen nejsem náctiletá fanynka super cool romanťáků, ale náctiletý fanoušek staré dobré science fiction a fantasy (Sapkowski, Asimov...).

O tom co si myslím o každém kdo by chtěl přirovnávat Stmívání k Harry Potterovi se radši nebudu rozepisovat.

Ze začátku mě trochu zarazilo tolik kladných komentářů na tuhle knížku, ale ono se stačí podívat na nick každého komentátora a hned je jasné odkdu vítr vane :-).

Co se mi ale na Stmívání líbí je, že ke čtení přivedlo dnešní mladou generaci, která by jinak žádnou knížku dobrovolně neotevřela. Tak budu jen doufat, že časem dostanou rozum a začnou číst něco kvalitnějšího :-)
FilipBednar
Toto je opravdu hodně, hodně šílený a absurdní sen. Leda tak pro uřvané fanynky, typu ÁÁÁÁ, ÍÍÍÍ atd.,atd.
Bordelka
Není špatná, když chytne, tak nepustí, to uznávám. Ale prosím, srovávání s Harry Potterem?
Typ knížky do autobusu po hodně, hodně náročném týdnu ve škole/v práci. Výborně se při ní vymývá hlava.
terules
Jo tak tahle kniha mě nadchla...přečetla jsme ji jedním dechem, pro lidi co mají rádi tenhle žánr je spisovatelka nejlepší.
E.
Je to knížka, která lapne a nepustí, ale upřímně - nevím, jestli je to překladem, ale styl autorky je naprosto stupidní a až po cca 200 stránkám mi to přestalo vadit
wendullka
Je to nadherna knizka.Myslim si ze lip uz ani byt napsana nemohla.Vsem ji doporucuju....
wendysek95
prostě nějjjjj uplne moc se tesim na dalsi dily jak sem zacla cist uz sem nemohla prestat fakt bozi.
smudlysek
kniha a film úpa boží ale český dabing je tak trochu propadák
Lady Upiris
První díl je nejlepší.. třetí je dobrej.. čtvrtý jsem ještě nečetla ale druhý je naprostý propadák..no a film.. musim se přiznat že když jsem se poprvé dozvěděla že Stmívání bude zfilmované tak mě málem kleplo :D vim že filmy sou vždycky(nebo skoro vždycky) oproti knize hrozný! ze začátku se mi film fakt ani nelíbil ale už jsem si zvykla.. ;)
Arey
Souhlasím. Úžasně popsaná láska mezi Bellou a Edwardem.
Eileen281
Miluju i knihu i film. Vážně prvotřídní!
klear
V současné době má nejoblíbenější knížka. Tedy ne jen tato knížka, miluji celou ságu. Nezapomnete, ze ještě existuje kniha Midnight Sun - Půlnoční slunce ( tedy ne celá kniha, je to jen kousek) - Stmívání, ale tentokrát v pohledu Edwarda. V jeho podání příběh nabývá úžasných nových rozměrů. Je ke stažení na oficiálních stránkách autorky. Jinak film je také skvělý, Rober Pattionson zahrát Edwarda na jedničku, lépe vybrat nemohli. Jen to "veverkování" po stromech mi trochu sklamalo, to už bylo moc.
Nachci9
Ten film byl skvělej, já ho viděla asi 4krát!!!! A tu knihu jsem četla asi 8krát!!!!!
TtT09
Je to vážně úžasná kniha doporučuju všem kteří mají rádi romantiku a napětí celkem jednoduše jsem se do toho děje vžila.
cambha
Tahle kniha je fakt skvělá. Kdo ji načne nemůže přestat.

DatabazeKnih.cz na Facebooku DatabazeKnih.cz na Twitteru DatabazeKnih.cz na Google+