Jeho království

Jeho království https://www.databazeknih.cz/img/books/38_/3805/jeho-kralovstvi-3805.jpg 5 541 84

Historický román Jeho království pojednává o jednom z nejdramatičtějších úseků lidských dějin – o ukřižování Ježíše Krista. Vypravěčem románu je Říman Marcus Manilius Mezentianus, otec hrdiny románu Nepřátelé lidstva, který před nešťastnou láskou k Tulii utíká do vřavy Jeruzaléma a stává se zde účastníkem dějů, jež trvale ovlivnily jeho život. Stává se přímým svědkem Ježíšovy smrti, je zasažen hloubkou jeho poselství a s detektivní posedlostí pátrá po smyslu jeho slov a činů, setkává se s jeho učedníky, matkou, Lazarem, uzdravenými a ostatními svědky zázračného Ježíšova vlivu na své součastníky. Poté, kdy je Petrem jako Říman vyloučen z řad vyvolených, nachází sám sebe v pokoře a dobrotě srdce. Waltari i v tomto díle mistrovsky přibližuje dávné děje a jejich kulturní a ideologické kořeny. Ožívají zde historické společenské reálie římského, egyptského, asyrského a židovského života. Průvodcem děje je opět vzdělaný nezávislý pozorovatel, který díky své schopnosti čistého a noblesního vztahu k lidské individualitě, je i pro dnešní čtenáře přitažlivým a přesvědčivým zprostředkovatelem dávných poselství o vznešenosti lidského údělu. Proto v jeho podání i vzdálená podobenství jsou aktuální naléhavou potřebou lásky a milosrdenství.... celý text

Žánr:
Literatura světová , Romány , Historické romány

Vydáno: , Český klub
Originální název:

Valtakunnan salaisuus , 1959


více info...

Přidat komentář
Andi
Andi
dnes 3 z 5

Waltari umí poutavě psát, každopádně má román sestupnou tendenci. Ze začátku mě čtení bavilo, ale zhruba od poloviny to začalo být pomalu nudné. Historicky nevěrohodné, jde opravdu jen o pěkný román.

slunicko1958
slunicko1958
17.10.2023 5 z 5

Váhám, kolika hvězdičkami mám tento román ohodnotit. Čtyři, nebo pět?

Tento román byl zpočátku velmi čtivý a zajímavý. Bavil mě. Pak přišla pasáž, která mě příliš nezaujala, jako bychom se točili pořád do kolečka. Vadilo mě, že hlavní hrdina neviděl to, co měl před očima. Závěr románu byl opět působivý.

Celkově je kniha velmi poučná, vhodná k zamyšlení nad různými tématy. Doporučila bych ji čtenářům, kteří se aspoň trochu orientují v Novém zákoně. Četba pak bude podle mého názoru snazší.


Paulus.1987
Paulus.1987
19.09.2023 5 z 5

Od Miky Waltariho jsem před mnoha lety četl pouze Egypťana Sinuheta a ačkoliv se mi tato kniha líbila, tehdy mě nenapadlo přečíst si některou z dalších autorových knih. Až nyní.

Především díky zdejšímu hodnocení se mi dostal do rukou skvělý historický román, který je něčím víc. Prostřednictvím hlavního hrdiny, který pátrá po Ježíšových skutcích a jejich významu, rozmlouvá s lidmi, kteří byli svědky Ježíšova konání, přičemž sám prochází vnitřní proměnou, má čtenář možnost zamyslet se nad pravou podstatou křesťanské víry a Kristova učení. Mnohem lépe to vystihli čtenáři v předchozích komentářích.

Krásné, zajímavé a obohacující čtení, které mohu i já doporučit. Rovněž chválím nádherný překlad Marty Hellmuthové.

miker.90
miker.90
23.08.2023 5 z 5

Knihu jsem si vybral jako "navazující dílo" na sérií "Já Claudius", kde se již psalo o nějaké podivné sektě a jakémsi filozofovi, co pobláznil lidi a říká si Ježíš, či jak.

Zatímco v Claudiovi se může člověk dočíst mnohé o příběhu Heroda, tak o Ježíši proběhne pouze pár zmínek. Waltari si naopak na tuto část historie posvítil důkladněji a mně dávalo náramnou logiku sáhnout po této knize jako "po třetí části" a dozvědět se zase další postřehy o době, kdy se psala historie ze zase jiné perspektivy.

No a po dočtení knihy "Jeho království" jsem si potvrdil, že se jednalo o dobrý nápad.

tatjana1737
tatjana1737
22.01.2023 4 z 5

Od Waltariho jsem kdysi četla Egypťana Sinuheta a tuším Pařížskou kravatu, které mi půjčil kamarád. Kravata mne příliš nezaujala, ale Sinuhet mne ohromil a ještě dlouho poté jsem čerpala znalosti tohoto období egyptských dějin právě z této knihy. Protože dlouhodobě trpím nedostatkem nápadů, co číst, sáhla jsem po Waltarim, na něhož mne přivedla hádanka soukromy v sekci Postava hledá autora. Vypůjčila jsem si rovnou i Pád Cařihradu, a protože se mi dle anotace zdál jako akčnější titul, rozhodla jsem se nejprve sáhnout po Ježíši Nazaretském, od něhož jsem si slibovala větší "nudu". Jak já se mýlila!

Knihu jsem začala číst v době Vánoc, tedy Ježíšových narozenin, i když na Velikonoce by to bylo stylovější. Hlavní hrdina přijíždí do Jeruzaléma v den, kdy byl Ježíš ukřižován a stává se svědkem jeho utrpení a smrti. Od dob gymnázia mám povědomí o velikonočních událostech roku 0 i o jednotlivých biblických postavách, přednášky doktora Dršky na UJEPu mi zas přiblížily dějiny raného křesťanství. Svého času jsem poslouchala Weberův muzikál a znám i Quo Vadis. Přesto si mne Waltariho líčení ihned získalo a i když se v knize toho vlastně mnoho neděje, četla jsem se zatajeným dechem, vychutnávala si jazyk vyprávění a oceňovala poznámky překladatelky (to už se dnes moc nevidí). Postavy apoštolů mi byly spíše nesympatické, ale překvapilo mne vykreslení žen. Nejkrásnější pro mne byla scéna u Šimona Kyrénského. Těšila jsem se na každý okamžik, kdy se v ději objeví Ježíš, a upřímně bych se nedivila tomu, kdyby se někdo jen na základě četby Jeho království rozhodl přijmout křest. Pro věřící musí být tato kniha ještě mnohem hlubším a intimnějším zážitkem.

Původně jsem myslela, že Jeho království je druhým dílem, v němž jsou líčeny Markovy osudy v Římě. Naopak jsem se dozvěděla, že existuje pokračování - a v něm snad najdu odpovědi na některé otázky, na které mi Waltari neodpověděl. (I když se bojím Markovy proměny.) Jednu hvězdičku nakonec ubírám za konec, který pro mne zůstal otevřeným a zanechal mne v nejistotě. Po celou dobu četby jsem byla frustrována Markovou „slepotou“, kdy volal po znameních, ale současně k nim byl naprosto slepý. Možná mne to frustrovalo tolik proto, že bych si i já na Markově místě hledala různé výmluvy a vysvětlení a rozumem tišila vše, co poznalo mé srdce.

Komentáře, které vystihují i mé pocity: witiko, má milá alekis, Bethanee, david9690, bekule, mirektrubak a GreenMagritte, která to vystihla větou: „Už jen tím, jak Marcus zkoumá víru, řeší její rozpory a samou vírou vlastně chápe osobní cestu k naplnění smyslu života.“


„(…) V těchto dnech ještě mluví Jeruzalém jenom o něm, ale ani nemůžeš tušit, jak krátká je paměť lidu. Jeho učedníci se rozprchnou po světě a vrátí se do svých domovů. Věř mi, za dvě léta si na něho nikdo ani nevzpomene.“

Medicka19
Medicka19
26.12.2022 5 z 5

Už dlouho ve mně nic nevzbudilo takové nadšení, takové "projasnění" ducha....

Pravdou je, že jsem knihu začala číst na poznávací cestě přímo v Jerusalémě a tak vše, co v ní je nabylo zcela reálných obrysu...

Úplně zapomenete, že jde o knihu, vstoupíte do děje a spolu se sympatickým Římanem balancujete na tenké hraně nového letopočtu...
Vše co se nám zdá tak jasné, muselo být pro všechny aktéry té převratné události velmi náročné...
Jaké to vlastně bylo?! Jaké to bylo stát u největších událostí v lidských dějinách....

Jak zde píše #Legens, kdykoli se v knize objeví Ježíš, stránky knihy září
Jak toto Mika dokázal, netuším...

GreenMagritte
GreenMagritte
15.12.2022 5 z 5

Kniha o Novém zákonu i pro ty, kteří nejsou věřící. Tak nějak bych tuhle knihu od Waltariho shrnula. Říman Marcus je svědkem ukřižování Krista v Jeruzalémě a vydá se na složitou cestu víry. Potkává jeho učedníky, snaží se pochopit "jeho království", svádí boj mezi svým filozofickým římským já a mužem, který zkrátka viděl a uvěřil.
.
Pro věřící bude mít tato kniha určitě hlubší význam, avšak určitě stojí za přečtení i pro ostatní. Už jen tím, jak Marcus zkoumá víru, řeší její rozpory a samou vírou vlastně chápe osobní cestu k naplnění smyslu života. Krásné je, jak podal Kristovy následovníky jako zmatené a tápající. Vystihl tím víru všeobecně (ne jen tu křesťanskou) jako ne pasivní přijímání nějakých pravd, ale osobní hledání, poznávání sebe sama i bolestné prozření. Že osobní víra není jen útěchou, ale klade na nás nároky, kterým se snažíme svým bytím dostát, že je to cesta osobního dozrávání a leckdy velmi těžká.
.
První část knihy pro mě měla větší dynamiku než druhá polovina, kde se to jen hemží hašteřivými ženami, které se snad všechny jmenují Marie. Osobně jsem si ale tuto knihu o víře užila a dozvěděla se i něco nového z Nového zákona. Nejvíce ve mně rezonoval příběh Šimona Kyrénského, který si spokojeně a spravedlivě žil, měl vše, po čem kdy toužil, dokud mu víra neobrátila život naruby. "Na zemi je tedy více, než vidí oko a než ruka ohmatá jako skutečné, i než lze měřit měrou nebo vážit vahami. To je strašné poznání."

madem
madem
14.06.2022 4 z 5

Ještě že jsem jako první četla Nepřátele lidstva. Nevěřila bych, že se mohl otec tak změnit se stářím. Tady ho vnímám, jako aktivního hrdinu hledajícího pravdu.

martin_aston
martin_aston
13.06.2022 5 z 5

Moja prvá kniha od Waltariho, prvá kniha z vydavateľstva Petrus. Perfektne vyladené. Luxusná obálka, kvalitný hrubý papier, a najmä skvelý príbeh.
Kniha pojednáva o prerode Rimana Marca, spôsobenom stretnutím s umučeným Ježišom, na pozadí plasticky vykresleného antického Izraela pod rímskou správou.
Krásne čítanie.

Legens
Legens
09.06.2022 5 z 5

V této knize se autorovi povedlo něco neuvěřitelného. Kdykoliv se tam objeví a promluví Ježíš Kristus, tak se ta kniha jakoby rozzáří. Nemáte stejný dojem?

Lastodont
Lastodont
20.04.2022 5 z 5

Četl jsem vícero věcí od Waltariho, ale tohle jsem jen poslouchal v audioverzi, což byla asi klika. Přiznám se, že se mi nezřídka stává, že v knihách přeskakuji nějaké popisné pasáže, rozebírání rozličných pocitů hrdiny nebo jiné nezajímavé (neakční) části. Při poslechu to nejde, musel jsem vyslechnout vše a asi díky tomu se mi toto dílo velmi líbilo. Kdybych knihu četl, tak bych jistě některé pasáže přeskakoval asi bych tak přišel o informace, které jsou důležité k chápání děje nebo budování atmosféry.

Iamblichos
Iamblichos
06.03.2022 3 z 5

No....od Miku som cital uz lepsie knihy....dost zdlhave, zbytocne ukecane a Marcus mi postupom casu siel na nervy coraz viac....

xulij01
xulij01
05.02.2022 5 z 5

Pro mě jedna z nejzajímavějších knížek, které jsem kdy četl. Waltari je můj oblíbený autor, umí psát neobyčejně čtivě a člověk má pocit, že se to mohlo tímto způsobem odehrávat. Příběh líčí, jak hlavní postava cestuje do Jeruzaléma, protože na základě proroctví (různých národů) se tam má objevit nový „vládce světa“. Dorazí tam akorát v době, kdy dokonává Ježíš Kristus na kříži.

Děj se poté točí kolem toho, že se hlavní hrdina snaží vyzískat co nejvíce informací o Ježíši, je světsky zaměřený, takže je pro něj obtížné jeho učení pochopit (natož přijmout). Z mého pohledu dokázal autor postavám vdechnout život a umím si i vcelku představit, že taková knížka někoho přivede ke křesťanství (líčení událostí jinak víceméně odpovídá bibli). Za mě můžu knížku jen doporučit.

Radous
Radous
01.12.2021 4 z 5

Pro mě velké překvapení. Čekal jsem historický román založený na faktech, s fiktivním příběhem. Nečekal jsem, že to bude ještě navíc v kategorii mysteriózních. Ve výsledku si podle mého názoru může čtenář vykládat toto dílo dvěma způsoby – že Ježíš zázraky skutečně dělal a tak je to v knize myšleno, nebo tak, že postavy knihy zažívají svým způsobem kolektivní „fata morgánu“ (ve smyslu živého prožívání věcí, které byly spuštěny nesprávnou interpretací dnes vysvětlitelného jevu/jevů). Nicméně bych se přikláněl spíš k první verzi, jelikož se tam uvádějí přímí svědci, nikoliv „jedna paní povídala“. Zajímavé, pro mě osobně těžko stravitelné. Nicméně knihu jako takovou považuji za přínosnou, jelikož mi přiblížila roli a význam poměrně široké plejády biblických postav.

bdolezalka
bdolezalka
04.11.2021 5 z 5

Strašně zvláštní a zajímavá kniha. Nevím, jestli je to tím, že příběh Ježíše Krista je sám o sobě fascinujícím, nebo jestli se autorovi zkrátka podařilo ho v této knize fascinujícím udělat, ale po celou dobu čtení nutí člověka zamýšlet se nad jeho učením a nad tím, jak to tenkrát vlastně bylo. Nejsem praktikující křesťan a specielně doba kolem Velikonoc mi vždycky přišla spíš nesympatická, ale po přečtení této kniny se na ni dívám trochu jinýma očima.

Eridan
Eridan
03.11.2021

Knihu jsem nedokázal dočíst. V porovnání s Quo vadis, které je alespoň tématicky blízko (pohan poznává křesťanství lehkým takřka detektivním příběhem) nemá nic, co jsem na Qou vadis miloval. Plastický svět, narážky na mytologii, hloubku, napětí. Přišlo mi, že jen čtu jakýsi slepenec z evangelií. Vnitřní boj hrdiny mě nepřesvědčil. Forma dopisu jakési ženě - proč? Jednak ženu očividně nezajímá, nedostal od ní jedinou odpověď, jednak formu nezachovává. Těžko by psal nekolikastránkové dopisy přímou řečí. Nenašel jsem důvod, proč číst dál.

helena842
helena842
27.10.2021 5 z 5

Kniha mě naprosto uchvátila, román je napsaný čtivě, přece však jinak než všechny ostatní, které jsem četla. Pro mě je to druhá knížka od Waltariho (po Sinuhetovi), ale rozhodně ne poslední.

Domca1
Domca1
17.09.2021

Pomalý, filozoficko-reflexívny, hĺbavý román, ktorý veľmi málo pracuje s dejom a do epicentra pozornosti kladie dialógy, úvahy, hľadanie pravdy, rozporuplnosť prežívania a konania postáv, mystiku a filozofovanie. Primárnym inšpiračným východiskom je biblický prototext, z ktorého Waltari hojne čerpá citáty, parafrázuje ho, preberá biblické myšlienky, pracuje s biblickými postavami a popritom sa usiluje o vlastný autorský štýl, o unikátne poňatie Evanjeliového príbehu. Atmosféra starobylej Svätej Zeme so všetkými jej nuansami, vrstvami, osobnosťami a celkový kolorit židovsko-rímskeho prostredia začiatku letopočtu sú vystihnuté bravúrne. Autorský rukopis a štýl textu je z formálnej a estetickej stránky na vysokej úrovni. Ale som presvedčená, že na túto knihu jednoducho musíte mať buď náladu alebo povahu. Keďže obsahovo prináša viacmenej "len" spracovanie Evanjeliových udalostí vo forme dlhých reflexií bez podstatnej dejovej línie, číta sa pomaly a zdĺhavo. Osobne oveľa radšej siahnem po samotnej Biblii, ktorá je autentickým a životodarným Božím Slovom a nie len umelecky spracovaným výťažkom z neho. Pritom klasické "dejové" romány z tohto obdobia (Ben Hur, trilógia od Riversovej) sa mi veľmi páčili. Takže áno, za prečítanie to stálo, atmosféra bola vystihnutá výborne, ale Bibliu to nepredstihne, ani sa jej nevyrovná. Preto uprednostňujem viac beletristické a menej filozofujúce románové spracovania Biblie.

Rihatama
Rihatama
05.09.2021 3 z 5

Mika Waltari, jak jsem jej doposud neznala. Doba ukřižování Ježíše Nazaretského, kterou provází pocity viny počínaje konzulem Pilátem Pontským a procesy konverze a počátků víry v jeho království nebeském konče. Waltari na postavě římského občana, který chce pochopit a poznat osobu ukřižovaného nevinného člověka, jež beze slova na svou obranu umírá před jeho očima, vstupuje do dilemat jeho idejí a skutků, dilemat židovské víry a vzkříšení Krista. Předlouhé putování Římanovo, ke kterému se připojují ženy, bytosti nestálé a bez práv na vlastní živobytí (ach my ženy).

Waltari zprostředkovává dialogy mezi zúčastněnými, na kterých poukazuje na rozporuplnost přijímání myšlenek Ježíše, jeho ukřižování a znovuzrození. Náročný úkol, který byl zajímavě pojat, na druhou stranu však zaplevelen podružnými úvahami a mnohdy nepochopitelnými reakcemi. Waltarimu zjevně nešlo o zpracování tohoto notoricky známého příběhu, ale o související pochody myšlenkové a duševní. Navýsost zajímavý a ambiciózní záměr, na druhou však trochu moc ukecaný, kde hlavní postavy provádí docela zásadní duševní veletoče. Jsem na sebe pyšná, že jsem dílo dočetla, podruhé už bych jej asi nedala.

Bakana
Bakana
19.08.2021 3 z 5

Od Miky Waltariho jsem četla Egypťana Sinuheta (skvělé, 5*) a Pád Cařihradu, který byl pro mě napsaný tak nezáživně, že jsem ho jako jeden z mála knih nedočetla. Jeho království je něco mezi tím.
První polovinu knihy jsem přemýšlela o tom, jestli se mi vůbec chce bknihu dočítat. Pak to alespoň trochu vzalo jakýs takýs spád, ale ani tak to Egypťana Sinuheta nedosahuje ani náhodou.
Aby bylo jasno: mám ráda historii, tzn. mám ráda historické romány a mám ráda populárně naučné knihy o historii. Nevyhýbám se ani odborným knihám, pokud nejsou až moc suchopárné. Waltarimu se v Jeho království podařilo bravurně vyhnout všem těmto žánrům. Kdokoliv se zajímá o historii počátků křesťanství, je odrazený množstvím fikce, kterou si Waltari do knihy přidal. Z toho důvodu to rozhodně nemůže být populárně naučná kniha, koneckonců není tak psaná a ani neměla být. Historický román to je možná nejvíc ze všeho, ale na spràvný román je v něm na mé gusto příliš filozofování.
Prostě kniha mě jednoduše neoslovila, ale protože svoji hodnotu určitě má, tak 3*.