Sebevraždy panen

Sebevraždy panen https://www.databazeknih.cz/img/books/16_/165030/bmid_sebevrazdy-panen-lrO-165030.jpg 4 296 57

První román jednoho z nejoceňovanějších amerických spisovatelů současnosti, autora bestsellerů Hermafrodit a Hra o manželství. Podmanivý příběh pozoruhodných, předčasně zemřelých sester Lisbonových je vyprávěn s něhou i humorem. Když matka pouštěla svých pět dcer na jediné rande jejich života, všechno se zdálo být téměř v pořádku, přestože tragédie visela ve vzduchu. Na záhadné dívky vzpomínají dvacet let po jejich úmrtí chlapci ze sousedství. Tehdy, v křehkém období dospívání, je obdivovali a zbožňovali a ještě po tak dlouhé době si vybavují útržkovité podrobnosti, které s nimi mají spojené: podprsenku promiskuitní Lux přehozenou přes krucifix, úchvatné vzezření sester na plese, dům, který pozorovali z opačné strany rozpálené, ospalé ulice, aniž by tušili, že v něm dochází k postupnému rozpadu rodiny, jenž vyvrcholí vyhasnutím několika životů. Román dosáhl kultovního věhlasu a dočkal se také filmové podoby v režii Sofie Coppolové.... celý text

Literatura světová Romány
Vydáno: , Host
Originální název:

The Virgin Suicides , 1993


více info...

Přidat komentář

tereza0319
12.07.2023 4 z 5

Snaha autora o vtipnost mi občas připadala křečovitá, jinak bych dala pět hvězd.

Marsí5
08.01.2023

(SPOILER) Ach bože....
Asi tu budu za černou ovci nebo bílou vránu, ale tohle se mi vůbec nelíbilo... Já vlastně nevím, proč tohle někdo napsal.... :-/
Hned na začátku se dozvíme, že se všechny sestry nakonec zabijí. Stejně je to i s informací, že nikdo neví, co k tomu dívky dohnalo (když opomenu, jak se o ně nestarala ani vlastní matka). Popisy byly zdlouhavé a kromě několika okamžiků, kdy se v životě dívek něco dělo (např. maturitní ples), nezáživné a připadalo mi, že se opakují.
Film jsem viděla kdysi dávno a přišel mi o stupeň lepší než předloha... Pokud někdo měl potřebu něco takového psát, vystačila by dle mého povídka a nebylo třeba tak obsáhle rozebírat to NIC, co se v knize dozvíme...
S čistým svědomím bych tuhle knihu nemohla doporučit...


Syllvanium
17.10.2022 5 z 5

Melancholické vyprávění rozpadu a dobrovolném ukončení mladých životů dívek Lisbonových očima jejich stárnoucích spolužáků a obdivovatelů.
Příběh řeší těžké téma sebevražd mladistvých, ale nezvykle jej čtenáři předkládá skrze oči pozorovatelů celého děje, stárnoucích mužů, kteří v dobách svého mládí dívky bezmezně milovali a bázlivě pozorovali zpovzdálí. Skrze vzpomínky a výpovědi všech lidí, kterých se skon děvčat dotkl, se snaží poskládat obrázek z jednotlivých dílků, ale stále jim část obrázku uniká. Naši vypravěči vědí, že s postupujícími léty už nikdy nebude možné sestavit kompletní obraz událostí, které vedly sestry k sebevraždě, ale přesto se snaží hledat vodítka, která by jim poskytla nějaké vysvětlení či útěchu. Ale podobně jako ve skutečném životě, ani zde se čtenář nedozví skutečné motivy, které vedly sestry k jejich činu.
Utrpení každého člověka je subjektivní; odchod z vlastního života je volba každého jednotlivce. Je to akt sobeckosti? Nebo jde o akt z ryzí beznaděje? Kdo je za jejich smrt vlastně zodpovědný? Rodiče, kteří necítí žádnou vinu? Společnost, jejíž rozklad je zrcadlením smrti dívek? Kniha pokládá spoustu otázek, ale neposkytuje mnoho jednoznačných odpovědí - tak jako v reálném životě, i zde si musí na své odpovědi přijít čtenář sám. Tuto nejednoznačnost nepovažuji za vadu, naopak, tento detail dělá příběh reálnější a surovější.

Knihu všem zájemcům vřele doporučuji - příběh je navzdory tématice tklivý a něžný; je to tragédie, ano, ale tragédie podmanivá, zabarvená růžovou rtěnkou, zahalená snovou atmosférou, tragédie melancholická, popsaná barevnými propiskami snících dívek, které tíží beznaděj.

Nikotina
10.12.2021 5 z 5

Nikdy jsem nečetla knihu, která by ve mně vyvolala až tolik smíšených pocitů. I přes to, že styl psaní autora nebude vyhovovat každému, že tahle kniha není pro každého, já ji mohu s klidem v srdci doporučit všema deseti.
Děj je opravdu melancholický, proto by si měl každý rozmyslet, jestli je tato kniha právě pro něj (po dočtení knihy jsem se musela zamyslet nad popisem všech sebevražd - jako naprosto bezbolestného, uvolňujícího úkonu). Styl psaní, kdy staří mládenci vlastně vzpomínají na sestry Lisbonovy, je velmi zajímavý. I po letech je vidí, jako nepochopené bohyně, které viděly až příliš daleko, ale takové jsou za mě první lásky. Navždy idealizované.
Koneckonců můžu říct, že na tuhle knihu dlouho nezapomenu a určitě ji zařadím do repertoáru ‘co doporučit přátelům’.

jprst
05.12.2021 2 z 5

Tahle kniha mě příliš nezaujala, můj dojem z ní byl poněkud rozpačitý. Postavy jsou takové nijaké, ve značné části knihy se řeší dokola vlastně stále totéž, nudné popisy v podstatě ničeho brzdí děj až do samého závěru. Asi nejsem ten správný čtenář pro tento typ knih, tato mi prostě nesedla.

000nugatovej
06.09.2021 3 z 5

Zvláštní, trochu unylá atmosféra postupné destrukce... Tím, že už název navede čtenáře na trajektorii tragédie, není šance. Sledujeme postupný rozpad. Je celkový. Nezabrání mu ani náznaky systematizace dokladů a vzpomínek jejich chlapeckých ctitelů. Dívky mizí a "už nikdy nenalezneme dílky, z nichž bychom tyhle dívky mohli znovu poskládat." (str. 244) A je to o to depresivnější, že vlastně netušíme, proč se vše stalo. Ne, nemusí mít vše racionální zdůvodnění.

Veronika33
04.09.2021 3 z 5

Táto kniha nie je pre každého, príbeh bol silne melancholický až depresívny a písaný v náznakoch. Príbeh som prečítala a celkom som si ju aj užila, aj keď to nie je kniha, ktorú by som plánovala ešte niekedy čítať.

Copánie
05.08.2021 4 z 5

Kniha se četla dobře a splnila má očekávání. Doufala jsem však, že si třeba na konci příběhu autor najde alespoň malé okénko na to, aby nastínil původ Ceciliiných sebevražedných myšlenek. Možná by tak čtenáři umožnil sestry Lisbonovy a jejich činy více pochopit.

Greenfingers
19.12.2020 3 z 5

Autor svým osobitým stylem popisuje okolnosti, za kterých pětice sester spáchala sebevraždu. Vzpomínky chlapců - jejich spolužáků a tajných ctitelů jsou směsicí různých pocitů a postojů: najdeme zde nostalgii, místy neskrývaný obdiv, ale zejména snahu pochopit jaké důvody je vedly k tomu, aby skoncovaly se svými životy.
Knihu hodnotím jako lepší průměr, ve srovnání s Hermafroditem však její úroveň poněkud pokulhává.

Jorgito
18.03.2020 5 z 5

Další z top knih, zakázal bych některé knihy převádět do podoby filmu :)...dosti atypicky podaný příběh ze standardního amerického předměstí, které je někdy horší než naše vesnice...konec je naprosto úchvatný

LadyCharlene
19.08.2018 3 z 5

Muž popisuje pocity chlapců, kteří jsou správné americké předměstské drbny, co potřebují vědět vše o svých tajemných sousedkách, které ale ve své podstatě nijak výjimečné nebyly, a kteří se snaží pochopit pocity těchto dívek. Kniha je jedním dlouhým popisem, který je čtyřikrát přerušen dějem. Kdyby měla kniha o sto stran méně, ničemu by to neuškodilo, pocity chlapců se neustále opakují, podrobné popisy míst možná mají ve čtenáři vyvolat jakési vžití do děje, ale například pasáž s přestárlou italskou sousedkou čekající na smrt mi přišla vyloženě zbytečná. Pokud měla být kniha velkou polemikou o smrti, mládí a životě, nevím jestli se úplně povedla. Také mi přijde jako velká škoda fakt, že se chlapci neustále zmiňují o snímcích domů, dívek, relikvií, ale kniha nedisponuje žádnými ilustračními snímky. Když už působí jako sesbírané vyprávění z rozhovorů a fotek... No, čtenář je už tímto způsobem vtažen do děje, o životě sester víme akorát to, co si o nich vyprávěli jejich sousedi. Pokud si film správně pamatuji, tak ani kniha není žádným doplněním informací, ba možná naopak. K autorovi se nejspíš vracet nebudu, pozornost čtenáře při čtení knihy se podobá nestálému pulzu pacienta v kómatu. Začátek vás navnadí, pak nic, první sebevražda - pozornost stoupá, pak nic, ples - konečně zlom a pak celý rok nic, mrazivé finále, po kterém následuje zase nuda na předměstí, ze které vás zaručeně probudí dvě pravopisné hrubky nejtěžšího kalibru. Možná se nikdy nedozvíme skutečný důvod smrti Lisbonových dcer, ovšem pokud bych měla knihu číst znovu, nejspíš si to hodím taky...

Buchtolap
21.07.2018 5 z 5

To bylo něco! Čekala jsem že to bude mít rychlý spád, ale ono ne. Po rychlém začátku se prostředek knihy docela dlouho táhl a nakonec nám autor vyrazil dech závěrem.

KlariN
09.03.2018 5 z 5

Parádní nostalgické coming of age emo.

karolina5333
18.02.2018 2 z 5

Já absolutně nevím, jak hodnotit... Film jsem neviděla a asi jsem čekala něco trochu jiného. Víc drama, ale taky možnost víc sestry poznat. Ta kniha je pro mě strašný "bezpoinťák" nebo jsem já pointu nepochopila. A posedlost vyprávějících chlapců jejich sousedkami, mně připadá tak stejně chorobná jako sebevraždy. Nevím no, za mě ne, byť se to nečetlo špatně.

SSTknihy
12.02.2018 4 z 5

Stejně jako mnozí jiní jsem se i já s příběhem nejprve seznámila prostřednictvím filmu Sophie Coppoly a okamžitě si mě získal svou zvláštností. Kniha je psaná jako vzpomínky kluků ze sousedství, kteří sestry Lisbonovy znali, denně se s nimi stýkali, pozorovali je a díky jejich tragickému konci, jim navždy zůstaly v paměti. I po mnoha letech v nich zůstává ten zvláštní pocit namíchaný ze směsice nostalgie, útržků vzpomínek, zažloutlých fotografií, nádechu čehosi vzrušujícího, humoru a pocitu všudypřítomné tragédie. To vše spojené s rozjitřeným obdobím dospívání a probíhajícími změnami ve společnosti na přelomu 60. a 70 let. Velmi podmanivé.

Tejuš
24.11.2017 5 z 5

Myslela jsem, jaká jsem ostuda, že film jsem viděla alespoň dvacekrát za posledních deset let a ke knize jsem se dostala až teď, ale všimla jsem si, že u nás vyšla teprve před čtyřmi lety.
Jak film miluju, tak knížka se mi taky hrozně líbila. Musím dokonce říct, že to, co mi ve filmu i po tolika shlédnutí zůstávalo s otazníkem otevřené, to mi kniha zodpověděla.
V knížce se prostě číst mezi řádky dá, ve filmu je to trochu složitější:-)
Příběh jsem tedy znala, ale přečtení knihy mě ještě víc utvrdilo v mém názoru, že to je naprosto geniální.

Matty
07.10.2017 5 z 5

K Sebevraždám panen mne přivedl jednak dávno viděný (a tehdy zřejmě nepochopený) snímek Sofie Coppolové, jednak feministický zájem o "dívčí" záležitosti. Knihu sice napsal muž a navíc z výlučně mužské perspektivy, ale tím více jsme nuceni přemýšlet nejen nad titulním aktem, ale také nad "patriarchální" formou jeho prezentace, která sama o sobě podává podstatné sdělení (jak dívky vnímal vnější svět).

Třebaže je vyprávění podáno jako výsledek investigativní činnosti několika mužů, styl bohatý na lyrické popisy osob, prostředí a nálad, má daleko k věcnosti procedurálních detektivek. Celá kniha je vlastně hrou s žánrovými konvencemi, když nám již názvem prozrazuje svůj konec a pak namísto detailů vyšetřování rozkrývá vnitřní zmatení postav. Otázka, kterou si klademe od první stránky, tedy proč dívky spáchaly sebevraždy, není uspokojivě zodpovězena. O to víc ale nad možnými důvody musíme přemýšlet po dočtení.

Eugenides nám zúžením a subjektivitou vypravěčské perspektivy záměrně nedává návod, jak četná místa nedourčenosti zaplnit, po jaké linii vést interpretaci. Může tak jít "pouze" o příběh zachycující v nenucených črtách ztrátu nevinnosti (dívek, chlapců i Ameriky), inspirativnější mi ale přijde chápat Sebevraždy jako zamyšlení nad utvářením identity a genderovými rolemi, jejichž přijetí se od nás očekává. Proto jsou také vypravěčem muži jako skupina nikoli jeden jasně identifikovatelný hrdina. A proto také kniha více vypovídá o svých sebestředných vypravěčích, v podstatě vinících sestry za své neuspokojivé dospělé životy, než o zpovzdálí sledovaných dívkách, jež zůstávají až do konce mystériem, pouhými neurčitými a nikým nepochopenými přízraky. Pochopení nepřímo žádají od čtenáře, který snad bude vnímavější k tomu, že jsou v knize "dekódovány" téměř výlučně skrze svou sexualitu. Neměl jsem dojem, že by Eugenides nostalgické vypravěčské hledisko jednostranně obhajoval a nepřipouštěl čtení mezi řádky, při němž z knihy vyjdou jako oběti naopak sestry Lisbonovy, nikoli chlapci a muži, kteří si je (a jejich neposkvrněnost) neprávem přivlastnili.

Sebevraždy panen jsou knihou vyvolávající vedle posmutnělých vzpomínek na vlastní vykročení do světa dospělosti také úvahy nad konstruováním obrazů druhých nikoli na základě toho, jací jsou, ale jací by podle obecného mínění být měli. To jsou pouze dva z mnohých důvodů, proč chci znovu vidět film od Coppolové a proč Sebevraždy panen řadím do elitní kategorie knih k opětovnému přečtení.

Ssojka42
09.07.2017 3 z 5

Depresivní, dobře čtivá, kombinace chtíče, něhy, cynismu, naivity, bizarnosti, melancholie.

Kopretina
06.05.2017 1 z 5

Je napováženou číst tuto knihu, pokud nemáte téma v sobě zpracováno. Vtáhlo mě to do tajemna, já bych ho přímo nazvala styl ghotick (či jak se to píše). Kladla jsem si stále otázku, kdo je vlastně ten "divnej", matka určitě, sestry, to není jisté, ale ti kluci, co je neustále špehovali, i když měsíce holky nevycházely z domu, věděli o všem, co se za oknem šustlo, no je to normální? Tak si říkám, kde byla sociálka, úřady, policie, jak to, že to mohlo dojít tak daleko?
Základem příběhu je prvních pár stran, kde se zhruba sdělí, co se stalo a pak pár stran před poslední kapitolou, kde se to popíše v čase i místě. Po prvních stranách jsem měla tak děsivé sny, že je ani následující strany knihy nepředčily. Nejhodnotnější text je, dle mého názoru, na posledních dvou stranách knihy, kde je sebevražda pojmenovaná jako skutek sobectví, což je v knize ještě víc podtrhnuto, neboť sestry si pozvaly k těm svým diváky.

SteveP1
14.03.2017 4 z 5

Příběh je vyprávěn neurčitým vypravěčem, resp. skupinou dospívajících chlapců, žijících někde v sousedství rodiny pěti krásných dospívajících dívek, kteří po dobu jednoho roku fascinovaně sledují z povzdálí jejich život a kteří jsou, jako správní zamilovaní puberťáci, těmito dívkami přímo posedlí.
Je to napsáno velmi dobře, autor má výborný smysl pro detail a umí perfektně navodit a vykreslit depresivní, tajemnou a zasněnou atmosféru s nádechem erotična, a všudepřítomné dívčí nevinnosti a smyslnosti zároveň. Jeho styl je až poetický a něžný, takže máte chvílemi pocit, že snad ani nečtete, ale spíš sníte. Vyprávění v první osobě množného čísla je velice dobrý tah, dodává příběhu autentičnosti a věrohodnosti a dává mu podobu téměř dokumentární. Chvílemi jsem se ale neubránil pocitu zbytečné zdlouhavosti vyprávění.