Luděk Pachman

česká, 1924 - 2003

Populární knihy

/ všech 27 knih

Nové komentáře u autorových knih

Bobby Fischer proti českým velmistrům Bobby Fischer proti českým velmistrům

Kniha mě moc nebavila. Působilo to na mě jako taková tak klasická snaha si urvat z bestselleru (Fischera) i něco pro sebe a tak kdo Fischera jen koutkem oka zahlédl, ten tam přispěl... O Fischerovi se člověk nedozví nic a krásné partie jsou i všude jinde...za mě zbytečná kniha, která nicméně musela vzniknout, bez toho by člověk totiž nevěděl, že je zbytečná....... celý text
Azmodan


Boha nelze vyhnat Boha nelze vyhnat

Ukázka exilové literatury konvertity, jež se obrátil téměř z opačného pólu komunistického myšlení ke katolictví. O to je toto augustinovské vyznání cennější, ukazuje naději na obrácení, a pak je i slušným zápisem dějin Československa po Druhé světové válce do poloviny 70. let. Bez ohledu na svou laickou apologetickou linku, má kniha i roli dějepisnou, a to z pohledu ne historika, ale svědka, a nejen svědka, ale přímého aktéra pohnutých dějin naší země. Pachmana jsem neznal, šachy ani jejich historie mě nikdy nebrala. Ale jeho jméno po přečtení této knížky si už zapamatuji. Rád bych vytáhl dva úryvky, jeden ukazuje onu historickou linku, která se až nebezpečně blízko stala naší současností, protože dějiny nejsou nikdy mrtvou, tj. odbytou, záležitostí. "Od roku 1964 má sovětská politika při zachování svých cílů jinou strategickou linii, zdánlivě mírnější, ve skutečnosti však pro západní svět nebezpečnější. Sovětský svaz chce zachovat rovnováhu v nukleární výzbroji a zajistit si značnou převahu v konvenční výzbroji, která by umožnila eventuální úspěšné lokální konflikty (spravedlivé osvobozovací války) a kromě toho působila především na západní Evropu jako prostředek zastrašení, psychologického nátlaku. Hospodářská kooperace se Západem má sovětské hospodářství dostat z jeho dlouhodobých potíží a údajnými hospodářskými úspěchy učinit východoevropský socialismus přitažlivější a tím zvýšit jeho šance v onom rozhodujícím ideologickém boji." (s. 79) Hlavní apologetickou (myslím laickou apologetiku, o apologetiku jako disciplínu křesťanské teologie se v pravém slova smyslu nejedná, na to neužívá patřičné teologické metody) myšlenkou je už samotný název knížky, který je také ostatně posledním odstavec knížky. Myšlenka, která dílo otevírá hned na obálce/titulním listu, je také uzavírá. "Pokus o vyhnání Boha z našeho života končí vždy tragédií osobní i celých národů. Naštěstí je to pokus beznadějný, poněvadž nelze natrvalo vyhnat to, co je příčinou a vnitřní podstatou života, co život naplňuje a dává mu smysl. Zažil jsem sám, že Bůh je tak milosrdný, že se ani vyhnat nedá. Zažívají to i jiní lidé a prožije to i celé lidstvo v naplnění svých dějin." (s. 81)... celý text
Knišíl


Šach pro každého Šach pro každého

Jako začínající hráč šachu velmi oceňuji tuto učebnici. Jako úvod do zákoutí šachové hry je to vynikající průvodce. Trvalo mi poměrně dlouho učebnici celou projít, v podstatě poslední tři kapitoly zabraly nejvíce času, protože zde byly obtížnější témata a úlohy. Kromě pedagogické hodnoty taky oceňuji informace o historii a slavných osobnostech. A ještě jedna věc, díky této učebnici jsem si znatelně vylepšil skóre na chess.com, odhadem o 200-300 bodů.... celý text
Tomas@S



Jak to bylo Jak to bylo

Velice zajímavý vhled do historie. Pachman vzpomíná především na padesátá a šedesátá léta v komunistickém Československu. Co jeho paměti ovšem odlišuje od mnohých jiných vzpomínkových knih je fakt, že jsou psány v první polovině sedmdesátých let. Jeho perspektiva je tudíž vcelku bezprostřední a často nahlíží na věci a lidi, kteří později vstoupili do historie, pro nás nezvyklýma očima. Ze stejného důvodu však může kniha občas působit mírně zdlouhavě a apologeticky.... celý text
Darkry


Boha nelze vyhnat Boha nelze vyhnat

Vidno, že to napísal veľmi bystrý, inteligentný človek, je to premýšľavé a veľmi poctivé. Citát o dnešných obdivovateľoch socialistických ideí- "Stále si však myslím, že je určitý rozdiel medzi našou vtedajšou a ich dnešnou vierou. My sme vtedy jednoducho nevedeli, chýbali nám skúsenosti. Prešli sme práve obdobím despocie, a preto sme zákonite hľadali radikálne riešenie. Presvedčenie mnohých ľudí sa rodilo v nacistických väzniciach a koncentrákoch, u všetkých bolo ovplyvnené vojnou a hladom. Dnes je v pokojných a usporiadaných pomeroch k dispozícii obrovské množstvo informácií, faktov, skúseností historických i osobných. Mnohé veci sú známe každému, i školskej mládeži. Mnohé pravdy vyslovujú ľudia vo východných krajinách v situácii najvyššieho osobného rizika a plného nasadenia, to znamená v situácii, keď klamať ani nemožno. Napodiv dnešní prívrženci tejto čudnej viery toto všetko ani neberú na vedomie. My sme nevedeli, oni odmietajú vedieť."... celý text
zuvacka